שאל את הרב

שאלה על דברי הרמב"ם באיסור ייחוד

חדשות כיפה הרב ישראל אלתר 10/08/20 21:34 כ באב התשפ

שאלה

הרמב"ם (הלכות אבל, י"ב, י') כותב ש"תינוק שמת, נקבר באישה אחת ובשני אנשים, אבל לא באיש אחד ושתי נשים, מפני הייחוד", כי מותר לאיש אחד להתייחד עם כמה נשים אבל לאישה אסור להתייחד עם כמה אנשים.

לעומת זאת, הוא כותב (הלכות איסורי ביאה, כ"ב, ח') "לא תתייחד אישה אחת אפילו עם אנשים הרבה... וכן לא יתייחד איש אחד אפילו עם נשים הרבה".

האם הוא פוסק שמותר או אסור? ואיך זה מסתדר?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה,

את השאלה שלך שואל רבי יוסף קארו בפירושו "כסף משנה" על הרמב"ם בפרק כ"ב הלכה ח' בהלכות איסורי ביאה ועל כך עונה: שלפי הרמב"ם בהלכה שעוסקת בתינוק שמת מדובר על שטח פתוח ואילו בהלכה בפרק כ"ב בהלכות איסורי ביאה מדובר על בית שאין פתחו פתוח לרשות הרבים.

ונוספה שם תשובה נוספת בסוגרים (במהדורת וגשל): שלפי הרמב"ם מותר לאישה להתייחד עם שני אנשים כשרים, אלא שהרמב"ם החמיר שאין מחזיקים כל אדם כאדם כשר. החומרא הזו של הרמב"ם לא קיימת בזמן קבורת המת, כיוון ששם עיקר עיסוקם הוא במת. (שתי נשים עם גבר אחד אסור אף בכשרים). אבל בהלכות איסורי ביאה לא מדובר בקבורת מת אלא במצב רגיל, ובזה יאמר הרמב"ם שאין מחזיקים את האנשים ככשרים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות