שאל את הרב

רחמיו של הקב"ה המשך

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 18/10/20 21:52 ל בתשרי התשפא

שאלה

הבנת חצי משאלתי, אבל לא למה שהתכוונתי בדיוק. ר' נחמן אמר שבעולם הבא שלא כמו בעולם הזה שעני בלי אוכל יכול לבקש מזון מאחרים עני בעולם הבא לא יוכל לבקש מאנשים מצוות ובמידה והוא היה עשיר בעולם הזה יביאו לו דבר גשמי והוא כמובן לא ירצה בזה וזה יהיה בצער שלו והוא ישאר מחוץ לעולם הבא(אני מבין פה שיהיה לו עולם הבא פשוט הוא יהיה נמוך מאוד) שאדם לא נולד עם כוחות כמו שה' נתן לרשב"י או כוחות כמו שהוא נתן לר' נחמן שהיה בוכה לה' כל הזמן לעזור לו ללמוד ולשבור את תאוותויו, אלא אדם בין זמננו שלא לומד הרבה וגם אין לי כוונה כל כך לשמיים כמו שהיה לר' נחמן ברור שיהיה לו עולם הבא יותר גבוה מהאיש הנחמד שיש בזמננו שיקבל פחות ולעניות דעתי שכנראה דלה עדיף פשוט שכולם יקבלו אותו עולם הבא שאדם לא יהיה שרוי בקנאה הרי הרמח"ל בספר מסילת ישרים דיבר על כך(לא זוכר איפה) על מקרה מסויים שאדם יהיה יותר גבוה ממנו שהוא חשב שהוא יותר גבוה ממנו ואז תהיה לו קנאה ולא יהיה לו מה לעשות(אם אני לא טועה זה המקרה) למשל אני אישית ב"ה לומד יחסית ברוב הזמן "הפנוי" תורה, אבל ילדים בגילי לרוב משחקים שזה לא רע, אבל זה לא אומר שאני רוצה לקבל שכר גבוה מהם מצידי לקבל אותו דבר כי כמו שרבי נחמן אומר בליקוטי מוהר"ן עצם עשיית ואהבת המצווה זה השכר שלו בעולם הזה ולעולם הבא. העניין הוא שפשוט מבאס אותי שלאנשים לא יהיה עולם הבא בשפע כמו שיכול היה להיות להם אם הם למשל היו רשב"י וזה מדכא אותי לאנשים קרובים אליי וכו'. זאת הבעיה שיש לי ותודה על התשובה

תשובה

שלום

הבנתי מה שהתכוונת ועניתי על זה, ובכל זאת אתה חוזר על כך שרשב"י כאילו קיבל מתנה מיוחדת ובזכותה יש לו עולם הבא מיוחד.

ואני טוען ההיפך. שהעולם הבא של רשב"י הוא לא בזכות המתנות שקיבל, אלא בזכות העמל הרב שעמל על מידותיו, על יראתו ועל לימוד תורה.

כפי שכתבתי הדבר הזה מפורש בחז"ל ובמקומות רבים נוספים.

ועל כן גם אתה וגם כל אחד אחר יכול להשיג המון על ידי עמל.

האם אתה חושב שזה היה הוגן אם אדם אחד היה עמל המון ואחד היה מתעצל ולא עמל כלום והם היו מקבלים את אותו שכר בעולם הבא? זה נראה לי עיוות מוסרי, לא?

מקווה שהובנתי

כתבות נוספות