שאל את הרב

שאלה קצת מוזרה

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 13/04/20 19:28 יט בניסן התשפ

שאלה

שלום רב יש לי בעיה שהיא קצת מוזרה אבל אשמח לעזרה!

השאלה מחולקת לשתים אשמח לעזרה!

היום בבוקר קיבלתי עדכון חדשות לגבי מצב הקורונה וכשראיתי לא עלינו שיש 5 נפטרים קפץ לי לראש איזה מחשבה שיש לי נעליים ששטפתי בחוץ ואם אני יכניס או ישטוף אותם זה יהי לעילוי נשמתם עכשיו אני יודע שדבר כזה הוא בטח לא לעילוי נשמת נפטרים. ואמרתי לעצמי בגלל שלמחשבה הזאת אין היגיון הלכתי שאתן על זה צדקה לעילוי נשמתם וכמו כן רבנים קראו היום לצום עד 12 ואמרתי שזה גם יהיה לעילוי נשמתם עכשיו זה בסדר או שאני צריך לעשות מה שקפץ לי במחשבות?

החלק השני מתקשר לזה יש לי כול הזמן מחשבות באמת מטופשות שקופצות לי ושחס וחלילה יקרה למישהו מהמשפחה או מישו בכללי יקרה משו עכשיו בדרך כלל אני אחרי זה אומר שאני יתן משו לצדקה (לרוב אומר בלי נדר או לא אומר עם או בלי נדר) או קופץ לי לראש שאני יתן צדקה כדי שלאותו אדם לא יקרה כלום לא משנה אם זה משפחה או לא וזה קצת נהיה מוגזם כי זה הגיע לסכומים גדלים שכבר אני לא יכול לתת ולעמוד בהם לצערי אשמח לתשובה מה לעשות!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לשואל שלום רב.

בד"כ נדרים זה דווקא אם אומר בפה, ולא מספיק במחשבה.

הרמ"א מביא דעה שבצדקה, גם אם רק חשב, הוא חייב לקיים, וכתב שהעיקר כדעה זאת.

אבל גם דברי הרמ"א זה רק לענין צדקה ולא מעשים אחרים.

כמו כן, לא מדובר על מחשבה רגעית, שקופצת לאדם בעקבות פחד פתאומי או "מחשבה מטופשת". מדובר על החלטה ברורה, שאדם התלבט וחשב והחליט לתת צדקה. וכך כותב בספר ערוך השולחן (יו"ד רנ"ח ל"ט):

אך גם לדעה ראשונה לא מקרי גמר בלבו במחשבה בעלמא, אלא אם כן גמר בלבו ממש בהחלט "כך וכך אתן לצדקה".

לכן אפילו לפי הרמ"א ,מה שאתה מתאר אינו נחשב נדר.

יחד עם זה, צריך לחשוב איך להפטר ממחשבות טורדניות כאלה שמציקות לך ולטפל בזה.

בברכה

אפי קיציס

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות