שאל את הרב

קריאה בכף היד

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 07/11/18 09:31 כט בחשון התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני בחור צעיר שבשנים האחרונות לא היה בר מזל. אני חסר ניסיון בחיים, חרדתי וחסר ביטחון. לא חוויתי את החיים עד כה כמו שצעירים בגילי חווים. אני מרגיש כאילו אני איני טוב בכלום ואין לי כיוון בחיים. קשה לי.

אני מתפלל בלילות כל הזמן, ועד לפניי כחצי שנה בערך לפניי יום ההולדת שלי התפללתי לפניי שינה והתחננתי מבורא עולם שייתן לי סימן שיעזור לי, סימן שיראה לי שהכול יהיה בסדר.

למחרת בצהריים, אימא שלי התקשרה אליי ואמרה לי שחבר חדש שלה ושל חבר שלה בא לבקר אותנו והוא קורא בכף היד וקרא בכף ידם של רבים וחזה לא מעט דברים. אני די בטוח שהוא מאמין בבורא עולם והוא אדם מסורתי.

הוא הגיע באותו היום, אפילו לא ידע את שמי. ישר התחיל בקריאה בלי לשאול אותי שאלות ואמר לי הרבה דברים נכונים, הוא ידע אפילו על התרופות שאני לוקח ואמר עליי דברים שאפילו אימא שלי לא ידעה. הוא אמר לי שיד כמו שלי היא מתנה משמיים ושבעתיד אני אהיה אדם מפורסם וגדול.

כמובן שמצב רוחי השתפר ישר. למרות שבתוך תוכי פקפקתי בכל מילה וזה נראה לי רחוק לגמרי מהמציאות.

אז לא ידעתי שקריאה בכף היד שנויה במחלוקת בקרב רבנים. קראתי מחלק שזה אסור בתכלית האיסור וחלק אמרו שפשוט לא צריך להאמין לזה והרוב זה שטויות עם אולי קמצוץ של אמת. אבל לא אמרו שאסור לעשות זאת או שאסור לתת שיקראו לך בכף היד.

כמובן שהוא לא לקח על זה תשלום.

הוא עכשיו ביקש ממני לכתוב משהו בן 12 שורות בכדי שהוא יקרא בכתב, כמובן - ללא תשלום.

רציתי לדעת האם זה בסדר לתת לו לקרוא בזה? האם אני פטור מחטא כשאני בסה"כ סתם נותן לו לקרוא בשביל לרומם את מצב רוחי?

האם לדעתכם אולי זה באמת סימן משמיים שהכול יהיה בסדר או שזה בסה"כ צירוף מקרים?

אני מרגיש כאילו בורא עולם הקשיב לי פעמים רבות כשהתפללתי אליו ועזר לי. כמובן, לא תמיד לצערי.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

ראשית, שפע תפילה וברכה שייפתחו בפניך שערים של אורה וברכה, ושהסיפור שתספר לעצמך על עצמך יהיה סיפור אחר לגמרי – עד כמה יש בך ייחוד, וכוחות, ואפשרויות, והארות – שיאפשר לך להיות הרבה יותר שלם עם עצמך.

שאלת הקריאה בכף היד או בגרפולוגיה היא שאלה מסובכת מאוד. שכן, אין מדובר בפנייה לכוחות עילאיים, כמו בעל אוב וידעוני וכשפים, אלא בטענות 'מדעיות' שאומרות שיש קשר בין הקווים בכף היד, או צורת כתב היד, ובין תכונות נפש. הטענה הזו שלעצמה אינה אסורה, והיא יכולה להיות נכונה. לא רק זה - מאוד הגיוני לטעון שיש קשר בין גילויים חיצוניים של האדם ובין תכונותיו הפנימיות, והגיוני לטעון שזה יבוא לידי ביטוי בין באנטומיה ובין בצורת כתב היד.

אולם צריך להיזהר וזאת משתי סיבות:

בוודאי שיש ב'מדע' הזה הרבה צללים, ועל כן יש סכנה הגעה למסקנות לא נכונות. יכולים להיות בכך אפוא הרבה שקרים ומניפולציות. מניסיוני למדתי שגם אלה שמספרים על השני דברים שאף אחד לא יודע – כשבוחנים את הדברים רואים שמדובר בהרבה הרבה פחות מזה, בהרבה ניחושים, בהרבה דברים שמתאימים לכל אדם ובוודאי למי שנמצא במצוקה, ובהרבה רצון טוב גם מצד השומעים. על כן, צריך להיזהר מאוד מהשקר.

הסיבה השניה היא הסכנה של השתעבדות למוחלטות. ה'ממצאים' הם לכאורה אובייקטיביים, וממילא הם פוגעים באמון הפנימי ביכולת הבחירה החופשית. מדברים כאלה צריך מאוד להיזהר. אשמח אם תקרא את https://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=4602.

לכן, על צד הספק, אם אתה מסוגל מחד גיסא להתייעץ גם עם מי שטוען שהוא מומחה בדברים אלה, ומצד שני לשמור על עצמאות, ישרות פנימית, אמון ביכולות שלך ובכך שלא מדובר ב'מדע' אלא בהקשרים מסוימים – יכול להיות שזה אפילו יועיל לך. אולם אם אתה מגלה שאתה מקבל על עצמך "גורו" חדש – כדאי לך לברוח מאוד מאוד.

לגבי האם זה סימן משמיים שכך צריך לעשות – לא ! זה בהחלט במסגרת האפשרויות הרגילות המתרחשות, ובוודאי תוכל לראות מניסיונך אין ספור מצבים כאלה. על כן, אני מציע להוציא משיקול הדעת את הסימנים משמיים בהקשר זה.

כל טוב ושמחה גדולה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות