שאל את הרב

להוציא את חברו בברכת אלהי נשמה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 11/11/18 19:34 ג בכסלו התשעט

שאלה

הטור וגם שו"ע פוסקים שברכת אלהי נשמה לא פותחת בברוך מכיון שהיא ברכת ההודאה וקי"ל שבברכת ההודאות אין אדם יכול להוציא את חבירו.

האם זה אומר שאי אפשר להוציא אדם אחר בברכת אלהי נשמה? ואם אפשר, מדוע?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד

שלום רב,

ההנחות שלך שגויות מיסודן.

א. בברכת הודאה אדם יכול להוציא את חבירו!

להלן הלכות ברכת הגומל (או"ח ריט) שהיא לכל הדעות ברכת הודאה:

סעיף ד

אם בירך אחר ואמר: ברוך אתה ה' אלוקינו מ"ה אשר גמלך כל טוב, וענה אמן, יצא. וכן אם אמר: בריך רחמנא מלכא דעלמא דיהבך לן, וענה אמן, יצא.

הגה: ואין זה ברכה לבטלה מן המברך, אע"פ שלא נתחייב בברכה זו, הואיל ואינו מברך רק דרך שבח והודאה על טובת חבירו ששמח בה (טור).

סעיף ה

אם בירך אחד הגומל לעצמו, ונתכוין להוציא את חבירו, ושמע חבירו וכוון לצאת, יצא אפילו בלא עניית אמן (כיון שהמברך ג"כ חייב, יצא האחר בלא עניית אמן) (טור).

ב. 'אלוקי נשמה' - אפשר להוציא את חברו; הרב אליעזר מלמד פוסק בפניני הלכה "לגבי ברכות 'אלוהי נשמה' ו'המעביר שינה', יש אומרים שרק מי שישן בעצמו יכול לברכן, ועל כן נכון לשומען מחבר שישן ולכוון לצאת בשמיעתן".

https://ph.yhb.org.il/12-13-10/

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות