שאל את הרב

תלמוד תורה באופן תמידי

הרב צבי יניר הרב צבי יניר 14/10/20 19:00 כו בתשרי התשפא

שאלה

שלום הרב,

שמעתי דרשה של הרב מאיר אליהו על לימוד התורה, כמה אדם צריך ללמוד תורה ביום, כמה לעסוק בתורה.

ונמצאתי בשאלה: האם כל הזמן אני צריך ללמוד תורה? אני רוצה לציין שאני נהנה מאור ללמוד תורה וזה מהנה נותן אור לנשמה ומחייה וכיף לי מאוד ללמוד תורה.

יש לי כמה שאלות ואשמח אם תוכל לענות עליהן.

אני למשל לומד בישיבה תיכונית ולומד בשעות הבוקר תורה( וגם משנה גמרא ועוד), אני רוצה לשאול האם למשל כשבהמשך היום יש לי שיעור אנגלית או ספרות, מתמטיקה וכדו' האם זה נחשב ביטול תורה כמובן שהייתי שמח ללמוד תורה, אבל קשה לעסוק בכל רגע ורגע בתורה, האם זה בסדר למשל שאני לומד אנגלית במקום תורה, האם מותר לי להשקיע מזמני גם באנגלית מתמטיקה למשל וכדו', או שאני צריך כל היום ללמוד תורה לעשות רק את המוטל עלי מהלימודים ולא מעבר לזה( למשל ללמוד גם אחרי בית הספר מעט אנגלית), האם מותר לי בכלל לצאת בהפסקה ליהנות ולשחק עם חברים(למשל לשחק כדורגל או לדבר עם חברים דברי חולין) אני שמח מאוד ונהנה מאוד וזה תענוג ללמוד תורה, עם זאת, קשה כל כל היום ללמוד תורה.

אשמח אם תברר לי את עניין הלימוד ומתי צריך ללמוד, האם אני יכול לדבר דברי חולין לשחק עם חברים ועוד להתאוורר מעט(קראתי כמה תשובות קודם לכן ובאחת מהן סופר שאף בישיבת וולוזין בשבת יצאו להתאוורר האם אני בכלל יכול ללמוד מקצועות קודש( ידוע לי שמעיקר הדין מספיק ללמוד פעמיים "בשכבך ובקומך" או מצד שני והגית בו יומם וליל והאם אני צריך לעבור לישיבה חרדית שמלמדים בה רק תורה? ומקצועות קודש? ואם כך גם נובעת השאלה אם אני לומד גמרא נמצא שבאותו רגע איני לומד תורה מה לעשות. אשמח לתשובה שתיישב את דעתי.

נ.ב סליחה על האריכות רציתי להסביר את עצמי טוב ויש לציין שאני אוהב ונהנה מאוד ללמוד תורה.

מה לעשות

תשובה

מצוות תלמוד תורה יש בה כמה דרגות , יש מינימום ואין מקסימום. כל אחד צריך ללמוד תורה אם יש לו זמו פנוי, אבל ודאי שמותר ללמוד גם דברים אחרים ולרכוש מקצוע והשכלה זה חלק מעולמו של הקב"ה, וגם מי שלא לומד מקצוע סופו שמלסטם את הבריות, וכבר האריך הרמב"ם בשבח הנהנה מגיעי כפיו. מה שחשוב זה לקבוע עיתים לתורה רצוי כל ום ולאצלהסתפק בקריאת שמע שחרית וערבית..

ישיבה חרדית היא ודאי לא הפיתרון - מדובר בדרך חיים שנוגדת לטבע האדם והחיים , (דוגמה קטמה מאוד- לבוש שלא מתאים לעונה...ועוד הרבה ע"ע קורונה מה שקורה ואכמ"ל. ) .

ככלל בחיים צריך להיוצ מאוזנים יש כאלו שמרוב שהקצינו ואמרו תורה תורה תורה נשארו בזו בכלל בלי תורה כי נשברו בסוף. . כמובן שאם יש לך סתם זמן פנוי מצווה מן המוובחר לנצל אותו ללימוד תורה

כתבות נוספות