שאל את הרב

שאלה מפרשיות תולדות-ויצא בבראשית

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 10/12/19 17:30 יב בכסלו התשפ

שאלה

שלום לכבוד הרב,פרשיות השבוע בשבועיים הקודמים:תולדות -ויצא:ברכת יצחק אבינו ליעקב אבינו נתנה במרמה ע"י יצחק אבינו שחשב שמדובר בעשו ,ולמרות זאת אושרה בדיעבד ע"י יצחק.בעיני זה מאד תמוה. מדובר בברכה לעם כולו שעתיד לצמוח מדורות אלו.האם יש תוקף לברכות שהושגו במרמה?המרמה תוכננה ע"י רבקה ויעקב בשיתוף פעולה. לא מצאתי פירוש שנותן לנ"ל לגיטימציה.האם אנו עם סגולה שיסודותיו במרמה?השאלה אינה נשאלת בקנטור אלא ברצון כנה לדעת ולהבין.

בברכה,

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

עוד קודם לשאלת האם נהג כשורה או לא (יש מדרשים רבים, לכיוונים מנוגדים) צריך להדגיש בפני כל הלומדים נקודה עקרונית:

בחירת עם ישראל בספר בראשית נעשית על בסיס שתי בריתות - ברית הארץ וברית הזרע, ומאוחר יותר הצטרפה (בראשית פרק יז) הברית להיות לנו לאלוהים.

ברית זו מועברת מאברהם ליצחק בתחילת פרשת תולדות.

הברכות אינן עוסקות בברית זו, ולכן כלל לא מדובר על כך.

בסוף הפרשה מעביר יצחק אבינו ע"ה את ברית אברהם ויצחק ליעקב.

הטענה שקודם היו הברכות, ולאחר מכן - מי שזה בברכות (המשניות) זוכה גם בבחירתו להיות עם ישראל תמיד יכולה להיטען, אולם ההיגיון שבה חלש מאוד.

לכן, כל הדיון על השאלה של לגיטימיות הברכות היא חשובה, אבל אינה נוגעת לבחירת עם ישראל ולסגולתו.

כל טוב ויישר כוח

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות