שאל את הרב

שאלות בנוגע לתפילה וסידור

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 22/05/20 11:21 כח באייר התשפ

שאלה

כבוד הרב שלום וברכה,

א. האם מקובל כדי למנוע "טורח הציבור" /לטובת קיצור תפילה אישית להתפלל בקבלת שבת בשיר "לכה דודי" רק חלק מהבתים? מה דעת ההלכה בעניין זה?

ב. אני מאוד לא מתחבר בתפילה לקטע של "במה מדליקין", האם אפשר לפסוח עליו או לחילופין לקרוא משהו אחר חליפי?

ג. האם יש הבדלים בין הסידורים של הציונות הדתית לבין אלו של החרדים? (בנוגע לדוגמה לשיבת ציון, גאולה/משיח, נקמה בגוים וכו').

ד. מותר להדליק נרות גם לאחר כניסת השבת אם לא הספקנו קודם לכן? האם העיקר במעשה זה הוא לא המשמעות שנותן האדם היהודי לשבת?

ה. האם כבודו יכול להפנותי למסגרת דתית מתונה (לא רפורמית) בה לא כולם שומרים שבת כהלכתה ונמצאים ברמה מסורתית דומה למצבי? אני גר בחולון.

אשמח לתשובות כדי ללמוד יותר.

תודה רבה וכל טוב.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה,

א. טורח הציבור הוא אכן שיקול הלכתי. אולם הוא לא הראשון. השיקול הראשון הוא כבוד התפילה ואורחותיה. כבוד גדול הוא לשבת שיקבלו אותה כראוי. אמנם, קבלת שבת בכללה אינה חובה, והיא תפילה שתוקנה מאוחר מאוד. אולם, היא התקבלה על ידי עם ישראל, ועל כן לא ראוי לקצרה.

ב. "במה מדליקין" אינה חלק מהתפילה, ולכן שאלת ההתחברות אליה אינה רלוונטית. היא הכרעה ללמוד דבר מה לפני שבת כדי לומר "קדיש דרבנן". לפיכך, אתה יכול ללמוד דבר מה הקשור לשבת, ואין אדם לומד אלא ממקום שליבו חפץ..

ג. ההבדלים בין הסידורים מזעריים, ונוגעים בעיקר לתפילה לשלום המדינה, וסדר תפילה ליום העצמאות ויום ירושלים.

ד. שבת היא מכלול מפואר של דברים. יש בה איסור "לא תבערו אש מכל מושבותיכם", ויש בה מצוות עשה של קידוש. החובה שלנו היא לשני הדברים גם יחד, וחלק בלתי נפרד הוא הדלקת נרות בלי לחלל שבת. לכן, צריך להדליק נרות בזמן, ועל ידי כך עושים את שני הדברים.

תסביר לי על אופי המסגרת שאתה מחפש. אולי אוכל לעזור.

כל טוב

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות