שאל את הרב

תשובת הרב בעניין מעיין

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 12/08/20 19:27 כב באב התשפ

שאלה

אחה"צ טובים לרב.

הרב ענה בתשובה שפורסמה באתר בעניין מעיין מעורב, וכך לשון הרב: "אם אלו בנות שמקפידות על צניעות (מעיין, נחל או חוף הים) והגוף שלהן מכוסה, אין הכרח להסתלק מהמקום. אפשר להישאר במקום בתנאים הבאים: צריך לשמור על מרחק בין קבוצת הבנים והבנות. לא להתערבב עם הבנות במים. כל קבוצה מוצאת 'פינה' לעצמה, כל קבוצה עסוקה בעצמה".

הייתי שמח לדעת את המקור לנ"ל, וכיצד הנ"ל לא סותר את 'אין אפוטרופוס לעריות', הרהורי עבירה הגדולים מן העבירה. עוד, ידוע שהבגדים של הבנות ושל הבנים לאחר צאתם מן המים, נדבקים בגוף ונצמדים אליו, וכידוע כמו שכותב הש"ך בהלכות אבלות לגבי הלכות קריעה של אשה, שבגד צמוד לא נחשב לכיסוי, ונמצא שבעיקר הבנות עוברות מצד עצמן איסור צניעות, ואיסור נוסף של 'לפני עיור לא תתן מכשול'. עוד שסוף כל סוף, זו רחצה מעורבת לכל דבר, ובחזרתי לשאלה הראשונה, עתה ראיתי לדברי הרב אבינר שנשאל בעניין הנ"ל: "מה צריך להיות המרחק?

אכן, בזה מעיין יותר חמור מים. כי ים הוא רחב ידיים, במקום אחר יש חוף גברים ובמקום אחר יש חוף נשים. אבל מעיין הוא קטן, ואי אפשר לחלק אותו לשני מעיינות.

ואם הוא מעיין גדול? מה הגדר?

מעיין אינו גדול. הגדר הוא כמו שכתב הרדב"ז לגבי הליכה אחורי אשה שהיא אסורה, ונעשית מותרת אם אינו מבחין בתנועותיה. לכן אם מרחוק רואים שיש אשה, אך לא מצליחים להבחין מי יש בדיוק שם, יהיה מותר לה בלבוש מלא".

סוף כל סוף, צריך להתרחק מאוד מאוד, קצשו"ע קנ"ב, וכן באהע"ז כ"א, וכן בשו"ע או"ח, תקכ"ט, בסוף הלכות יום טוב. אחר המכילה מכת"ר, דו"ק להתיר דבר כנ"ל, ועוד שבגילאי הנעורים רתיחת הדמים גוברת.

אשמח למענה, כל טוב.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד

שלום רב,

תודה לך על ההערה. אני אתקן את התשובה המקורית.

אני לא מתמצא במעיינות... אם המעיין קטן ואי אפשר בכלל להתנתק, וודאי אתה צודק - וראוי להסתלק לגמרי. אני לא מצייר מציאות שהם חלילה, יושבים בנים ובנות יחד ומתרחצים. אלא, כפי שציינתי, כל אחד בפינה אחרת ללא קשר עין.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות