שאל את הרב

קוראת ספרי קריאה "לא כשרים" - איך יוצאים מזה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 31/05/19 00:57 כו באייר התשעט

שאלה

שלום.

מאז ומתמיד אהבתי לקרוא ספרים,

אבל בזמן האחרון אני קוראת ספרים שהם לא לעניין. אני מודעת לעובדה שזה לא בסדר, ושזו לא הדרך שלי. ובאמת, אני משתדלת. מכמות הספרים שאני יכולה לקחת מהספריה אני בדר"כ משתדלת לקחת חצי מהכמות ספרים תורניים.

אבל קשה לי להתגבר על היצרים שלי והתאוות שלי.

חשוב לי לציין, שאני אוהבת ספרים ואוהבת לקרוא, אבל אני רוצה שיהיה הרבה "מתח ואקשן" בספרים שאני קוראת כי אם לא זה פשוט משעמם, והספרים התורניים לא מספקים לי את זה.

בנוסף, אני מרגישה שאני גוררת איתי עוד בנות, וזה מעלה את התסכול שלי כלפי עצמי, כי אם זו היתה רק אני אז זה היה פחות נורא. אז בנוסף, אם תוכלו לענות לי איך לשכנע גם אותם להפסיק לקרוא ספרים לא לעניין ולקרוא ספרים מתאימים.

תשובה

שלום לך.

קודם כל, ישר כוח ענק על הרצון לקודש והתגברות. בע"ה זה יהיה מנת חלקך.

ספרות 'זרה' יכולה להוות בעיה במידה ויש עניינים שונים שאינם עולים בקנה אחד עם הרוח היהודית- יחסי נשים- גברים, אמונות דתיות וכו'. חשוב לשים לב האם שם נוגעים הדברים? האם הדברים שנראים לך בעיתיים אכן קשורים לנושאים הסותרים את האמונה והדרך היהודית? (אני מפרטת את הדברים מאחר שלא הסברת במה הם לא לעניין). אם את אכן רואה שהדברים בעיתיים ומשפיעים עליך לשלילה, אולי תוכלי להתחיל עם 'גמילה' הדרגתית מהחמור אל הקל- קבעי לעצמך קווים אדומים: נושאים שלא תיקחי, סופרים שבד"כ תוכן הספרים שלהם פחות מתאים וכו'. תוכלי לפרט לעצמך מהם "הקווים האדומים" שלך, וכך יהיה לך קל יותר למצוא מה מתאים עבורך.

דבר נוסף, כמו כל עניין שקשה לנו אולי כדי לך 'להדר' ולרכוש/ להשאיל ספרים טובים ומעניינים עם המלצות! (למשל מקימי, מים שאין להם סוף, לא מפסיקים אהבה באמצע, קשורה בנפשו- כולם כשרים ומעניינים מאוד בעיני). ברגע שתראי שיש ספרות יהודית- איכותית ומעניינת זה בהחלט יוכל להקל.

אני מאוד מבינה את הקושי בספרים בעיתיים. זה בהחלט 'מפתה' במיוחד אם את אוהבת ספרי מתח ואקשן. אבל יכול להיות שעם חיפוש מתאים תצליחי למצוא ספרים טובים (ממליצה על האתר "דברי שיר" שמציע מגוון רחב של ספרים).

לגבי השיחה עם החברים, כדאי לשתף אותם בפשטות בדילמה שלך על כמה חשוב לשים לב מה מכניסים לראש וללב, כי זה עלול לבלבל אותנו לחינם. בעיקר כשהדברים הם רוב הזמן פרי דמיונו של הכותב, ולא מציגים את התמונה השלמה. תוכלי להראות להם את ההצעות השונות שהעלינו, ולדון בהם יחד.

עוד אפשרות היא להקים את "מועדון הספר הטוב", ולהמליץ האחת לשנייה על ספרים שהם גם מעניינים וגם הולמים מבחינת תיאורים וערכים. כדאי גם למצוא ספרנית ש"מבינה עניין" ולהתייעץ איתה, בביה"ס או בספריה העירונית. הן בדרך כלל מאוד שמחות לעזור ולייעץ, וכמובן מכירות המון ספרים.

במידה והקושי עדיין יהיה קיים, תוכלי לדבר עם דמות חינוכית שמוערכת בעיניך ולשתף אותה בדבר, אולי כזאת שקשורה גם לבנות האחרות, ותוכל להשפיע עליהן בעקיפין.

המון הצלחה!

רותם

כתבות נוספות