שאל את הרב

פעולות של גויה בשבת

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 05/12/19 23:38 ז בכסלו התשפ

שאלה

שלום. שאלה לי בעניין פעולות שגוייה מותרת לעשותם עבור יהודי בשבת.

1) האם מותר גוייה לחמם מאכלי שבת במיקרוגל בשבת עבורי או עבור יהודים אחרים בשולחן השבת? - והאם מותר לי לבקש ממנה באופן ישיר לחמם את המאכלים?

2) האם מותר להיכנס למעלית שאינה מעלית של שבת, כאשר גוייה נכנסת למעלית ולוחצת על הלחצן של הקומה הרצויה? - האם מותר לי לבקש ממנה באופן ישיר ללחוץ על הלחצן המתבקש במעלית?

3) האם מותר לי לטייל בשבת במרכז העיר בחוץ לארץ ולהיכנס למרכזי קניות / קניונים עם דלתות זכוכית חשמליים כאשר הגוייה נכנסת לפניי ומפעילה את הדלתות החשמליים ואני הולך מייד אחריה כאשר הדלת החשמלית כבר נפתחה על ידה?

4) האם מותר לי להיכנס למסעדה בשבת בחוץ לארץ, בחברת גוייה שמשלמת בעבור האוכל שהזמנו? ונאם מותר לי לומר לה מה אני רוצה להזמין?

תודה.

בברכה,

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום

מחילה על העיכוב. השאלה הגיעה אליי רק עכשיו.

1. באופן כללי אסור לומר לגוי באופן ישיר לחלל שבת, ואסור להנות ממלאכה שגוי עשה עבור יהודי.

2. לבקש בוודאי אסור כפי שכתבתי לעיל. לגבי להיכנס איתה, זה אסור, גם מצד עין אלקטרונית שתמיד ישי בדלת, וגם זה זילות של השבת. בתנאים מסוימים יתירו לחולה.

3. עקרונית כן, ובתנאי שאתה בטוח שאתה לא מפעיל שום דבר. אבל אני מניח שבדרך כלל אתה כן מפעיל, כי יש עיניות, ואתה משפיע עליהן.

4. איך אפשר לאכול במסעדה שפתוחה בשבת. הרי היא איננה כשרה. ומלבד זאת, זה נראה ממש כזלזול עמוק בשבת. ולהגיד לגוי לעשות מלאכה זה כאמור לעיל אסור.

כל טוב

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות