שאל את הרב

שיר השירים בשירים

חדשות כיפה רבני בית הלל 23/01/18 18:01 ז בשבט התשעח

שאלה

אנחנו מארגנים ערב עם מוזיקה לכבוד לימוד,שיר השירים. יש לי תהיה לגבי השיר "הנך יפה" של עידן רייכל שעושה שימוש בפסוקי שיר השירים. אשמח לשמוע אם עש שיקולים הלכתיים לכאן ולכאן בביצוע והשמעת השיר.

תשובה

שלום רב,

לפני כעשרים שנה כשהוצאתי אלבום "שיר השירים" התעסקתי, כמובן, בשאלה הזו. לא התכוונתי להלחין מילים משיר השירים, הלחנים 'באו', אבל להוציא אלבום דרש שאזדקק לשאלה. כמובן ניתן היה לסמוך על מנהג חב"ד ששרים "קול דודי דופק" ועוד שירים, גם של מתנגדים, דוגמת המנגינה למילים "אני ישנה ולבי ער" המיוחס לרבי ברוך בער, ר"י של קמניץ. בכל זאת, שאלתי כו"כ פוסקים, התשובה הכי עניינית היתה זו של הרב שבתי רפפורט שליט"א שאמר "אין הבדל בין שירת שיר השירים לשירת פסוקים משאר התנ"ך, אבל יותר מצוי להלחין שיר השירים מאשר ספר ויקרא".

בכל זאת, יש סיבה שחז"ל אמרו "תנו רבנן הקורא פסוק של שיר השירים ועושה אותה כמין זמר והקורא פסוק בבית משתאות בלא זמנו מביא רעה לעולם מפני שהתורה חוגרת שק ועומדת לפני הקב"ה ואומרת לפניו רבונו של עולם, עשאוני בניך ככינור שמנגנין בו לצים". (סנהדרין קא.), והנראה שמה שמכריע זה הקונטקסט של השירה. אם זה "בבית-משתאות", או שעושה אותה "כמין זמר" - הסיכויים שהשירה תהיה שירת קודש פחות גדולים. הסיכויים שמישהו ישיר פסוקים מתהלים כמילים שמופנות לאדם אחר, אהוב או אהובה - קטנים; שיר השירים - בנקל ניתן לפרש כשיר המופנה לאהוב/ה בשר ודם, ונראה שמזה חששו חז"ל.

בנוסף - רש"י שם מפרש "שקורא בנגינה אחרת שאינו נקוד בה ועושה אותו כמין שיר אע"פ שמשיר השירים הוא ועיקרו שיר, אסור לעשותו כמין שיר אלא בקריאתו". יש הרבה לדייק ברש"י זה, ומ"מ נראה פשטם של דברים שיש בהחלט בעיה כאשר משנים את המילים ומוסיפים מילים, שכן, אם ניתן לפרש את שיר השירים כשיר שאדם שר להקב"ה, תוספת מילים - כפי שיש בשיר של עידן רייכל, בהחלט עשוי להסב את השיר לשיר שנכתב לאהובה מסוימת, "שיר עגבים" כפי שכינו חז"ל, הגם שמי שרוצה יכול גם את מילותיו של רייכל לפרש כשיר להקב"ה, כמו הרבה מאד שירים של זמרים רבים. משמעות של כל טקסט תמיד תלוית קונטקסט. כדאי לשאול אם השומעים ישמעו את השיר של עידן רייכל כשיר קודש או כשיר חול.

ובעניין זה אסיים בדברי הגרש"ז אויערבך זצ"ל: שאלתי אותו אם, באלבום שעמדתי להוציא, מותר לשיר שם ה' כרגיל, ("י-ה") או שאני חייב לשיר "קה". הוא שאל: האם רוב השומעים שומרי מצוות/דתיים או חילונים? כשעניתי לו שהרוב דתיים הוא פסק שמותר לשיר שם ה'. .

התשובה התקבלה מהרב יהושע אגלמן, רב מרבני בית הלל.

כתבות נוספות