שאל את הרב

קשר בין אחיות

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 22/01/20 07:56 כה בטבת התשפ

שאלה

שלום הרב, סליחה אם אני מאריכה בדברים פשוט זה קיצור של תהליך של שנתיים. תודה על הזמן.

יש לי אחות שגדולה ממני בכ8 שנים. הקשר שלנו על הפנים. ויש לנו רקע שלא תורם לזה בכלל.

לפני כמעט 10/11 שנים היא פגעה בי מינית (לא משהו שהשפיע עליי פיזית אלא יותר נפשית. משם איבדתי את התמימות והדרדרתי ממש). לא מזמן החלטתי לפוצץ את זה כי קצרה היריעה מלהכיל את כל הכאב הזה. כתוצאה מהמקרה הזה אני ממש לא מסוגלת שאנשים אומרים לי מה לעשות. כלום, אפילו לא "תביאי x מהמקרר" (חוץ מההורים שלי). אני רואה את זה לרוב כברכה חוץ מהפעמים שאני מתעצבנת בגלל זה ושהשיקול שלי נפגע - קורה רק כשמישהו חוזר על התנהגות זו מספר פעמים.

יש לציין שאחרי עבודה של שנים הצלחתי לשקם את עצמי ויצאתי מהמעגל העצוב הזה.

הקשר שלי עם אחותי לאחרונה חזר להיות ילדותי, היא לא שמה לב אבל מנסה לנהל לי את החיים - הכול בטון של בוסית ומעירה הערות ומדברת בטון מזלזל-מריבות על שטויות. ואני לא מסוגלת לשמוע שום דבר שיוצא לה מהפה ואפילו לא להסתכל עליה.

אני כבר בגיל שאין לי כוח לשטויות כאלו. שאני מצפה שיהיה כבוד הדדי. אני מרגישה שזה כמו ענן שחור שמכביד עליי. בסוף יש שבתות שנהרסו לי בגלל שהספיקה להעיר לי ואז התפרצתי עליה שלא תדבר אליי ומשם שתקתי כל השבת. התחושות קשות. וכשאני לא בבית (למשל עם חברות או כשהייתי בשירות) אני מרגישה שהרבה יותר מעריכים אותי ורואים בי את הטוב.

ההתנהגות שלה לרוב מופנית כלפי אך גם לעיתים מופנית לאחרים.

הערה חשובה, היא עדיין מאחור בכל מיני נושאים (עדיין בעבודה זמנית, עוד לא סיימה ללמוד, רווקה) לפעמים יש לי תחושה של קנאה מצידה על ההצלחות שלי ושזה יוצא כעצבים עליי.

זה מתסכל אותי כי המדרש אומר שחרב בית המקדש על שנאת אחים. זה כואב לי כל כך. ויש לי אחות פיזית אבל ממש אין לי אחות בשום פרמטר אחר! וזה כל כך חסר!

אני גם כל כך פגועה והיא לא רואה את זה וזה לא נראה שאכפת לה. והקטע העצוב הוא שאני פגועה מסך החלקים ולא מהפרטים - כל אירוע לעצמו הוא שולי, הדרך שהיא נוהגת כלפי היא שפוגעת. בסוף יש קש ששובר את הגמל והוא יכול להיות גם קטן.

אין עם מי לדבר, הצד השני קצת אטום ובטוח בצדקתו.

אני לא מצליחה למצוא אצלי כוחות לעשות השתדלות יזומה כי כל הפעמים היא פוגעת בי.

זה נשמע קצת נורא אבל אני לא הפוגעת, בשום סיטואציה, לפחות לא במודע.

מה שווה הסליחה שהיא ביקשה על מה שעשתה לפני שנים אם היא ממשיכה להתנהג אליי בצורה לא צורה?

ואני בן אדם של אנשים, עבדתי עם חינוך מיוחד, ריכזתי נוער, הייתי עם נפשות עדינות, עם סיפורים מורכבים. יש לי את זה עם אנשים חוץ ממנה!!

האם יש איזו תפילה שאפשר להתפלל? משהו של קשר של אחים?

אשמח לעצות לגבי, איך עליי לנהוג, מה עליי לשפר בי.

אולי אפילו הארה של המציאות.

מקווה שהצלחתי לדייק, סליחה על אירוך דבריי.

תודה רבה. בשורות טובות.

תשובה

שלום

המציאות שאת מתארת אכן קשה וכואבת.

אני חושב, שההתמקדות שלך לאורך זמן חייבת להיות בעצמך, ולא בחלום לשנות אותה.

אני גם חושב, שיהיה נכון לפנות לסיוע רגשי עם איש/אשת מקצוע, לא בגלל שאת בעייתית חלילה או משהו מעין זה, אלא כדי לגלות מתוכך עוד כוחות. זה דבר שאם יצליח בע"ה יוכל מאוד מאוד לסייע לך לחיות יותר בשלום עם עצמך וממילא להתמודד בצורה יותר טובה עם המצוקה הזאת.

כמה עצות ומחשבות:

א. לדעתי להשתדל, לפחות בתקופה הקרובה, למעט במפגש איתה. זה הרי לא עושה לך (ולה) טוב. לא חלילה להעניש את עצמך וברור שאת לא אשמה, אבל כדי למעט בהתנגשויות הללו, אוי כדאי להתאמץ להיות יותר שבתות עם חברות, במקומות, שכמו שאת מתארת, את מרגישה יותר מוערכת. אם זה קשה להורים, אפשר לשבת איתם ולהסביר להם למה את עושה את זה.

ב. להשקיע בעצמך. בדברים שעושים לך טוב ומשמחים אותך. בלעשות טוב כלפי אחרים.

ג. לסגל מבט מרחם. די ברור ממה שאת מתארת, שגם היא במצב לא פשוט, אם אלו ההתנהגויות שלה (בנוסף לדברים שאת מתארת שלדעתך מובילים אותה לקנאה בך). הכוונה להתפלל עליה באמת (לא רק בשביל עצמך. אבל גם) שהיא תזכה ליותר עין טובה, וליותר קבלה של עצמה, וליותר יחס אנושי לסובבים אותה.

ד. ישנה עצה שהיא ממש לא קלה ליישום, ואני לא יכול להעיד על הצלחתה, אבל היא באה ממקור חשוב מאוד: הרב חיים מוולוז'ין, תלמידו הגדול של הגאון מווילנא, כותב את הדבר הבא: "דבר בדוק ומנוסה, אם יהיה לאיש שונאים, אם יפעל על עצמו שהם צדיקים בזה (כלומר, ילמד עליהם זכות על היחס השלילי אליו), ויאמר שמסתמא דברו עליו לשון הרע שהם סוברים שהוא אמת וכדומה, תיכף כשידרוש זכותם ויפעל אצל עצמו שהדין עמהם, מיד יתהפכו לאוהבים. ובזה פירש ... הפסוק 'עד שוב אף אחיך ממך', פירוש ישוב מלבך שהוא חטא כנגדך, ואז ושכח אשר עשית לו, ואמר ששמע מגדול אחד שדבר זה בדוק ומנוסה."

ה. וכמובן לפני הכל ואחרי הכל להתפלל לה' על השלום ועל האהבה ועל האחווה ועל השמחה. במילים שלך. בצורה הכי פשוטה וזורמת.

מקווה שהדברים הנ"ל יועילו לשפר את ההתמודדויות שלך בתוכך, ובע"ה גם את המציאות החיצונית.

כל טוב ובהצלחה

כתבות נוספות