שאל את הרב

רחמיו של הקב"ה

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 17/10/20 23:17 כט בתשרי התשפא

שאלה

שלום רב,

כבר כמה פעמים ששמעתי את זה וגם השבת שלמדתי שיחות הר"ן רבי נחמן הזכיר את זה. אומרים שהקב"ה רחמן, אבל בשיחות הר"ן שיחה כג על כך שבעולם הזה מי שעני יכול לגשת ולבקש אוכל, אבל בעולם הבא שום דבר לא יכול לעזור לך, אתה תשאר מחוץ לעולם הבא לנצח נצחים בלי סוף בצער, כאב ומה שכן לא רחמנות. שמעתי את האמרה הזאת שבעולם הבא אף אחד אחד לא יכול לעזור לך ולא יכולתי אפילו להכיל את זה מיד קיבלתי התקף חרדה והרשתי מת שאין מצב שאני שומע את זה. והנה גם רבי נחמן אמר את זה. איפה הרחמנות של הקב"ה אם הוא יצר לדוגמה את רשב"י שהיה כל כך צדיק שהיה לו פטור מתפילה שה' זיכה אותו ואת נשמתו, יצר את רצונו לעבודתו יתברך, אבל גם היה איזה "עם הארץ" אחד בדורו שעסק באדמה ובמקסימום של תורה שהוא למד בחיים נגיד הוא למד 300 שעות של תורה. הרי ברור לשנינו איזה שכר יקבל כל אחד וברור לשנינו מה יקבל אחד שקיבל כלים ולמד והבין וכו'. אם ה' מנהיג את ישראל בי"ג מידות רחמים אז למה ה' יצר נשמה שבאמת תהנה בעולם הבא, נשמה שה' יצר את ההתהוות שלה בתור נשמה שיש לה רצון, כוחות, ה' ידע שהיא תעבוד אותו ותשיג שכר פילאי, אבל מנגד ה' יצר נשמה שאין לה את הכוחות האלו ואין לה אפשרות להשיג כזה שכר והיא תהיה למטה למטה מחוץ לעולם הבא כי ה' לא יצר אותה בתור נשמה שתצליח בעבודתו, אלא נשמה שתגיד קצת שכר ותהיה עצובה לנצח נצחים. בקיצור איפה הרחמנות פה שה' ידע בדיוק מה כל אדם ישיג והוא בכל זאת יצר אותו שיהיה עצוב בכלום שכר שיש לו וזה לא קשור כי זה מה שהוא עשה מבחירתו החופשית הרי ה' ידע מה בחירתנו תהיה ופשוט גרם לנו להרגיש שאנחנו בוחרים, אבל ה' באמת זה שבחר איפה הרחמנות פה? למה פשוט שכולם יקבלו אותו דבר וזהו? אני לא רואה את הרחמנות פה גם אחרי שיגיע המשיח שכל אחד ישאר איך שהוא לנצח נצחים בלי שהוא יכול לתקן ולהשתפר. בתור איזה אחד שה' יצר שאני מרחם על האנשים אלה ויכול להיות שגם אני אהיה אחד מהם איך זה הגיוני שאני מרחם כל כך וה' לא? האם באמת מה שאומרים שלא תהיה אפשרות לתקן זה אמיתי כי זה לא רחמנות. אני כבר לא עובד את ה' טוב כי אני בבאסה ובדיכאון בגלל זה. אשמח לעזרה

תשובה

שלום איש יקר

אני לא למדתי שיחות של רבי נחמן, אבל זה לא קשור.

במחילה, אבל מה שאתה מתאר זה הפוך בדיוק מעמדתה של תורת ישראל (וזה לא מה שר' נחמן אמר).

הקב"ה לא יוצר נשמות של צדיקים או של קדושים עליונים. הקב"ה לא יצר את רשב"י קדוש ופטר אותו מתפילתו.

הקב"ה בהחלט יוצר נשמות של אנשים עם כישרון גדול יותר או קטן יותר, אבל זה בכלל לא מה שמשפיע על העולם הבא שהם יקבלו.

חז"ל אומרים בצורה הכי ברורה - 'לפום צערא אגרא' - לפי הצער השכר.

וכן 'רחמנא ליבא בעי' - הקב"ה רוצה את הלב

מה שקובע זה הרצון של האדם, המאמץ שלו, ולא התוצאות שהשיג.

המעלות העליונות של רשב"י (וזה שהוא היה פטור מתפילה) הגיעו מהעמל העצום שהוא השקיע בעבודת המידות, ביראת שמים ובלימוד תורה.

כל אדם שישקיע ויתאמץ ויעמול על מידותיו, ויעבוד את ה' ביראת שמים, ויתאמץ ללמוד תורה לפי יכולתו, יכול להגיע למעלות עליונות, ובוודאי להיות מבני העולם הבא.

אם כבר יש הבדל בין צדיקים עליונים לכאלה שהם פחות, זה הפוך. כי הקב"ה מדקדק עם הצדיקים כחוט השערה על כל דבר הכי קטן שבו הם מתרחקים משלימות העבודה.

אני רוצה לצטט לך פה את הדברים הנחרצים של הרמב"ם בהלכות תשובה בעניין הזה:

"אל יעבור במחשבתך דבר זה שאומרים טפשי אומות העולם ורוב גולמי בני ישראל שהקב"ה גוזר על האדם מתחילת ברייתו להיות צדיק או רשע. אין הדבר כן אלא כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו או רשע כירבעם או חכם או סכל או רחמן או אכזרי או כילי או שוע וכן שאר כל הדעות. ואין לו מי שיכפהו ולא גוזר עליו ולא מי שמושכו לאחד משני הדרכים אלא הוא מעצמו ומדעתו נוטה לאי זו דרך שירצה. הוא שירמיהו אמר מפי עליון לא תצא הרעות והטוב. כלומר אין הבורא גוזר על האדם להיות טוב ולא להיות רע וכיון שכן הוא נמצא זה החוטא הוא הפסיד את עצמו. ולפיכך ראוי לו לבכות ולקונן על חטאיו ועל מה שעשה לנפשו וגמלה רעה. הוא שכתוב אחריו מה יתאונן אדם חי וגו'. וחזר ואמר הואיל ורשותנו בידינו ומדעתנו עשינו כל הרעות ראוי לנו לחזור בתשובה ולעזוב רשענו שהרשות עתה בידינו הוא שכתוב אחריו נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה וגו':

דבר זה עיקר גדול הוא והוא עמוד התורה והמצוה שנאמר ראה נתתי לפניך היום את החיים. וכתיב ראה אנכי נותן לפניכם היום. כלומר שהרשות בידכם וכל שיחפוץ האדם לעשות ממעשה בני האדם עושה בין טובים בין רעים. ומפני זה הענין נאמר מי יתן והיה לבבם זה להם. כלומר שאין הבורא כופה בני האדם ולא גוזר עליהן לעשות טובה או רעה אלא הכל מסור להם:"

אז חס וחלילה שבגלל מה שכתבת שלא תעבוד את ה', וחס וחלילה שתהיה בדיכאון מזה.

בדיוק להיפך. תשמח מאוד שאתה בן אהוב של ה', ושיש לך בחירה חופשית ויכולת לקנות מעלות גדולות.

אגב, מה שכתבת על כך שה' יודע מה תהיה הבחירה שלנו, זה לא מדויק לומר ככה. בוודאי שה' יודע הכל, אבל אנחנו לא מסוגלים לתפוס מה זה אומר באמת, כי אנחנו לא מסוגלים לתפוס אותו. מה שאנחנו כן יודעים בוודאות מוחלטת, זה שיש לנו בחירה חופשית.

בנוסף, כתבת שאחרי שיבוא המשיח כל אחד יישאר כמו שהוא מבלי יכולת לתקן. גם זה לא נכון, כי אחרי ביאת המשיח עדיין תהיה בחירה חופשית, ותהיה אפשרות להתעלות ולהתקדם.

כל טוב ובהצלחה רבה

כתבות נוספות