שאל את הרב

קורונה סגר

חדשות כיפה הרב דוד לוי 27/10/20 23:26 ט בחשון התשפא

שאלה

לפני יומיים קניתי בחנות כלי כתיבה עטים וכשהגעתי הביתה עלה בדעתי שאיך החנות פתוחה הרי סגר עכשיו. והתקשרתי לרב לשאול האם לדווח למשטרה שהם מפירים סגר. הרב ענה שקודם צריך לגשת לחנות ולשאול אותם איך זה שהם פתוחים, ואולי יתברר שיש להם אישור או היתר כי הם מוכרים ציוד חיוני. ואם אין היתר אז לומר להם שאם לא יסגרו נדווח עליהם למשטרה ואם זה לא עוזר, אז לדווח.

ניגשתי לחנות ושאלתי את המוכרת היחידה שהייתה שם והיא ענתה לי שהיא רק עובדת ולא בעלת המקום ובעל הבית אמר שיש אישור. שאלתי אותה אם אזמין משטרה הם יתנו לכם קנס היא ענתה שהיא לא יודעת וזה מה שבעל הבית אמר לה. כל כך לא השתכנעתי שאמרתי לה אולי הוא עבד עלייך כי אני לא רואה פה מה חיוני.. והיא ענתה לא מה פתאום אנחנו חרדים.. שאותי זה לא משכנע.

יש בי כעס על כל מפירי התקנות בעיקר שאנחנו במצב של מגפה שאנשים נדבקים וממש מדובר בדיני נפשות.

לצערי לא הסתפקתי בתשובה והתקשרתי לפיקוד העורף לשאול האם חנות כלי כתיבה יכול להיות שיש לה אישור או היתר לעבוד בזמן הסגר ואף נתתי את השם של החנות. אבל הם אמרו שאין ביכולתם לבדוק בנוגע לחנות וכן יתכן שיש היתר. שאלתי היא האם עברתי עבירות כלשהן? נקיפות המצפון החלו לעלות כי חשבתי שאולי זה נחשב שחשדתי בכשרים למרות שבאמת הייתה לי סיבה לחשוד בהם שאפילו המוכרת לא יכלה להסביר לי מה חיוני בחנות שהיא קיבלה היתר וגם יכלו לשים שלט עם אישור בכניסה כדי למנוע מאנשים לחשוד.. אולי הייתי לא בסדר שאמרתי שאולי בעל הבית עבד עליה, אולי זה נחשב לשון הרע? אבל שאלתי שאלה ולא אמרתי לה שהוא עובד עליה.

ואולי לא הייתי בסדר שאמרתי את שם החנות לפיקוד העורף? למרות שאחר כך התברר שאין ביכולתם לבדוק.

האמת שעד עכשיו אין לי ביטחון מוחלט שבאמת יש להם היתר אבל יש הבנה שכנראה מאוד מאוד שיש.

המצפון שואל אם חטאתי ומצד שני איך היה אפשר להתנהל אחרת ולברר אחרת..

בנוסף אם לדעתכם חטאתי איך צריך לתקן.

תודה מקרב לב.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך,

אמרו חכמי המוסר שכל אחד צריך לטפל ביראת שמים ובעברות שלו ולא של חברו.

לחברו, לאחר הוא צריך לדאוג לרווחתו החומרית ולא לעבירות שהוא עובר או לא עובר.

ברור שנכשלת, וגם אם שאלת בעצת רב, מדוע אינך חוזרת אליו לשאול אותו פרטים, אלא פונה לרב אחר. אין זו דרך נכונה !

אם היית שואלת אותי. הייתי אומר לך שאין זה תפקידך להלשין או לאכוף חוקים. זה תפקיד של משטרת ישראל ולא שלך.

בעצמך את מודה שאינך יודעת את החוק. (לסבר את אוזנך הרי שאם הם מוכרים גם ציוד תקשורת כמו לטלפון נייד. אז מותר להם לפתוח).

שמא תאמרי שאת רוצה להציל את אלו שיפגעו וידבקו ?. אלא שאין זה אמת. המרחק בין פתיחת חנות למוות מקורונה הוא גדול מאד. בהלכה זה אפילו לא גרמא. כך שאין בכך שום הצלה מאדם הרודף אחר אחר.

ושאלה נוספת : האם את מעירה לכל נהג שאינו עוצר בשלט עצור - שם הסכנה שיזיק ברורה ומוחשית יותר. לחנות פתוחה רשאי כל מי שחושש, שלא להיכנס, להיפגע מרכב שאינו עוצר כנדרש, אין לאדם דרך להינצל אלא אם יסתגר בביתו כל חייו.

אנו , כולנו צריכים להתחזק באהבת חינם ולא לראות אם השני עובר על החוק. ק"ו לא להלשין עליו לרשויות.

בהצלחה דוד לוי

098987548

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות