שאל את הרב

תרגום והבנה

הרב דני ארגמן הרב דני ארגמן 27/02/20 07:22 ב באדר התשפ

שאלה

ב"ה

לכיפה

שלום כבוד הרב דני ארגמן.

אבקש 2 בקשות

האם הדוגמא נכונה: שודד איים אל ראובן שיראה לו היכן החביא אורי את מטיל הזהב שלו. הוא הראה שזה מתחת לעציץ שבגינה. אחר כך גם הרים את המטיל ונתן לשודד. הוא פטור מלהחזיר לאורי.

לא הבנתי למרות שתירגתי את

דרי (שא) ואמטי (והבא), דרא (דור/שורה??) ואמטי (הביא), ואסיקנא (ואנו מסיקים??) דכיון דאוקמינהו (שהעמיד אותם) עילויה (עליו) מיקלא קליא (שרף אותו) ושוב אינו מתחייב עליו.

תודה ממשה

ויקרא פרק יט טז

לֹא-תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ לֹא תַעֲמד עַל-דַּם רֵעֶךָ אֲנִי ה'

ספר החינוך מצוה רלו - שלא לרגל (לרכל) (מ)

ואם לאחר שהראה מתוך האונס נשא ונתן ביד, משעה שהראה רואין את הדבר כאילו נשרף ושוב אינו מתחייב עליו משום נשא ונתן, ומשום שהראה נמי (וגם) אינו חייב, כיון שהראה מתוך האונס כדכתיבנא (אכתוב). והכי אמרינן התם שם ההוא גברא (גבר) דאחוי (שהראה) חמרא (יין) דרב מרי ורב פנחס בני דרב פפא, פירוש מתוך האונס, אמרי (אומרים) ליה (לו) דרי (שא) ואמטי (והבא), דרא (דור/שורה??) ואמטי (הביא), ואסיקנא (ואנו מסיקים??) דכיון דאוקמינהו (שהעמיד אותם) עילויה (עליו) מיקלא קליא (שרף אותו) ושוב אינו מתחייב עליו.

תשובה

ב"ה,

כוונת הדברים: אם אדם הראה מרצונו מטמון של חברו לגנב וכדומה חייב לשלם, אבל אם הראה מחמת אונס כגון שאיימו עליו - פטור.

אם לא הראה אלא הרים את המטמון בידיו - חייב גם באונס

וכאן בא המקרה השלישי שהבאת - שילוב של שני המקרים הקודמים:

אם הראה מחמת אונס ואחר כך הרים פטור. מדוע? כי ברגע שהראה לגנב המטמון כבר נחשב לשרוף (מיקלא קליא) כלומר כאלו כבר הגנב לקח, ולכן גם אם הרים ונתן פטור.

בברכה,

דני ארגמן

כתבות נוספות