שאל את הרב

שם לבן מתן על שם רשע

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 27/10/20 15:19 ט בחשון התשפא

שאלה

שלום הרב,

אשתי ואני אוהבים מאוד את השם מתן בגלל המשמעות היפה שלו ובגלל שאנחנו מכירים הרבה אנשים טובים עם השם הזה.

ראינו שיש רבנים שפוסלים אותו כי בתנ"ך היה מתן שהיה כוהן של הבעל, למרות שגם היה את מתן אבי שפטיה שהיה משריו של המלך צדקיהו (לא ברור לי אם הוא היה צדיק או רשע).

לדעת הרב אפשר לקרוא בשם הזה?

הוספת שם שני על שם סבא שנפטר (לדוגמא יצחק או מרדכי) יכולה לעזור?

תודה מראש!

תשובה

לשואל שלום

ראשית כל אברך אתכם בברכת מזל טוב. יהי רצון שתזכו לגדלו בנחת ובשמחה לתורה למצוות לחופה בזמנה ולמעשים טובים. אמן.

השיקול המרכזי בבחירת שם הוא המשמעות. בלשון הקודש פירוש המילה 'שם' הוא גם- תכלית. כששואלים אדם "לשם מה אתה עושה כך"? הכוונה היא: לאיזו מטרה. מכאן שיש עניין גדול בבחירת *משמעות חיובית* לשם הילד. לכן ראיתי לנכון להרחיב את היריעה במשמעות השם:

השם מתן הינו בעל משמעות חיובית של נתינה, חסד, דבקות במידתו של אבינו הראשון אברהם איש החסד ע"ה.

ואמנם, כתבת נכון שמובא בתלמוד (רש"י מסכת יומא דף לח) שלא יקרא אדם שם בנו כשם רשע, שיש בזה השפעה שלילית (ולא הובא דבר זה בפוסקים).

אלא שמצינו אצל רבים שכן עשו כך, כגון: דוד שקרא לבנו שמוע שהיה אחד המרגלים, ורבי יוסי שקרא לבנו ישמעאל, וכן יהודה שקרא לשמו זרח, ויצהר שקרא לבנו קורח, ואלו שמות מבניו של עשיו הרשע.

ותירץ זאת בעל 'פני יהושע' (על כתובות קד ב) שכל החשש לקרוא על שם רשע זה דווקא כשבשם עצמו יש רמז לרשעות כגון "דואג". אך כשהשם בעל משמעות חיובית - אין חשש.

ועוד כתב על פי תוספות (שם ד"ה 'שני') שאם יש אדם נוסף צדיק הקרוי בשם זה - אין חוששים. ואמנם יש הנמנעים למרות מה שכתבנו, אבל העיקר הוא כך.

לסיכום - אפשר לקרוא בשם מתן ולכוון למשמעות החיובית.

לסיום, מובא בשם האר"י הקדוש שכל שֵם שקוראים ההורים לילדם אינו במקרה, אלא בורא עולם שָֹם בפיהם את השם. ובמדרש כתוב שהקדוש ברוך הוא מכריז על כל שֵם למעלה, ואביו ואמו קוראים לו למטה. כלומר, בנתינת שם נזרק ניצוץ של רוח הקודש בהורים והוא אינו ניתן באקראי.

(מקורות: שער הגלגולים הקדמה כג | מכילתא פרשת בא, טז)

ברכה והצלחה!

כתבות נוספות