שאל את הרב

שירות לאומי מחוץ לבית ושירות לאומי בכלל

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 22/02/20 19:39 כז בשבט התשפ

שאלה

שלום הרב.

אני לומדת בכיתה י"ב. שנה הבאה בעזרת השם אני מסיימת בית ספר ואני מעוניינת ללכת לשירות לאומי.. יש לי הרבה תהיות ומחשבות האם שירות לאומי מחוץ לבית מותר ע"פ ההלכה? האם הוא מותר בכלל?

יש לי אופציה להיות בדירה קרובה יחסית למקום מגורי ולחזור כל יום הביתה או לישון בפנימיה הייתי רוצה לדעת מה אתה ממליץ לי ע"פ ההלכה כמובן. תודה מראש

תשובה

שלום

שירות לאומי הוא לא מותר באופן גורף ולא אסור באופן גורף, אלה זה מאוד תלוי במהותו של התפקיד ובאופי התפקיד ובתנאים שיש באותו מקום.

כדי שהשירות יהיה מותר וראוי צריך לבדוק מה קורה שם, כולל להתייעץ עם בנות ששירתו שם. צריך לראות שאופי התפקיד הוא כזה שלא מביא לידי מצבים בעייתיים, כמו למשל בעיות צניעות, או למשל שהסביבה והאנשים שנמצאים שם הם אנשים שטוב ונכון להימצא בקרבתם. צריך לוודא שיש מעטפת טובה, של רכזת בעלת יראת שמיים שמלווה את התפקיד ושעושה את מלאכתה נאמנה ומעורבת בחיי הבנות. וכמובן לבדוק שהבנות הנוספות שמשרתות איתך הן בנות טובות ויראות שמיים ובעלות מידות, כאלה שיעזרו לך להתקדם ולהתרומם ולא חלילה להפך.

לגבי נושא השינה בבית או מחוצה לו. כמובן שזה דבר טוב ומבורך שבת נשארת בבית ויוצאת אל השירות מהבית ומההורים וחוזרת מהשירות אל הבית ואל ההורים.

מצד שני אי אפשר לומר שאין מקום לשירות מחוץ לבית, אבל כמובן צריך לראות שהתנאים שכתבתי לעיל מתקיימים. למשל, אם מדובר בתפקיד של מדריכה באולפנה וישנים באולפנה אז כמובן זו סביבה טובה ומקום מעולה. אם מדובר לעומת זאת בדירת שירות אז צריך לבדוק את העניין מאוד מאוד בזהירות, מכיוון שהיו מקרים שבהם דירות השירות לצערנו היו מקום שדווקא הוריד את הבנות, ובגלל שלא היה פיקוח כמו שצריך זה הוביל גם למצבים בעייתיים. כמובן שאין הכוונה בדברים הללו להעיד על כל הדירות ועל כל מקומות השירות חלילה.

בקיצור, צריך לוודא לגבי את כל הפרטים והתנאים של השירות לאומי שהם אכן כאלה שמאפשרים לבת להוסיף טוב ולהוסיף בעבודת ה' שלה, ולא חלילה שמתוך הרצון לעשות טוב חלילה נוותר על דברים וערכים חשובים לנו.

בהצלחה רבה בהכרעה ובשירות ובכל אשר תעשי

כתבות נוספות