שאל את הרב

עבודת המידות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 26/06/18 20:47 יג בתמוז התשעח

שאלה

בס''ד

שלום וברכה,

גדלתי במשפחה שיש בה הרבה 'סתלבט' וצחוקים...לפעמים על חשבון אנשים.. אני יודעת שאת התכונה הזאת אני לא רוצה אצלי.

ב''ה אני יוצאת עם מישהו, והוא הציף את הנקודה הזאת של הציניות שלפעמים יש בי.

השאלה מה אני עושה- איך מצד אחד לשמור על הומור בריא, ומצד שני מוציאה מהנפש את הנקודה המקולקלת הזאת?

תודה מראש!

תשובה

שלום לך יקרה,

כל הכבוד לך על הכנות והרצון לבירור ודיוק בחיים שלך.

בשאלה שלך דייקת את הצורך באיזון בעבודת המידות, את הרצון ליצור את האיזון המדויק בין שני קצוות. אני חושבת שהאיזון הזה הוא עבודת חיים, לא משהו שאפשר לתת מתכון מדויק כדי לפתור אותו. אלא איזונים שנלמדים ומתעוררים במשך כל החיים.

אוכל אבל לנסות יחד איתך, להעלות כמה כיוונים כדי לבחון את זה קצת יותר לעומק.

בחזרה אלייך..

לפני שנתבונן בדברים מבחוץ, אני רוצה לנסות להחזיר את השאלה אלייך. שתשבי את ותחשבי עם עצמך (אפשר גם לכתוב)- מה בדיוק מפריע לך? מה את לא רוצה? באיזה נקודות וסיטואציות הרגשת שהציניות מוגזמת? שהציניות היא מעבר לגבולות שהיית רוצה שהיא תהיה בהם? באיזה מקומות את אוהבת את זה ומרגישה שזה נשאר בגדר ההומור הבריא? מה מפריע לך במידה הזו (ולא רק בעיני אחרים)?

אחרי שתעני לעצמך, תוכלי לדעת קצת יותר לקראת מה את הולכת. זה כבר לא נשאר בגדר שאיפה גדולה ורחוקה, אלא את יכולה יותר לדעת למה היא מתפרטת ואיך היא רלוונטית בנקודות בחיים שלך.

ללמוד על המידה..

אחד הדברים שעוזרים בבירור, זה ללמוד לעומק על המידה שאותה רוצה לתקן. מה זה בכלל אומר ציניות? מה הגבולות של ההומור? מתי מותר ומתי אסור? להתעמק קצת יותר בבירור רוחני ואפילו הלכתי כדי לדעת טוב יותר את הגבולות שכבר נקבעו עוד הרבה לפני שחשבנו עליהם.

את הלימוד הזה תוכלי לעשות עם עצמך, אבל אפשר גם לקבוע ללמוד עם מישהו שמרגיש לך נוח איתו.

לשים מראה..

כתבת שאת יוצאת עם מישהו והוא מזהה בך את הנקודה הזו והעיר לך עליה. יש לך כאן אפשרות להיעזר בו כמראה אלייך. לא להיתלות בו ולצפות שהוא יתקן אותך, אלא דרכו ללמוד על עצמך. דרך המקומות שבהם את יודעת שזה מפריע לו, לדעת שזה עובר את הגבול. ללמד את עצמך זהירות כלפיו במקומות שבהם הציניות פוגעת והורסת. יש לך אפשרות בעצם להיעזר במפגש איתו, כדי לשים גבולות לדבר הזה בתוכך. לא כדי שהוא ינהל אותך, אלא הוא כמראה למה שיש בתוכך.

לא לשכוח לאן הולכים..

כמו בכל עבודת מידות, חשוב להתחיל מהקטן ביותר ולאט לאט לטפס. לא לרוץ ישר לסוף ולנסות לתפוס הכול בבת אחת, אלא לבנות את זה באיטיות. לבחור נקודה קטנה וממנה להתחיל. ולהתאמץ לא לשכוח מה המטרה שלך, מה חשוב לך להשיג ולבנות בתוכך.

לסיכום..

אני חושבת שכדי להתחיל חשוב קודם כל להפנות את המבט לתוכך ולשאול את עצמך את השאלות האלו. מכאן אפשר להתחיל לבחון את עצמך מול אחרים, ללמוד ולברר את המידה ולהמשיך לשאוף למעלה. וכמובן, להתפלל להקב"ה שיעזור לך בדרך הזו. שיראה ברצון הגדול שלך ויכוון אותך.

מקווה שקצת הצלחתי לעזור,

שיהיה המון בהצלחה!

מעין

maayand054@gmail.com

כתבות נוספות