שאל את הרב

שירות לאומי

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 28/06/20 05:23 ו בתמוז התשפ

שאלה

שלום לכבוד הרב.

חברה קרובה שלי שמתקרבת לאחרונה למגזר החרדי ומתחזקת ב"ה סיפרה לי כי יש הלכה האומרת שאסור לעשות שירות לאומי, אני כנערה דתיה לאומית גודלתי וחונכתי שצריך לעשות שירות ולתרום וב"ה אני מתכוונת לעשות כך, אבל לא הבנתי, אם ההלכה הזו הייתה הלכה כמו הלכות שבת כשרות וכו, הלכות שכל המגזרים מקיימים איך ההלכה הנל לא ידועה לציבורים מסוימים ואף יש ציבורים שמעודדים את ההיפך כיביכול? היא אמרה לי שהרב עובדיה יוסף זצ"ל (אם אני זוכרת נכון יכול להיות שאני טועה)קבע הלכה זו, אבל הרב היה חרדי ולכן שאלתי היא האם ההלכה הזו היא בכלל הלכה שכוללת את כל עם ישראל או רק ציבור/מגזר מסוים שמאמין בערך הזה, האם זה עניין של חובת עשייה או בעצם רק השקפת עולם?

ואם זה עניין של השקפת עולם וכל העניין של עשה לך רב, אם אני לא 'בוחרת' ברב עובדיה יוסף כיוון שהוא לא מייצג בשבילי את השקפת העולם שאני מאמינה בה זה אומר שאני לא צריכה לקיים את ההלכות שהוא פוסק?

תשובה

בס"ד

שלום רב,

השורה האחרונה שלך היא המסקנה הנכונה (ציטוט): "זה עניין של השקפת עולם וכל העניין של עשה לך רב, אם אני לא 'בוחרת' ברב עובדיה יוסף כיוון שהוא לא מייצג בשבילי את השקפת העולם שאני מאמינה בה זה אומר שאני לא צריכה לקיים את ההלכות שהוא פוסק".

כך הדבר בנושאים נוספים שקשורים בענייני השעה, כמו חגיגת יום העצמאות, היתר מכירה בשנת שמיטה וכד' בנושאים אלו יש גישות שונות של רבנים שונים. אם את שייכת לציבור של הציונות הדתית - פסק ההלכה של רבני הציונות הדתית מחייב אותך.

כתבות נוספות