שאל את הרב

קיבלתי מתנה חמץ בפסח

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 24/04/19 19:52 יט בניסן התשעט

שאלה

אני גר בחו״ל וקיבלתי מספר מתנות בשבת ובחג מאורחים שהגיעו ליל הסדר

רציתי לקבל תשובה לגבי כל אחד מהמתנות מה דינן ?

1) בלילה הראשון של פסח שחל בשבת קיבלתי מגוי (רק האבא יהודי) מתנה וודקה שזה חמץ גמור. הוודקא היה בתוך שקית אטומה. רק לאחר שקיבלתי את המתנה גיליתי היום בחול המועד שיש שם וודקה . האם זה חמץ שעבר עליו הפסח , האם צריך לשרוף אותו? האם בקבלת הוודקה עברתי בשוגג על חמץ בפסח, או שלכתחילה לא גיליתי דעתי שאני מעוניין במתנה זו?

2 ) קיבלתי מתנה מיהודי בשבת בליל הסדר דבש, האם מותר לי להשתמש בדבש בפסח , או בגלל שיהודי עבר איסור אסור להשתמש עד אחרי פסח .

3 קיבלתי בחג בליל הסדר השני פרחים. האם אפשר להנות מהפרחים ולהשים אותם באגרטל?

4 קיבלתי מעוד אורחים פירות מתנה בחג, ולאחרי שחתכו את הפירות היהודייה שנתנה את הפירות אמרה שהיא קנתה אותם בשבת? האם מותר לאכול את הפירות בחג ?

סליחה על השאלות הארוכות

אשמח לקבל תשובה מפורטת, היות שאלו מקרים טריים שקרו אתמול ושלשום .

תודה רבה

שניאור מרוסיה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

א. אם אדם נתן לחברו מתנה בלא ידיעת החבר, וכשהחבר גילה את המנתנה הוא מחה ואמר שלא רוצה בה, הרי שהמתנה לא חלה מעיקרא, (עיין חידושי הרמב"ן, קידושין כג ע"א; חידושי הריטב"א, קידושין כג ע"א; מאירי, חולין לט ע"ב. וראה אבן ישראל, על הרמב"ם, הלכות מלכים, פרק ח, הלכה ח (עמ' ריח). גם בנידון שאלתך אם מיד שגילית שיש שם חמץ דחית את הדבר לא עברת על איסור.

ב. מותר להשתמש בה בחול המועד.

ג. מותר להנות בחול המועד.

ד. לאחר בכדי שיעשו אפשר בפירות.

מועדים לשמחה

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות