שאל את הרב

שידור ישיר (סטרימינג) דרך מצלמה בשבת

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 09/07/20 10:10 יז בתמוז התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני שואל בשביל קהילה בחו״ל. על פניו נראה שהימים הנוראים הבאים עלינו לטובה יהיו עדיין תחת השפעת הקורונה. בבית כנסת בו רוב מתפללי בית הכנסת הם בגילאים מבוגרים מאוד ובקבוצת סיכון. האם ניתן יהיה לקיים מניין של עשרה צעירים בבית הכנסת ושידורו באופן ישיר על ידי מצלמות לבתיהם של המתפללים?

מדובר בסטרימינג, כלומר הצילום לא נשמר בשום מקום, וכמובן שכל המצלמות גם בבתי האנשים וגם בבית הכנסת פועלות על ידי טיימר למשך 48 שעות.

תודה רבה,

שמואל

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על ההיערכות מראש, ועל הרגישות והאחריות לקהילה.

אתחיל ביסוד הדין: לענ"ד יש להחמיר מאוד בנושאים אלה. לא רק בגלל טיעון המדרון המתגלגל, שיש לצמצם מאוד את השימוש בו, ולהיזהר מהמדרון המתגלגל של שימוש היתר בטיעון המדרון המתגלגל, אלא בשל העובדה שהמסכים והצילומים הם היסוד המובהק של "עובדין דחול" בימינו. עובדין דחול אינו גזירה מדרבנן, אלא הוא יסוד היסודות של השבת, כפי שעולה מדברי הנביאים (ישעיהו, ירמיהו, והמאבק של נחמיה בפרק האחרון של ספרו), וכפי שעולה להלכה מדברי הרמב"ן. כתבתי על כך פעמים רבות,

לכן, אני סובר שהפיתרון הזה אסור. ממש אסור.

לא מספיק לומר אסור. זה יחייב אותנו לחפש עוד ועוד פתרונות יצירתיים, ביקור אצל אנשים זקנים ביום טוב ותקיעת שופר להם, מניינים מקומיים וקצרים וכדו'. צריך להתחיל לעבוד על כך כבר עכשיו.

והיה, אם תבוא הערכה רפואית שמדובר בספיק פיקוח נפש משמעותי, בשל הבדידות, בשל הניתוק, בשל הקושי הגדול וכדו', והיא תהיה מגובה בראיות מספיקות (שכן יש גם גבול לזה) - יהיה מקום לפסיקות אישיות, אך לא לארגון ציבורי של השתתפות כזו בתפילה.

כל טוב ושוב יישר כוח

כתבות נוספות