שאל את הרב

תפילה על קברי צדיקים

הרב אלדד יונה הרב אלדד יונה 03/09/19 23:40 ג באלול התשעט

שאלה

ב"ה

ראשית אני מתנצלת על כובד השאלה מקוה שיש לך זמן

רציתי לציין שהשאלה מתייחסת לציון של צדיק אמיתי בלבד

ועכשיו לשאלה, בנושא תפילה בציון של צדיק

1. מה הכוונה שאומרים לצדיק תהיה מליץ יושר בעדינו? למה דווקה השימוש במילה יושר? ומי שלא היה ישר הצדיק יגיד שהיה ישר?

2. מהי בעצם הפעולה של הצדיק בתפילות של האנשים שבאים להתפלל על ציונו ? האם הוא לוקח " את התפילה בשתי ידיו ומקדם אותה "בתור" של התפילות שמונחות ממול כיסא הכבוד? וכך יש לה סיכוי להתבצע יותר ממי שהתפלל בבית או בבית כנסת?

3. מה השיקולים של הקדוש ברוך הוא שהוא מקבל תפילה מסויימת ואחרת הוא דוחה ? אני מבינה שתפילה על ציון של צדיק זה מוסיף ודמעות זה מוסיף ולתת צדקה לפני זה מוסיף ומול נרות שבת זה מוסיף ומעומק הלב זה מוסיף (כתוב אפילו רשע שמתפלל מהלב יתקבל) האם כשתפילה מונחת לפני כסא הכבוד הקב"ה בעצם עושה שיכלול של המצוות והעבירות של אותו אדם בשכלול עם עומק הלב בתפילה

נניח שא' התפלל לבריאות וב' התפלל לבריאות מה השיקולים של הקב"ה שלזה נתן ולזה לא

5 מה הם השיטות להתקרב הכי שאפשר לאוזן של הקב"ה ומהן השיטות למצוא חן בעיניו ומהן השיטות לדעת אם התפילה התקבלה בשמים או לא,

יש סיפורים על צדיקים שבחייהם התפללו וידעו אחר כך אם תפילתם התקבלה או לא אם הגזירה בוטלה או לא איך הם ידעו.

6. מה הכוונה כל המתפלל על חברו נענה תחילה" האם הוא נענה על מה שביקש בשביל עצמו או מה שביקש בשביל החבר

7. ולחדד את שאלתי המרכזית מגיעות לציון של הצדיק הרבה תפילות כל יום מהי פעולתו של הצדיק הטמון בציון? הוא לוקח כל תפילה ותפילה ומנסה "לשכנע" את הקב"ה שיבצע אותה כי הבן אדם בא לציון שלו?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה,

1-2) משנה ברורה, סימן תקפ"א סעיף קטן ק"ז, המדבר על מנהג שהזכיר הרמ"א לילך להתפלל על הקברות בערב ראש השנה- "דבית הקברות הוא מקום מנוחת הצדיקים, והתפילה נתקבלה שם יותר. אך אל ישים מגמתו נגד המתים, אך יבקש מהשם יתברך שיתן עליו רחמים בזכות הצדיקים שוכני עפר". כלומר, אין "לדבר" עם הצדיק הנפטר, אלא לפנות בתפילה רק לה' יתברך ישירות.

3) משה רבנו ביקש שה' יודיעו את דרכיו וה' סירב ואמר לו "וחנותי את אשר אחון וריחמתי את אשר ארחם". חשבונות שמיים עמוקים מכדי שהאדם יוכל להבינם. יכול להיות, למשל, שתפילה מסוימת לא תתקבל כי ה' יודע שזה לרעת האדם אם זה יקרה. בכל מקרה, ציינת כמה דברים המגדילים את הסיכויים.

5) חז"ל לימדונו שתשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה, אבל כאמור, איננו יודעים חשבונות שמיים, ולפעמים יש מניעות. בכל אופן, סגולה ידועה, שכבר נאמרה בנביא ישעיה פרק נ"ח, וקוראים אותה בהפטרת שחרית של כיפור היא להיות רחמן וקשוב למצוקות של הזולת.

6) הגמרא בבבא קמא דף צ"ב עמוד א' אומרת "כל המבקש רחמים על חבירו והוא צריך לאותו דבר הוא נענה תחילה", כלומר מדובר ששניהם צריכים אותה ישועה. אבל, כאמור בסעיף 5 לעיל, כל רחמנות וחסד אמיתי ואמפטי לזולת מעוררת רחמים גם על המרחם עצמו. כמובן, כפוף לאמור לעיל שאיננו יודעים עומק חשבונות שמיים.

7) זה מקום שהוא מקום מסוגל בגלל ששם הצדיק קבור, בדיוק כמו ששעת מצוה (ולא רק הדלקת נרות אלא כל מצווה) היא עת רצון לבקש מה' בקשות. להבדיל, כמו שאם את רוצה לבקש משהו מבעלך את תעשי זאת בדיוק כשהוא במצב רוח שהילד הביא תעודה יפה מבית ספר, ולא רגע לפני שבאים למורה לשיחת נזיפה על בעיות שעשה הילד. אף על פי שלמעשה ה' לא כפוף לטריקים הפסיכולוגיים הללו כמובן, עדיין יש בזה בחינת "עת רצון" מול "עת כעס". לא להגזים מעבר לזה, ולא להפוך חלילה את הצדיק למעין מתווך ביננו לה', זה ח"ו יכול בטעות להשמע דומה לעבודה זרה או דורש אל המתים! לא פונים אל הצדיק ולא בוטחים בו בשום אופן. פונים אך ורק לה'!!!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות