שאל את הרב

לחץ לקראת תחילת שנת הלימודים: איך אפשר להרגיע את החששות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 26/08/19 17:20 כה באב התשעט

שאלה

שלום. אני בת 15 ועולה לכיתה י'.

אני ממש מדוכאת מכל הקטע הזה של החזרה ללימודים ולשגרה. השנה יש לי בגרויות פנימיות, מגמות, שינה בימי ראשון, לימודים אינטנסיביים.

אני רוצה להגיע לתחילת שנה בצורה טובה יותר ולמגר את החשש.

יש לכם עצה בשבילי??

תשובה

שלום לשישיסטית!!

החששות שלך מחזירות אותי שנות אור אחורה, לתקופה שבה גם אני הייתי תלמידה בתיכון, והם כל כך מובנים! אין מי שלא יזדהה עם הקושי הזה וחוסר הידיעה של מה בדיוק יהיה, ואיך תיראה השנה.

יחד עם זאת, אני יכולה לספר לך שבמבט לאחור, בפרספקטיבה של זמן, לפחות עבורי, שנות התיכון היו שנים של קסם. לא תמיד זה היה נראה ככה והרגיש ככה בתקופה עצמה, אבל היום, במבט לאחור, יכולה להגיד לך שאלו היו שנים מעצבות באישיות שלי וסה"כ כנראה שנהניתי בהם, כי אני זוכרת בעיקר את הדברים הטובים מהשנים האלו. במיוחד בשלוש השנים האחרונות של התיכון, על אף הלחץ של הבגרויות (בהתחלה הפנימיות ואח"כ בהמשך החיצוניות) הייתה מן תחושה באוויר שהנה אנחנו מתבגרים וכבר נכנסים "למגרש של הגדולים". שלדברים שאנחנו עושים יש משמעות ויש לנו יכולת מהמקום שלנו להשפיע על מה שקורה מסביבנו.

למה אני מספרת לך את זה? כי לפעמים כשאנחנו נמצאים בתוך הסיטואציה עצמה, היא נורא מלחיצה ומייאשת אותנו, אבל צריך לזכור שזו תקופה. והיא חולפת. ובסוף בסוף, היא חלק מאוד קטן בסך החיים שלנו.

עכשיו את אולי אומרת לעצמך, "יופי, אז בעתיד אני אדע שהשנים האלו הן סה"כ היו לי טובות, אבל איך זה מקדם אותי? איך אני מתמודדת עם הכאן והעכשיו?".

הו! בדיוק בשביל זה אני פה :)

באופן כללי, אני חושבת שכאשר יש משהו שאנחנו חוששים ממנו, שמפחיד אותנו, או מייאש אותנו, או סתם מכניס אותנו למרה שחורה, הדרך הטובה ביותר להתמודד עם זה, היא לפרק את המצב לגורמים. למשל: את אומרת שאת חוששת מתחילת השנה, ומכל מיני התמודדויות שצפיות במהלכה כמו שינה בימי ראשון, בגרויות פנימיות, לימודים אינטנסיביים.

תנסי לחשוב מה בדיוק מרתיע אותך בכל העניין הזה. כלומר, שינה ביום ראשון היא אמירה כללית, אבל תנסי לברר בתוכך מה בדיוק מרתיע אותך שם? האם זה המרחק מהבית? אולי התנאים בפנימייה לא נעימים? אולי זה עצם השינוי שמלחיץ?

התשובות לכל השאלות, הן בתוכך. רק את יודעת מה בדיוק מרתיע אותך בזה. ולפעמים, אחרי שאנחנו פורטים את כל החששות שלנו לדברים קטנים, ומנסים לבדוק מה בדיוק הקושי, אנחנו מגלים שבעצם הקושי לא נורא כל כך. או שאפשר למצוא מענה שיפחית לפחות חלק ממנו. ולפעמים, כשאנחנו מנסי לאתר את המקור לקושי, אנחנו מגלים שהפתרון הוא מאוד פשוט, ונמצא לידינו כל הזמן.

למשל: אם החשש מהשינה בימי ראשון נובע מהמרחק מהבית, או מתנאים שפחות נעימים לנו, שהם לא מה שאנחנו רגילים בבית, אפשר לנסות להפוך את החוויה הזו למשהו כן טוב עבורנו. להביא מצעים נעימים מהבית, להביא דברים שיהפכו לנו את המרחב האישי שלנו לתחושה קטנה של בית – איזו תמונה, ספר, משהו שיש לו ריח של בית. כל דבר שיהפוך את הסביבה לנעימה יותר עבורך.

אפשר גם להסתכל על הדבר החיובי בכל העניין. אני מניחה שהמטרה היא כדי לתת לכן ערכים וחוויה שונה שאותה אי אפשר להשיג כשכולם הולכים הביתה. תנסי לחוות את הימי ראשון האלו כמשהו טוב. גיבוש עם החברות הקרובות שלך, היכרות עם עוד חברות בכיתה ובשכבה. אפשר בהחלט להפוך את זה לנסבל יותר.

ואגב, גם אם נראה לך שהמצב הוא בכל זאת קשה עבורך, אני חושבת שכדאי ליצור שיחה עם המחנכת או המדריכה באולפנה ולראות כיצד ניתן לפתור את הבעייתיות. לפעמים אפילו חברה טובה יכולה להיות כתובת נהדרת לפריקה של החששות.

באופן הזה כדאי לפרוט כל קושי וקושי ולחשוב ממה נובע הקושי ואז לחשוב על הדרכים לפתרון שלו. את השאלות האלו את יכולה לשאול את עצמך כשאת יושבת עם עצמך, ואת יכולה אולי לנצל את הימים האחרונים של החופש, בשביל להיפגש עם חברה ולדבר איתה על הדברים בנחת באמצע פעילות שתהיה לכם כיפית.

דבר נוסף שאני רוצה להציע הוא לקחת את השנה הזו, ולחשוב אולי על פרויקט שהיית רוצה לעשות. בין אם זה משהו בתוך בית ספר ובין אם זה משהו בחיים שלך הפרטיים, ושזה ייתן לך את המוטיבציה להמשך השנה. כמו שכתבתי כבר למעלה, בכיתה י' את כבר מספיק גדולה בשביל לעשות דברים משמעותיים. אני חושבת שכשאנחנו עושים משהו שהוא משמעותי עבורנו, אז גם הקשיים שיש לנו בדרך מתקבלים על ידינו באהבה, כי זה מה שאנחנו רוצים. ואנחנו מוכנים להילחם בשביל הדברים האלו.

למשל: התנדבות משמעותית במקום שאת חושבת שיהיה לך טוב – אריזת סלי מזון בכל שבוע, למצוא אישה ערירית ולהיפגש איתה, להעביר שיעורים פרטיים לילדים שאין להורים שלהם כסף בשביל זה. כל דבר שייתן לך משמעות לשנה הזו יכול להיות נהדר. אין רעיון אחד שהוא יותר טוב מהשני. כל אחד מתחבר לדברים שונים. את יכולה לעשות את הדברים האלה לבד, או עם חברה טובה – וזו גם הזדמנות לזמן איכות שיש בו גם משמעות. באותה מידה את יכולה לנסות ולמצוא עיסוק שמספק לך שלווה וכיף מחוץ למסגרת הרגילה. תחביב, נגינה, כתיבה, ספורט, או כל דבר אחר.

והדבר האחרון, כשאנחנו פורטים את שנת הלימודים ואת המבחנים והכל, נגלה ששנת הלימודים כולה היא עשרה חודשים, וגם שם באמצע יש לנו עוד חופשות חגים, טיולים. כך שבעצם הלימודים עצמם, והמבחנים כבר תופסים חלק הרבה יותר קטן.

את מאוד מוזמנת לעדכן אותנו, ובמידת הצורך לשאול שוב באתר או במוקד הטלפוני.

בהצלחה רבה!

סיון

כתבות נוספות