שאל את הרב

משמעויות שונות לתפילה: מה הייעוד שלה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 21/08/19 20:45 כ באב התשעט

שאלה

בס"ד

שלום לרב, אני רוצה לעשות סדר בעניין התפילה אצלי, אני חושב שאם אוכל לחלק בצורה ברורה את המשמעויות שלה - דבר זה יקל עליי בשאלות רבות שעולות בנושא התפילה. למעשה, כך ניתן להגדיר כל שאלה ושאלה בתפילה.

ובנוסף זה יקל עליי גם בכוונה לתפילה, יהיה סדר מסוים (תפילה = קורבן: חטאת, שלמים, עולה, זבחים וכו'...)

רציתי לדעת איזו משמעיות שונות יש לתפילה:

האחת - רואה בתפילה גשר פתוח בין האדם לקונו. בכל עת צרה וצוקה פונה האדם לאלוקיו ושופך לפניו תחינתו. גישה זו רואה בתפילה - אמצעי, ומילוי הצרכים - מטרה.

השנייה - רואה את מהות התפילה כמוטיב ליצירת קשר בין האדם לאלוקיו!!! גישה זו רואה בתפילה עיקר ובמילוי הצרכים אמצעי המעורר לתפילה.

השלישית - זו המציבה את האדם במרכז. האדם שופט את עצמו, מטהר ומתמלא בכוחות חיים המסייעים בידו להתמודד עם כל המוצאות אותו.

האם החלוקה נכונה? האם ישנם עוד משמעויות נוספות?

אשמח לתשובה

בברכה

אריאל

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לק"י

שלום לך אריאל היקר.

השאלה שלך היא שאלה מאוד רחבה שנוגעת ביסודות התפלה עצמה במובנים הפנימיים שבה.

בהקשר הזה יש לתפילה כמה מדרגים בצד השוואה - כמו מדרגי קודש, עד שמגיעים בשמונה עשרה לקודש הקדשים.

אפשר להרחיב על המדרג הזה הרבה, אך צריך להבין שמרחב התובנות הוא בשביל השאלות השונות, וזה לא שבהכרח אפשר למצוא תשובה שנוגעת בך בהיבט ספציפי.

כמו בתורה שבה אנו רגילים למהות הביטוי "שבעים פנים לתורה", כך גם בתפילה.

אני אוהב להסתכל על התפלה באופן ששמעתי בשם ראש הישיבה התיכונית שלי שציטט את הגר"א בענין.

כשאני מתפלל אני מדבר עם הקב"ה. כשאני לומד תורה הקב"ה מדבר אלי.

זו המשמעות היסודית של התפלה בעיני - זה חלק מהשיחה עם הקב"ה ולא הכל.

התפילה היא לא מנותקת מהחיים אלא חלק ממנה ושלב בה.

היא לא בועה, אלא ממש כמו שאמרת - גשר.

כיון שזה שיח זה גשר בין האדם לבורא, לפעמים כחלק מהתפלה בעת צרה, ולפעמים מצד השיח המחייב של הכרת האדם בקונו.

התפילה היא חלק מאמצעי אבל לא מילוי הצרכים זה לא המטרה.

המטרה זה הקשר בין האדם לקונו ובין אדם לעצמו.

התפילה היא גשר של האדם כלפי עצמו כי הוא צריך להבין מה הצרכים שלו, מה הוא רוצה - התפילה היא חשבון נפש אמיתי של האדם עם עצמו שלוש פעמים ביום.

איפה הוא עומד עם עצמו בתחילת היום, איפה הוא עומד תוך כדי הדברים ואיפה הוא עומד בשיקוף של היום.

איך אני יודע שהמטרה היא לא מילוי הצרכים?

1. אנחנו לא באמת יודעים מה טוב בשבילנו. זה כמו ממתק שאחד הוא טוב אבל ככל שאוכלים יותר ממנו הוא פוגע בנו, ויש שממשיכים לאכול בכל זאת.

2. אנחנו אומרים בפרק תהילים מרכזי בתפילתנו "פותח את ידך ומשביע לכל חי רצון". הוא ממלא את הרצונות שלנו, לא החיצוני אלא זה שנמצא בעומק.

מתוך כל זה ברור שהתפילה מיטיבה את הקשר בין האדם לקונו כיון שאני, כמתפלל, מבקש לחבר בין הרצונות ולבדוק איפה אני עומד מול רצון קוני.

אמנם, יש גם עוד משהו שהתפלה הוא חלק מהטבת הקשר, אך היא תלויה בנו, וזה מה שהרב דסלר כותב במכתב מאליהו.

בשמונה עשרה אנחנו אומרים "וקונה הכל", והרי הכל שלו?

זה נעשה על ידי שאני רואה את בעלותו של הקב"ה בעולם. זה נעשה בתחום הראות, אבל גם בתובנה במהלך התפלה שכל מה שאנחנו מבקשים הוא בגלל שזה לא נתון בידינו.

האדם בעצם מפנה מגאוותו ומקומו שהוא תופס בעולם ונותן מקום לבורא. האדם לומד להיות ענו.

זה משפיע לא רק על הקשר שבין האדם לקונו אלא להתנהלותו בעולם - גם בבין אדם לחברו.

בזה, זה מתקשר לתובנה השלישית שהזכרת בדבר הצבת האדם במרכז, אם כי מכיוון אחר.

שוב, יש כמה היבטים על התפלה וכמה מדרגים גם בפנימיות שכל אחד מהם נוגע בשאלות השונות ברבדים שונים ומתוך כך יישוב שאלות ברמות אחרות.

מקווה שהדברים היו לעזר.

בשמחה אפשר להרחיב ולתת עוד היבטים ותשובות, אם תרצה.

ישר כח על הדברים,

נתנאל

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות