שאל את הרב

רגש שמתפרץ ויוצא מפרופורציה: איך ממתנים אותו בלי להדחיק?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/01/20 22:08 יד בטבת התשפ

שאלה

כשיש לי רגש מסויים הוא גובר מידי ואני ישר מתחילה לבכות, אם אני כועסת על משהו יורדות לי דמעות, אם המורה מעירה לי על משהו ואחר כך ילדה אחרת מתנהגת בדיוק כמוני והיא לא מעירה לה אני אבכה מעלבון וכעס.. בקיצור אני לא שולטת על הדמעות כמה שאני ירצה שהם יעצרו זה לא יעזור. וגם מבפנים, כשאני כועסת אז זה מכל הלב אני ממש רותחת מי שנוגע בי יכול לקבל כוויה. רוב הפעמים זה אחר כך ממש מביך..

איך אפשר למתן את הרגשות? שהם יהיו בפרופורציה?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לאה.

אני קוראת לזה- שהרגש יוצא במקום הלא נכון...

הרבה פעמים אנחנו מדחיקים רגשות מסויימים ואז מוציאים את הרגשות שהדחקנו באופן אחר. זה כמו בפיזיקה. חוק שימור החומר.. הוא יהפוך לגז. לנוזל ישנה צורה אבל לא יעלם. כך גם הרגש. זה נראה כאילו הנה. נעלם אבל זה לא נכון הוא בתוכנו ויצא בדרך כלשהי... מתאימה יותר או פחות.

אם אנחנו מוציאים את הרגש לא במקום שלו לא בתגובה שמותאמת הוא ישאר בתוכנו. דוגמא קטנה לזה שמישהו בעבודה מעצבן אותי. אבל אני סותמת ולא אומרת כלום.. הגיוני שאבוא הביתה ואתעצבן. זה לא שהם עיצבנה אותי אבל אני מוציאה שם את הרגש במקום להוציא בדיבור והסבר מול מי שבאמת הכעיס אותי. אם הייתי פותרת את הרעב בעבודה מול מי שהכניס אותי רוב הסיכוי שלא הייתי מגיעה הביתה וכועסת.

מכאן אני רוצה לומר שרגש שיוצא בצורה לא פורופורציונאלית מסמן לנו שיש מה לעצור ולבדוק. על מה אני באמת בוכה שם...? לפעמים זה סיבה לפרוק ולבכות על עוד דברים שלא בכינו עליהם והרגשנו צורך.. מכל מיני סיבות...

אז מה אפשר לעשות?

1. לדבר. למצוא לך מישהי (או יותר מאחת) שאיתה את מרגישה שנוח לך לדבר. אמא, אחות, קרובת משפחה, חברה טובה, היועצת בבי"ס, מורה שאת קרובה אליה, מדריכה, ויש עוד הרבה אפשרויות. אנשים בד"כ מאוד אוהבים לעזור, ואם את אומרת למישהי שאת חשובה לה, שאת רוצה לדבר קצת, היא בטח תשמח. עצם הדיבור על הרגשות – עוזר למתן אותם.

2. להרגיש! לפעמים הניסיון להחביא בפנים את הרגש הוא מאוד מתסכל. אז אפשר באמת לנסות למתן אותו כשהוא "מתפרץ" ברגע לא מתאים. אבל לפני זה או אחרי זה, כן לתת לו לצאת! איך? אפשר בכתיבה, בהקלטה, ביצירה – שיר, סיפור, יומן, ציור, ועוד. אפשר להרביץ לכריות, לשמוע מוסיקה חזקה בחדר, להשתולל, לעשות ספורט, וגם לבכות אם את מרגישה צורך. זה בסדר. ככל שתאפשרי לעצמך יותר הזדמנויות לבטא את הרגשות באופן שגרתי, יהיה עליהם פחות לחץ להתפרץ ברגעים לא נוחים.

3. אינטליגנציה רגשית. כדאי לקרוא על הדבר הזה, שעוזר לנו לזהות ולמפות את הרגשות שלנו, ולעבוד איתם ביומיום. יש ספר מצוין שנקרא "אינטליגנציה רגשית לילדים", של לורנס שפירו. הוא מיועד במקור להורים, אבל מסביר בצורה מאוד ברורה וכיפית את הנושא, עם איורים ותרגילים. מאוד מומלץ. אפשר למצוא אותו בחנויות ובספריות. יש בו הרבה כלים שעוזרים לווסת ולמתן ביטוי של רגשות במצבים שונים.

את מאוד מוזמנת לשתף אותנו בדרך שאת עושה, ונשמח לשמוע ואם תרצי גם לעזור בהמשך. מוזמנת גם לדבר עם המתנדבות שלנו במוקד הטלפוני. אנחנו כאן.

בהצלחה רבה!

תהל

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות