שאל את הרב

מה לעשות עם חברים שנופלים בשמירת שבת וצניעות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/06/20 09:53 י בסיון התשפ

שאלה

שלום וברכה.

אני שמיניסט בישיבה תיכונית מפורסמת ונחשבת כאיכותית ביותר וב"ה יש לי השפעה מסויימת בכיתה שלי.

בתחילת השנה נחשפה אצלנו פרשייה מזעזעת בה התברר כי 20 אחוזים מתלמידי הכיתה אינם שומרים שבת ובינהם חברים קרובים שלי.

למותר לציין שהופתעתי מאוד ניסיתי לדבר עם "ראש הנחש" שהתחיל את הכל ואת מסע הפרסום לתופעה.

הוא נותר בעמדתו אך נענה לבקשתי שלא לעלות את הנושא יותר על סדר היום (בכדי לא לתת לגיטמציה לתופעה, שהרי לדעתי אין זה נכון לפרסם את עוונותינו..)

כשניסיתי לדבר עם חבריי הקרובים הצלחתי לגעת בלבו של אחד והתחלנו בתהליך לחיזוק העניין.

באמת שאינני מעוניין לשפוט אלא רק לעזור לו. גם הוא לא מעוניין בחטא.

בנוסף, במהלך אחת מהשיחות שלנו הוא חשף בפני כי הוא מכור לראיית סרטונים לא צנועים ולפי מה שהבנתי זה הטריגר שלו לחלל שבת.

(הוא מחלל שבת רק בשימוש בפלאפון)

הוא הסביר לי שמאוד משעמם לו בשבת וכו' אז הוא פשוט נגרר לזה...

ניסיתי לעבוד איתו על בניית לו"ז נורמאלי של שעות שינה כדי שישן מתי שכולם ישנים ויהיה ער מתי שכולם ערים...

זה עבד פעמים בודדות..

מאז אנחנו "תקועים" אשמח לעצות איך לעזור לו בפרט (מכיוון שהוא באמת אינו מעוניין בחטאיו) ואיך לדבר עם החברים שלא כל כך מעונינים לשוב בתשובה/ שאדבר איתם (חברים טובים שהם ומשפחותיהם חשובים ויקרים לליבי)

תודה מראש וסליחה על האריכות.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה.

המצב שאתה מתאר כאן, הוא חלק ממציאות מצערת שקיימת בישיבות רבות. הציבור הדתי לאומי חווה קושי בחינוך ילדיו, שרבים מהם בוחרים לעזוב את דרך התורה והמצוות. ישנן סיבות אפשריות רבות לתופעה, אך המרכזית שבהן נוגעת לעניין הפתיחות לחברה ולתרבות החילונית. דווקא האמירה שאתה מביא אתך: "חילול שבת זו תופעה מזעזעת" היא חשובה מאין כמוה כדי להעמיד קונטרה לתפיסה שמזלזלת בשמירת מצוות, או רואה את עזיבת התורה בעין קלה.

ומצד שני, חשוב לי להעיר הערה חשובה. מהדברים שאתה כותב עולה שאתה לוקח אחריות ומנסה לעזור לחבריך. ואין ספק שסיטואציה שבה חבר אחד מסיט חברים אחרים לעזוב את דרך התורה, היא סיטואציה פשוט נוראית. אך לא יכולתי שלא לשים לב לכך שאתה מתבטא בחריפות רבה כלפיי אותו בחור, ובאופן כללי התופעה. אני מבין את הזעזוע, וכפי שאמרתי אפילו מעריך את רגשי הקודש העזים שלך. אך לדעתי לא מספיק שלא תשפוט את חבריך במצב הזה, אתה נדרש גם לנהוג בהם ברגישות יתרה. כן, גם במי שאתה מכנה "ראש הנחש".

ואל תחשוב שרגישות נותנת לגיטימציה. להפך, דע שהפעלת לחץ או יצירת תחושות קשות לגביי החטאים של האדם עלולים לגרום לו להתבוסס בחטא. כפי שאמרת, אותו חבר איננו מרוצה מהמצב שלו. ודווקא בגלל זה חשוב לנהוג בעדינות ולא להוביל לתחושות של זעזוע גדול מידיי, גם אם אתה חש כך ובצדק. נסה לשמור על הזעזוע בפנים, וכשאתה מתייחס לחברים- נהג בעדינות.

דבר שני שחשוב לי לכתוב, הוא שכדאי לזכור שבסופו של דבר אתה חבר. חבר דואג, חבר שמביע התעניינות בשלום חבריו, אך רק חבר. יש הורים, ומורים שהתפקיד שלהם הוא לדאוג לשלומם הרוחני של חבריך לכיתה. אתה ללא ספק יכול לסייע ולהירתם במה שתוכל, אך גם לך יוטב אם תוריד מעליך את העול של האדם שאמור להחזיר את הכול לקדמותו. אני יודע שזה קשה, אך אין מה לעשות, לפעמים עלינו לראות את העולם שלפנינו נשבר מעט כשלמעשה אנחנו לא יכולים לעשות הרבה בכדי למנוע זאת.

דבר אחרון. כל מה שאמרתי לא בא להמעיט מכך שאתה חבר מדהים. אתה מספר על כך שבנית לו"ז יחד עם חברך ושניסית לעזור לו. זה בחלט מעורר הערכה עצומה. אנסה כעת להצביע על כמה נתיבים להתקדמות:

א. כמו שאמרנו, אם תשדר נחת בתהליך הזה. ייתכן שהדברים יתקדמו דווקא יותר מהר.

ב. אם החבר שלך מסוגל לחשוף את הקשיים שלו גם מול אדם מבוגר יותר, זה יכול להיות נהדר.

ג. ישנם ספרים שמתעסקים בתחום היצר והמיניות כמו "אשיב ממצולות" של הרב יהושע שפירא, או "היצר הלב והאדם" של הרב אלי שיינפלד. ישנם עוד ספרים, אך העיקר הוא שיהיה עיסוק רוחני בריא סביב עניין היצר שישמש כניגוד לעולם המעוות שאליו הוא נחשף באינטרנט.

ד. תקבע עם החבר שלך מפגשים של עשייה חיובית. ברגע שהחיים מתמלאים בטוב, היצר נדחק.

ה. דבר עם החבר שלך דיבורים מרגיעים של אמונה. על כך שיש בו הרבה טוב. שה' יתברך לא שוכח אותו. שהעולם של עבודת ה' הוא מלא ועשיר, ושהוא הולך לגדול והתקדם בו. שיום יבוא והיצר יקבל ביטוי חיובי ומלא על ידי הקמת בית שבו תהיה אהבה אמתית בינו לבין אשתו.

ו. הכי הכי חשוב- תתפלל על החבר שלך ועל כל החברים תפילה אמתית מעומק הלב.

בהערכה רבה,

אסף

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות