שאל את הרב

פגיעה בבת הזוג: איך מתקנים את זה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/10/20 19:37 כז בתשרי התשפא

שאלה

הרב שלום.

אני נער דתי בגיל 17, ויש לי חברה דתיה שאנחנו בקשר ב'שלט רחוק' בגלל המרחק ועוד סיבות . חברה שלי אדם רוחני באמת הכרתי אותה בדרך לא מתוכננת, כאילו זה שידוך משמיים.

ובשיחה אחת יצר הרע עלה, והתחלתי לדבר דברים שראיתי באתרים אסורים, והתחלתי לדבר איתה דברים לא יפים בצ׳ט . מאוד מתחרט על זה. לא רוצה להיות אדם כזה. חברה שלי מאוד נלחצה מזה וזה ממש מפריע לה והיא מנסה לשכוח מזה, וזה עדיין אצלה במחשבות. למרות שהיא מנסה זה מלחיץ אותה כל פעם מחדש. היא חשובה לי ואני ממש מצטער על מעשיי. אני לא רוצה להפסיד אותה, היא ממש חשובה לי, ואני מצטער שככה התנהגתי למתנה גדולה שה' שלח לי בחסד. הרב, יש לך עצה איך לעשות תשובה מלאה ואיך שהמקרה הזה לא יהרוס את היחסים שלנו?

תשובה

שלום לך.

ראשית, זה מקסים לקרוא ולראות את היחס שלך לרגשותיו של הזולת, את הרצון שלך לעשות תשובה, ואת החרטה שניכרת בין המילים. יישר כח!

בשאלה שלך אתה שואל מה ניתן לעשות כדי לעשות תשובה במישור האישי על מה שראית באתרים אסורים, וכיצד ניתן לתקן את מה שעשית במישור החברתי מול חברתך, ואיך לתקן את מערכת היחסים ביניכם.

לפני שאענה לך, חשוב לי להתייחס למה שכתבת: "אני מצטער שככה התנהגתי למתנה גדולה שה' שלח לי בחסד". אינני יודע איך הגעת למסקנה הזו, אך אני מאמין שכל אדם הוא מתנה גדולה, שהקב"ה הביא לעולמו ברחמיו המרובים ובחסדיו הפשוטים. השאלה היא, מתי המתנה אמורה להתקבל, ומי אמור לקבל אותה. זאת אומרת, האם המתנה שלך הגיעה אליך כי הקב"ה החליט שדווקא עכשיו אתה אמור לקבל אותה? או שמא המתנה שלך אמורה להגיע אליך בעוד כשנה כשתוכל להתחתן? האם הכיוון הוא להקמת בית? אם כן מצויין, וחשוב לעשות זאת בהקדם, תוך שנה לכל היותר. אם הכיוון איננו חתונה – מדוע המתנה הגיעה דווקא עכשיו? האם שאלת את עצמך שאולי החברה שלך היא מתנה לטובת הנאתך האישית? (אם כן, זה בוודאי לא מתנה מהקב"ה). אינני בא חלילה להעביר ביקורת, אלא לומר לך לבדוק היטב לפני שמחליטים שמדובר ב'מתנה גדולה שהקב"ה שלח בחסד'....

תיקון מראות אסורים

כדי להגיע למצב של מחשבות טובות וטהורות, ובמיוחד שהקשר שלך עם חברתך יכול להביא אותך לידי הרהורי עברה, ישנם כמה דרכים שיעזרו לך להגיע לזה, כפי שמופיע בספר "טהרת הקודש" של הרב אהרון ראטה זצ"ל. ללבוש ציצית ולהסתכל על הפתילים בכל הזדמנות, להסתכל על ספר התורה (הכתב) בכל פעם שפותחים לקרוא בו, ללמוד כמה שיותר תורה מספרים שאתה יכול ללמוד בהם – תנ"ך, ספר הלכות, גמרא, משניות, מוסר, חוק לישראל וכו'. כמובן שחשוב להוסיף לזה גם את ההתרחקות מכל מה שמביא אותך להרהורי עבירה כמו פרסומות לא צנועות, סרטים וסדרות שאין בהם צניעות, עיתונים שאינם צנועים, משחקי מחשב עם דמויות לא צנועות וכו'. כפי שאמרתי בהתחלה, עליך לחשוב טוב עם עצמך האם הקשר שלך עם חברתך, או הריחוק שלך ממנה, לא מביא אותך לידי הרהורי עבירה. אם כן, עליך לחשוב היטב האם ראוי וכדאי להמשיך בקשר הזה או לחכות איתו לזמן הראוי בו תרצה באמת להתחתן.

אגב, במידה והרהורי עבירה עולים בליבך מדי פעם, תוכל לכוון את הלב שיהיה עסוק בעשייה מבורכת. זה יכול להיות במציאת עבודה או בלימוד של מקצוע ברחבי הרשת, זה יכול להיות בפעילות גופנית ספורטיבית, בנגינה או בלימוד נגינה על כלי, זו יכולה להיות התנדבות בתנועת נוער, או בעזרה למעוטי יכולת (למשל חונכות אישית או חלוקת מזון למשפחות). כל דבר שיעסיק אותך ויתן לך תחושת סיפוק מעצמך.

טיב הקשר

בהקשר לנאמר קודם. עליך לחשוב עם עצמך ברצינות לשם מה נועד הקשר הזה ביניכם? איזו תועלת תצמח ממנו? האם המטרה שלכם היא מטרה רצינית, דהיינו לחתונה? אם כן, בוודאי שעליך לנתב אותו כמה שיותר לקשר של קדושה, בו הדגש הוא על הקשר הנשמתי והרוחני ביניכם (זה בא לידי ביטוי בנקודה הבאה שאכתוב). במיוחד כשחברתך היא אדם רוחני. אם חתונה היא לא אופציה מבחינתך בטווח הקרוב – האם לא שייך להשהות את הקשר כדי להגיע למצב בו תוכלו לדון על האופציה הזו ברצינות? האם לא ייתכן מצב בו היא עלולה להיפגע מהקשר או סיומו (הרי אתה גורם לה להיקשר אליך מבחינה רגשית ונפשית)? והיכן מצוות "ואהבת לרעך כמוך"?

דיבור של קדושה

כדי לתקן את הדיבורים האסורים אותם ציינת, עליכם לדבר על הנושאים החשובים שמחברים ביניכם. אני לא מדבר על מאכלים, בדיחות, מוזיקה או סרטים. הרי זה בדיוק מה שמביא לידי קלות ראש שעלולה להביא לידי דיבורים אסורים שוב. אני מדבר על הבית המשותף אותו אתם רוצים להקים - על אופי הבית, על החתונה שלכם, על השבת בבית שלכם, על חינוך הילדים ועל טהרת המשפחה. אלו הדברים החשובים להקמת בית. וגם יעלה את טיב היחסים ביניכם לרמה בוגרת של קדושה וצניעות. אם כל אלו לא מעניינים אתכם כרגע - שוב – מה טיב הקשר ומה מטרתו? ואם לא תדברו על העתיד שלכם - על מה כן תדברו?

לסיכום, שאלת מה ניתן לעשות כדי לתקן את הדיבורים האסורים אותם ציינת שהיו בצ'ט עם החברה שלך, שהגיעו כנראה מהסתכלות במראות לא צנועות, וכיצד ניתן לתקן את יחסיך עם חברתך. כתבתי לך שברמה האישית עליך להתרחק מכל דבר שיש בו חוסר צניעות, ולכוון את כוחותיך למימד של עשייה. כמובן גם להוסיף קדושה ע"י לבישת ציצית, לימוד ספרי קודש, והסתכלות באותיות ספרי התורה. בנוסף, לכוון את טיב הקשר ואת הדיבורים ביניכם לדיבור של קדושה, של כיוון לעתיד, וכך הקשר שלכם יהיה יותר רוחני. המלצתי לך לחשוב היטב על טיב הקשר, והאם הוא באמת למטרה רצינית. זה חשוב שתיתן את דעתך על העניין....

מאחל לך שתצליח לחשוב ולדבר רק דברים של קדושה.

בהצלחה!

אבי

כתבות נוספות