שאל את הרב

שאלות לגבי אמת היהדות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/09/18 21:41 יג בתשרי התשעט

שאלה

שלום רב,

לאחרונה עבדתי עם חבר'ה חילונים ששאלו אותי שאלות באמונה שגרמו לי לערער על אמונתי שלי ולתהות האם אני באמת מאמינה, או שמא אני מאמינה רק כי גדלתי לתוך מציאות כזו. פתאום התחלתי לחשוב על התורה שלנו, תורת אמת לכאורה, תורה שאמורה לייצג ערכים טהורים ועל-זמניים, והיה נראה לי לא הגיוני שבתורה כזו יש מצוות כמו "אשת יפת תואר", מצוות על עבדות וכו'.. איך ייתכן שהתורה שלנו מצווה עלינו דברים כל-כך שוביניסטים ולא מוסריים? הרי כל הזמן מחנכים אותנו לשלוט ביצרים ולהתגבר על הנפש הבהמית שלנו, ואז התורה מתירה "אשת יפת תואר"?! התשובה שהתורה מבינה את נפש האדם, ושהיא ניסתה למתן איזושהי התנהגות בהמית ואכזרית יותר שהייתה נהוגה באותם זמנים – לא מספקת אותי כלל. אני הייתי מצפה מהתורה שתייצג ערכים אידיאליים, נעלים וטהורים גם אם מסביב העולם נהג כמו בסדום. ולא, להגיד שאז לצוות על חיילים במלחמה לא לאנוס אישה הייתה מצווה שהם לא היו עומדים בה, ועל כן היה עדיף להתפשר, לא נשמע לי הגיוני לתורתו של אלוהים.

ונגיד שאני עוד איכשהו מקבלת את התורה שבכתב כאמת, כיצד אני אמורה ללכת "כעיוורת" אחרי דברי חכמים, בעוד שישנם חכמים שאמרו, יחד עם הדרכות הלכתיות התקפות גם לימינו, אמרות שוביניסטיות, שהן ללא ספק (וסליחה על היומרנות) לא דברי אלוהים חיים. כמו כולנו, גם הם היו בני אדם, וכיאה לבני אדם הם הושפעו מן התקופה בה הם חיו. אני לא באה לבקר אותם, אני רק שואלת, באמת כדי להבין, איך אני אמורה ללכת אחר דבריהם כאילו הם דברי אלוהים כשהם, מבלי כוונה רעה, מפרשים את דברי התורה ודברי קודמיהם על פי השפעות התקופה? אולי כיסוי ראש הוא איסור שלא רלוונטי לימינו? הרי לפי התורה האיסור היה רק "קלתה" – סרט קטן ולא מעבר.. הקב"ה הרי לא אמר שיש ללכת עם כיסוי ראש מלא, זוהי פרשנות של אנשים שחיו בתקופה מסויימת בה הדבר ככל הנראה היה נהוג. אז למה שאני אלך כך, רק כי אף רב לא מתיר זאת, הרי זה לא דבר אלוהים! למה שלא אשיר בפני גברים? הרי הרמב"ם עצמו אמר ש"קול באישה ערווה" הוא רק לגבי זמן קריאת שמע, משמע שבזמן אחר מותר.. כפי שמובן משאלתי, פשוט מתסכלת אותי התחושה שכמה רבנים שחיו כל-כך מזמן מונעים ממני כל-כך הרבה דברים (שאף רב לא ייטרח לשנות בזמן הקרוב, ככל הנראה, למה לו..?) שאני ממש לא בטוחה לגבי הרצון של הקב"ה שאקיימם. גם המצוות האלו שהיו רלוונטיות אבל הן כבר לא, כמו איסור קטניות, יין נסך ועוד.. עוד יותר גורמים לי לתהות – למה אני צריכה לעשות את זה? למה מכניסים לי לראש שרק רבנים יכולים להתיר לי, למה אסור לי לחשוב בעצמי? אני מבינה שיש פה בעייתיות לתת לדור שלם להחליט לעצמו מה נכון ומה לא.. אבל קשה לי לחשוב שאני אמנע מעצמי דברים שהם כלל לא אסורים לאמיתו של דבר, רק כי הלכתית אסור..

אני מצטערת על התוקפנות, אבל אני כבר באמת מתוסכלת.. וסליחה גם על הגאווה לחשוב שאני יכולה לחשוב בעצמי (למרות שדעתי קלה), אבל זה כנראה חטא של הרבה מבני דורי – לחשוב שאנחנו יודעים הכל.. אז אני מקווה שאולי היומרנות שלי תעזור לחבר'ה אחרים למצוא תשובות.

תודה רבה!!!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום עדי יקרה.

מעולה שאת שואלת כי השאלות שלך מזמינות באמת בירור עמוק והבנה מחודשת. הבנה מחודשת של התורה ושל היחס אליה ולחכמי ישראל בכלל.

אומר בכנות שהמענה לשאלה לך קצת מורכב וכדי להסביר למה אתן לך דימוי.

נגיד יש אדם שמעולם לא פגש רופאים ולא היה בבית חולים,ואפילו לא יודע מה זה אומר.. ויוצא שמזדמן לו להכנס לחדר ניתוח. הוא רואה איך באכזריות שאין כדוגמתה, לוקחים בן אדם, מזריקים לו חומר שגורם לו להרדם ואחר כך מתחילים ממש לחתוך אותו כשהוא שוכב חסר אונים וכל כוח התנגדות. האיש ההמום לא מאמין למראה עיניו ומתחיל לצעוק על הרופא המנתח ושאר אנשי הצוות. מפריע להם לנתח את החולה כשבינתיים החולה תכף מת מחוסר טיפול..

העניין הוא שאותו איש המום פשוט לא הבין את המכלול.את ההקשר, מה קורה עכשיו ? הוא הסתכל בצורה נקודתית - יש פה מישהו שחותך בבשר החי של מישהו אחר. וזה דבר נורא, נקודה, סוף.

כשמסתכלים כך על דברים אפשר להגיע למסקנות דומות בכל מיני תחומים.

למשל- זה נורא להרוג. ולכן אסור להרוג מחבלים (?!)

או להגיע לשיעור בתואר שני במתמטיקה ולשמוע ש1+1=2 זו לא ההבנה היחידה שיש במספרים ואפשר לספור באופן אחר.. זה יכול לקומם, אבל לכן צריך ללמוד את כל המרחב המתמטי ולהבין למה המרצה אומר מה שהוא אומר.

וכן על זו הדרך.

ונוסיף על גבי זה עוד קומה.

כאשר יש הרבה שאלות, בכל תחום, תמיד תשובה יותר טובה היא תשובה יותר כללית. ז"א תשובה אחת שבה אני יכולה לענות לך על כל השאלות, עדיפה בפער מהרבה תשובות להרבה שאלות.

כי אם אני עונה לך עם תשובה אחת זה אומר שהיא שורשית יותר ויסודית יותר. השאלות הן ענפים ובשורש יש תשובה שכוללת פתרון לכל הבעיות שהעלית.

יש לך הרבה שאלות וקושיות על התורה, אבל כל אחת היא נקודתית. ובשביל לענות לך בצורה כוללת ויסודית צריך קודם כל להבין מה בדיוק השאלה. כי נתת המון דוגמאות של הלכות שאת לא מבינה למה עושים, אבל צר לי לחדש לך- יש עוד אלפי דוגמאות כאלה אם רק תחפשי.

אני מנסה להבין האם השאלה היא-

מה סמכות חז"ל וחכמים לקבוע הלכות?

או-

מה בין תורה שבכתב לתורה שבעל פה?

או-

איך אפשר להבין מצוות שנראות בעינינו לא מוסריות?

בקיצור מוזמנת לחשוב עוד ולהגיד לי מה השאלות היסודיות שעומדות בבסיס הדוגמאות שנתת, ולחזור למייל שמצורף למטה או להמשיך לשאול באתר.

כל הכבוד על הבירור, הוא יוביל אותך גבוה..

חג שמח!

שיר

shiryozev@gmail.com

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות