שאל את הרב

קיצור תולדות השם - פסל אשרה בבית המקדש

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 17/10/18 10:50 ח בחשון התשעט

שאלה

שלום,

לאחרונה יצא ספר קיצור השם (יגאל בן-נון) שם מופיעות טענות שלפיהם בבית המקדש היו פסלים של אלוקים בת זוגו אשרה.

בנוסף הוא מציג מקורות עם כתב עברי קדום בהם אכן מופיעים באותו המשפט גם השם המפורש וגם אשרה.

האם יש בדבר ? במידה וכן, איך היהדות מסבירה טענות אלו?

תודה ראש

תשובה

לשואל שלום

ראשית כל יש לדעת שהאדם הזה הוציא מִספר מאמרים כפרניים, גיבוב של דיבורים חסרי כל בסיס מחקרי ורציונלי. ניתן לחפש באתר עיתון הארץ את שמו ולהתרשם מ´נאורותו´ לכאורה.

לגבי הטענה שהעלת כאן - איני יודע על איזו תקופה מדובר ובאיזה הקשר היסטורי נמצא הממצא.

יחד עם זאת, ודאי שהיה פסל של אשרה בבית המקדש הראשון, שהרי היו מלכים בממלכת יהודה שעבדו עבודה זרה. בתקופת מנשה המלך כתוב במפורש - "וַיָּשֶׂם אֶת פֶּסֶל הָאֲשֵׁרָה אֲשֶׁר עָשָׂה, בַּבַּיִת אֲשֶׁר אָמַר ה´ אֶל דָּוִד וְאֶל שְׁלֹמֹה בְנוֹ בַּבַּיִת הַזֶּה וּבִירוּשָׁלַ‍ִם אֲשֶׁר בָּחַרְתִּי מִכֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל אָשִׂים אֶת שְׁמִי לְעוֹלָם" (מלכים ב´, כ"א, ז´).

וגם בבית המקדש השני לא מן הנמנע שהיתה עבודה זרה בתוכו, שהרי היוונים טימאו את בית המקדש וסחרו בכהונה עד מלחמת החשמונאים.

אזעזע אותך עוד יותר, באותה תקופה שהזכרנו בבית ראשון, שימש בית מקדשנו, נוה הדרו של הקב"ה, כבית בושת לגברים. הדבר כתוב במפורש שני פרקים מאוחר יותר, כשיאשיהו מטהר את בית המקדש: "וַיִּתֹּץ אֶת בָּתֵּי הַקְּדֵשִׁים אֲשֶׁר בְּבֵית ה´ אֲשֶׁר הַנָּשִׁים אֹרְגוֹת שָׁם בָּתִּים לָאֲשֵׁרָה".

אני כותב לך זאת, כי זו נבואה שנצרכה לדורות כדי שנקבל פרופורציות על המצב בעם ישראל בימינו אנו. נודה יחדיו לבורא עולם כל יום, על הגובה האדיר בו נמצא העם שלנו.

סיכומו של דבר, לגבי דברי האדם הזה - שומר נפשו ירחק. לגבי תוכן הטענה הספציפית - היא נכונה, ולא צריך להיות מדען דגול, אלא פשוט לקרוא בנביא.

מאחל לנו לראות במהרה בביאת גואל צדק ובבניין בית תפארתנו!

כתבות נוספות