שאל את הרב

קירוב לדת

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 16/06/19 14:01 יג בסיון התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב. רציתי לדעת אם יש דרך כלשהי לקרב מישהו לדת? מישהו שלא מכיר את הדת ולא נגדה. יש דרך כלשהיא להביא בנאדם כזה להבנה ולא הבת הבורא?

תשובה

שלום וברכה

אציע לך דרך למחשבה:

נביאי ישראל דימו את האמונה ואת הקשר שבין עם ישראל לקב״ה לאהבת איש ואישה. על כן, כשניצבים בפני שאלות באמונה אפשר לנסות להשתמש בדימוי הזה ובמשל הזה, כדי לברר סוגיות יסוד.

ובמקרה דנן -

על אף כל ההבדלים והיכולת לחלק בין שני המצבים, עדיין ניתן לברר את הסוגיה העקרונית דרך משל האהבה: האם ניתן לקרב מישהו לאהוב מישהי, ובעיקר שלא ניתן לפגוש אותה פנים אל פנים ?

התשובה לשאלה זו אינה חד ממדית.

מחד גיסא - לא. אין אנו יודעים את סוד האהבה, ואין אנו יודעים מה מצית אותה. אפילו שלמה המלך, החכם מכל אדם, אמר כי אין הוא יודע את ״דרך גבר בעלמה״, קל וחומר שאנחנו. ובמקביל - אין אנו יודעים את סוד האמונה, ואין אנו יודעים מה מצית אותה, וכיצד האדם מוצא את עצמו מתקשר לעניין האלוהי.

מאידך גיסא, אפשר לעשות הרבה מאוד דברים. גם אם היא רחוקה - אפשר לדבר בשבחה ולעורר סקרנות ותנועה פנימית; אפשר להציג מה היא גורמת לאדם המתאהב, וכיצד הוא נוהג מעתה והלאה אחרת כשהוא מאוהב ומציית לדברים הטובים שהיא מבקשת; אפשר להציע לנהוג כאילו התאהבנו בה, ו״טעמו וראו״; אפשר להפגיש עם שירי אהבה של אחרים (תהילים, שיר השירים) וכדו׳. כל אלה יוצרים מרחב המאפשר לאש האמונה להידלק.

כאמור, המאפשר. לא בוודאות. לא עלינו המלאכה לגמור, אך אי אנחנו בני חורין ליבטל ממנה.

כל טוב ובהצלחה גדולה

כתבות נוספות