שאל את הרב

שאלות באמונה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/05/18 09:52 יג בסיון התשעח

שאלה

היי,

אני גדלה בבית דתי לאומי תורני ממש ולומדת באולפנא שנחשבת ממש דוסית.

מתחילת שנה יש לי המון שאלות אמוניות שפשוט מטרידות אותי ומפריעות לי ממש.

אומרים שאיפה שנגמר השכל מתחילה האמונה, אבל קשה לי עם זה, מרגיש לי שאני מאמינה רק כי גדלתי על זה וחונכתי על זה שיש מציאות אלוקית בעולם ובגלל שזה מה שהחדירו לי כל השנים אני כאילו מאמינה בזה גם אבל אני לא יודעת אם זה אמיתי. אני מרגישה כופרת על השאלה הזאת אבל מי אמר שיש מציאות אלוקית בעולם? בתחילת שנה דיברתי על הנושא הזה עם המדריכה שלי באולפנא והיא הציעה שנלמד ביחד ספר אז התחלנו ללמוד את ספר "ביאורי אמונה" אבל אני לא מרגישה שאני באמת מתקדמת מזה. זה לגמרי אירוני אבל בסוף אני מתפללת לה' שיפתח לי את העיניים לראות אותו שיתן לי להרגיש אותו. אני לא יודעת למה אני מתפללת ולמי ומי אמר שזה בכלל אמיתי? כל דת שיש מאמינה שהיא האמת אז למה דווקא אנחנו האמת האמיתית? בגלל איזה ספר קדוש שיש לנו שבו מסופר שאנחנו העם הנבחר? השאלות האלו והאופן שאני כותבת אותן בטח גורמות לך ובעיקר לי להרגיש הילדה הכי כופרת בעולם אבל אני מרגישה שכל הזמן פשוט מדברים איתי בסיסמאות וקודים כשאלה שפשוט נהיו באוטומט אצלנו.

קשה לי מאוד עם השאלה הזו של קיום מציאות ה' בעולם כי כל דבר תורני שיש מושתת עליה וזה הכי קשה לי בעולם כי אם אני לא מרגישה מחוברת לבסיס ומאמינה בו אז גם את כל מה שמובנה עליו אני לא מבינה.

הייתי עכשיו לפני פסח בשיעור הכנה לחג והרב דיבר על שאילת שאלות ואמר שככל שהשאלה שאנו שואלים יותר מזעזעת אותנו כך התשובה לשאלה הזו תהיה חזקה ומזעזעת לטובה. כל פעם שאני רק מעלה את הנושא הזה ואפילו בכתב פה יורדות לי דמעות, אז אני מקווה שתוכלו לכוון אותי קצת לאן לפנות ולענות לי קצת על השאלה אני ישמח ממש!

תודה רבה רבה!

תשובה

שלום יקרה!

סליחה שרק עכשיו אני משיבה לך, אני מקווה שבזמן שעבר הדברים אולי קצת התייצבו בנפש שלך, שמצאת לעצמך דרכים שהניחו את דעתך קצת. כשקראתי את השאלה שלך, התרגשתי מהרצון שבך. מהצורה בה את כותבת אני רואה שאת כ"כ רוצה ומאוד חשוב לך להאמין, זה מבורך ומרגש לראות. אני מאמינה שכשמשהו מפריע ולא מוותרים על לנסות להבין, מוצאים תשובות, אז מאמינה שאת לגמרי בכיוון הנכון.

אנסה לגעת בכמה נקודות ומקווה שהן יעזרו לך.

כמה טוב שיש לך שאלות..

בתור התחלה, חשוב לי להגיד שהבעיה שאת מציגה היא נורמאלית. נורמאלית?! כן! אני חושבת ששאלות באמונה זה דבר שמלווה אותנו לאורך כל החיים. במינונים שונים, בצורות ודרכים שונות, בזמנים שונים שבהם מתעוררים בירורים עמוקים... ה' נסתר בעולם שלנו, לכן מאוד טבעי ונורמאלי שנשאל על זה שאלות, איך אתה כאן אם אני לא מוצאת אותך, לא רואה אותך בעצם?!

יש לשאלות האלו הרבה מקום, את לא צריכה לפחד שאלו שאלות כפירה. אלו שאלות אמונה. והאמונה הזו חשובה מאוד, וחשוב לברר אותה ולשאול את השאלות שיש לך מבלי שתרגישי שאת כופרת. גם אם את מרגישה שהשאלות שלך הן אמיצות וקשה לך להעלות אותן על הכתב, הן השאלות שיבנו את האמונה שלך בצורה אמתית. לפעמים כשמתעוררת בתוכנו שאלה, מצד אחד זה מפחיד ומערער- כל מה שהיה עד עכשיו לא בטוח, היציבות שהייתה לנו לא נמצאת פתאום. אבל כדאי לדעת וצריך לזכור שאם ניתן לשאלה הזו להיות, אם לא נפחד לשאול אותה ולתת לה להשפיע עלינו, אם ניתן לה לגרום לנו לצאת ולעבוד בשביל למצוא לה תשובה, היא תעזור לנו לגדול. בהתחלה זה יכאב ויבלבל, אבל בסוף היא תרחיב לנו את האמונה, זו מתנה מה' בשביל שנתפתח עוד ועוד.

כל אחד ואחד צריך לקנות לעצמו את האמונה שלו, לעמול עליה, לבסס אותה בחיים שלו, זה מאוד הגיוני ונכון שתשאלי את עצמך את השאלות. גם אם הגענו מהמשפחה הכי דוסית הכרחי ונצרך שאנחנו בעצמנו נשאל את השאלות, שנברר בעצמנו את האמונה שלנו, את הדרך והנתיב המיוחדים לנו.

פשוט בלי לחשוב

חשוב לי לומר שלא תמיד אנחנו צריכים ויכולים לעבוד על האמונה שלנו. כולנו נולדנו עם האמונה, הנפש שלנו מאמינה, תדברי עם ילד קטן על ה', על כוח שמנהיג אותו ומוביל אותו וזה יהיה לו טבעי ופשוט לדבר איתך על זה, זה לא יהיה לו מוזר, כי האמונה טבועה בו. האמונה טבועה בנו גם אם אנחנו לא תמיד מרגישים אותה. לכן קודם כל חשוב לי לומר שזה בסדר שלא תמיד מבינים, האמונה הזו קיימת בנו גם כשאנחנו לא מבינים. אנחנו יכולים לחיות באופן כזה, שלא את הכל בדיוק הבנתי וזה גם חלק מהאמונה- להבין שאנחנו חיים בעולם יותר גדול ממה שאנחנו מצליחים לתפוס בשכל ואנחנו ממשיכים לחיות, לחיות בשמחה, בפשטות, בהנאה מהדברים הקטנים. זו אמונה גדולה, וזו הבנה מאוד חשובה.

שאלת יסוד

השאלה שאת שואלת היא שאלת יסוד. וכמו שאת אומרת שכשלא מבינים את הנקודה הזו, אז הדברים שנבנים בעקבותיה גם לא ברורים. כשאת עומדת מול השאלה הזו ומנסה לברר אותה בפשטות אני חושבת שכדאי שתהיי שמחה. כשאת עומלת על להבין את הנקודה הזו, כשאת עומלת על היסוד והוא נהיה ברור ושלם אצלך אז כל מה שעומד עליו יהיה יותר ברור ומחובר. גם אם יהיו שאלות על הפרטים. כשהנקודה היסודית הזו תהיה ברורה לך, היא נותנת עוד יותר יציבות לכל מה שבא אחריה וזו מתנה אדירה ושווה.

"ואפילו בהסתרה..."

אנחנו חיים במציאות של הסתרה. ה' מסתיר את פניו מאתנו, בימינו אנחנו לא רואים ניסים גלויים מול העיניים ויכולים להגיד 'הנה סימן ברור ומובהק שה' נמצא פה ומנהיג הכל'. יש לה' סיבות מדוע הוא מסתיר פניו, יש מטרה לכל ההעלם הזה (העולם נקרא עולם מלשון העלם), אנחנו לא חייבים להבין וכנראה שלא נבין באמת למה העולם מתנהל כך. אבל למרות חוסר ההבנה שלנו אנחנו בהחלט נדרשים וגם יכולים לראות את ה' בצורה שאיננה גלויה. זה קשה, אבל זה אפשרי.

אנחנו צריכים לחפש איפה ואיך אנחנו כן מוצאים את ה' במציאות הזו, איך אני מוצאת את ה' מתוך ההסתר. מאיזה נקודות אני רואה אותו ומתחייה מהם בשביל שיהיה לי כוח לחיות ולעשות בעולם. אתן לך כמה רעיונות, כמה דרכים שאני משתמשת בהן בשביל להרגיש את ה', אבל כמובן יכול להיות שלך מתאימות דרכים אחרות.

התבוננות בהיסטוריה- מתוך למידה והתבוננות בראיה למרחוק אנחנו יכולים לראות את יד ה' פועלת בעולם, אנחנו יכולים לראות שמאורעות מתגלגלים בזה אחר זה בצורה מדויקת, בצורה מדהימה ולא אנושית בכלל. אנחנו יכולים לראות בעינינו איך דברים שנכתבו בתורה מתרחשים בפועל, במציאות היומיומית.

הקשבה פנימה- הקשבה והתבוננות למשהו הפשוט שנמצא עמוק בתוכי, לנשמה שה' הכניס בי שנמצאת עמוק בפנים, היא מספרת לי כמה ה' תמיד כאן. אפשר להקשיב לה בהתבוננות ואפשר להקשיב לה בתפילה. את אומרת שאת פונה לה' שיעזור לך להאמין בו, כמה שזה אירוני, זה כ"כ טהור, אמתי, זה הקשבה לנקודה הפנימית, לנשמה האלוקית שבתוכי וזה בעצמו אמונה גדולה.

למצוא אותו דרך הטוב שיש באנשים סביבי- הנשמה היא החלק בתוכנו שהוא ה'- "חלק אלו-ה ממעל", הנשמה היא זו המניעה אותנו לעשות טוב, כל הטוב שאנחנו רואים שאנשים עושים בעולם מגיע מהנקודה הזו, הנקודה הפנימית שמניעה אותם לרצות לעשות טוב, כשאנחנו רואים את הטוב שאנשים עושים אנחנו בעצם רואים את הנקודה האלוקית שבתוכם.

ללמוד ולבסס את האמונה

דיברנו על להתבונן התבוננות פשוטה על המציאות בכל מיני צורות ומתוך כך לגלות את ה'. אני חושבת שכקומה נוספת וגבוה יותר כדאי גם ללמוד אמונה. להעמיק ולבסס אותה בתוכנו, על בסיס ההתבוננות הפשוטה שדיברנו לבנות קומה גבוהה יותר, חזקה יותר.

את אומרת שהתחלת ללמוד עם המדריכה שלך ולא התחברת, וזה לגמרי הגיוני ובסדר, כנראה באיזה שהוא אופן הדרך הזו לא התאימה לך, אבל אני ממליצה לך לחשוב על דרך שבה מתאים וטוב לך ללמוד אמונה. הייתי ממליצה לך לחשוב, איזה ספר אני יכולה ללמוד שמתאים לי? יש כל מיני ספרים שעוסקים בנושא, בכל מיני סגנונות וגוונים ("דע מה שתשיב לעצמך" של הרב זאב קרוב, "לדעת להאמין" של הרב יחזקאל סופר, אם תרצי רעיונות נוספים בשמחה תפני אלי למייל) אפשר להתחיל ולנסות ואם לא מתחבר ומתאים לעבור ללמוד ספר אחר. תחשבי האם טוב לך ללמוד ביחד עם מישהי או לבד? באיזה תדירות של זמן את רוצה ויכולה ללמוד? העמל וההשקעה על הדבר בטוח מובילים להתקדמות, כשהאדם משקיע ומתאמץ ה' עוזר לו "הבא להיטהר מסייעין לו"

שיהיה לך בהצלחה רבה רבה!

אילת-חן

Ayehen70@gmail.com

כתבות נוספות