שאל את הרב

נמשך לספרים עם תוכן בעייתי - איך משתחררים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/07/20 21:36 יד בתמוז התשפ

שאלה

שלום. אני נער דתי שגר בסביבה חילונית. ליד הבית שלי יש כמה ספריות ציבוריות ששם אנשים שמים כל מיני ספרים שהם לא צריכים, ולאחרונה התחלתי להתעניין בזה ולחפש שם ספרים. אלא שיש שם גם ספרים לא צנועים ולא מתאימים, ואני לא מצליח לעצור את עצמי מלקרוא את אותם ספרים ולאחר כל פעם אני מצטער מאוד מאוד!! ניסיתי כמה פעמים להפסיק ולא ללכת לספרייה בכלל אבל כל פעם אני נשבר. איך להפסיק?? תודה רבה רבה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה.

אתה מתאר אתגר מורכב שאתה מתמודד איתו. אתה אוהב לקרוא ספרים. זה עצמו דבר נפלא במיוחד בגיל שבו אתה נמצא שבו רוב הנערים פחות קוראים. הקושי שלך נובע מזה שאתה נתקל בספרים בתיאורים לא צנועים שאתה מרגיש שהם לא מתאימים לך אבל אתה מתקשה להפסיק לקרוא.

אני מזהה בדברים שלך רגישות גדולה למה שאתה קורא. בעולם שלנו, לצערי, יש לא מעט חוסר צניעות סביבנו שיכול לגרום לאיבוד של התחושה ותשומת הלב ביחס להבחנה בין מה שצנוע לבין מה שפרוץ. משמח לשמוע על נער ששם לב לדברים ומבחין בין טוב לרע וגם יודע להגיד בבירור שיש דברים שאינם מתאימים לו.

יש מספר נקודות שאני מעריך שיעזרו לך בהתמודדות בסיטואציה בה אתה נמצא.

חשיבותה של הספרות

נקודת המוצא ממנה לדעתי כדאי להתחיל היא ההבנה שספרות טובה ואפילו חשובה. בשאלתך אתה מדבר על סיפורים (למרות שקיימים סוגים נוספים ורבים של ספרות). סיפור טוב יכול לקחת אותנו אל עולם שאנחנו לא מכירים או לחלופין לתאר סיטואציות מוכרות בעיניים אחרות וחדשות. דרך זה האדם מעשיר את עולם הדימיון והדימויים שלו, את אוצר המילים שלו ובעיקר- נפתח לעולמות חדשים שלולי הסיפור, לא היה מגיע אליהם.

לכן, החשק שלך לקרוא הוא דבר מבורך וטוב ועליך לשמוח בו ולא להפסיק אותו.

סוגי ספרים

אחרי שכתבנו את הנקודה הבסיסית שקריאה וספרות זה דבר נפלא, יש כמובן חשיבות לשאלה – מה קוראים? יש היום המון סוגי ספרים. כדאי לבחור מה לקרוא כדאי להכיר את הסוגים השונים. החלוקה שאעשה כאן, אינה לפי איכות הספר, אלא בהתאם לשאלת הצניעות וההתאמה לנער דתי.

ישנם סיפורים שנוגעים באדם בחלקים הגבוהים שבו. הם מביאים לנו תובנות על החיים, מפגישים אותנו עם דמויות מרוממות, פותחים אותנו למפגש עם נשמות גדולות- לדוגמה- הספר על מרים פרץ- "שירת מרים" הוא ספר כזה. בספרים מעין אלו ,כמובן שלא יהיה שום נגיעה של דבר לא צנוע או לא מתאים.

הסוג השני הינם סיפורים שיש להם עלילה סיפורית שקשורה באיזה צורה לעולם של רוח או תורה. הם נכתבו על ידי סופרים יראי שמיים וזה בא לידי ביטוי בנושא המרכזי של הספר. כדוגמה לכך ניתן להביא סופרים כמו הרב ליאור אנגלמן, הרב אלחנן ניר, הרב איל ורד, הרב חיים נבון , מיקי שיינפלד ועוד. כמובן שגם באלה אין משהו לא צנוע או לא מתאים.

הסוג השלישי- הינו סוג של ספרים שיש בו עלילה סיפורית מעניינת שרובה סביב חוויות אנושיות מכל מיני סוגים. למשל סדרת הספרים של הארי פוטר. היא עוסקת בעולם דמיוני של קסמים אבל עיקר העיסוק שלה הוא ביחסים בין אנשים ובהתמודדות של האדם מול הפחדים והרגשות שלו.

סיפורים מהסוג הזה יכולים להכיל מעט נקודות לא צנועות או לא מתאימות אבל זה לא עיקר הסיפור.

הסוג האחרון הינם ספרים שיכולים להיות מעניינים וכתובים היטב. יש בהם עלילה שמושכת את הלב. אבל חלק גדול מהסיפור כולל בתוכו תיאורים לא מנועים שלא הולמים אדם דתי.

המשיכה לספרים לא צנועים

בשאלה ציינת שאתה מוצא בספרייה ספרים שאינם צנועים ואינם מתאימים. מדבריך אני מבין שמדובר בספרים שזה לא שיש בהם משהו לא צנוע אלא שזה עיקר הספר – כמו הסוג הרביעי של הספרים בחלוקה שעשינו קודם. אז, וכך גם נשמע מדבריך, המשיכה לקריאה בספר היא לא רק בגלל העלילה שבו אלא (ואולי בעיקר...) בגלל המשיכה למה שלא צנוע בו.

זה כנראה הסיבה המרכזית שהספר הזה לא צנוע- כדי שמי שקורא אותו יימשך לקריאה בו מצד חוסר הצניעות שבו. אני חושב שכדאי לך להבין שהמשיכה שלך היא דבר הגיוני שקורה לאנשים רבים שנחשפים לספרים כאלו.

כדי להתמודד ולהצליח להפסיק את הקריאה, השלב הראשון הוא לקבל את המשיכה שלך ולהכיר בזה שהיא נמצאת. מזה ששלחת את השאלה הזו, אני מבין שאתה כבר מכיר בזה. מעבר להכרה במשיכה הזו, אני מציע לך גם לא לכעוס על עצמך ולהתייסר אלא לקבל את זה ומתוך הקבלה של זה תוכל להתחיל לעבוד ולמצוא את הדרך להפסיק.

פתיחה של אפשרויות חדשות

כשאנחנו נמשכים למשהו, אחד הקשיים שלנו להפסיק נובע מזה שאנחנו מרגישים שאין משהו שעושה לנו טוב כמו הדברים שאליהם אנחנו נמשכים. אני ממליץ לך, לנסות למצוא ספרים טובים שילהיבו וימשכו אותך. פרטנו קודם את הסוגים השונים של הספרים והבאנו מעט דוגמאות. מכיוון שאתה חובב קריאה , אני מאמין שתוכל למצוא ספרים טובים שיעניינו אותך.

תיארת את הזמינות הגדולה של הספרים הלא צנועים. אתה מוצא אותם בקלות בספריה נראה שזו אחת הסיבות שבגללם קשה לך להפסיק. אחרי שתחשוב על ספרים טובים (משלושת הסוגים הראשונים) שיוכלו לעניין ולמשוך אותך, אני חושב שכדאי מאוד לדאוג שהם יהיו זמינים לך. זה יכול להיות דרך השאלה מחברים או מקרובי משפחה, דרך קנייה של ספרים מסוימים או דרך חיפוש של ספריות שיש בהם את הספרים האלה.

הדרך הכי טובה להפסיק משהו היא למצוא משהו אחר שיוכל להחליף אותו וייתן לך חווית קריאה טובה ונעימה.

לסיכום: ראינו שהאתגר איתו אתה מתמודד הוא מורכב ונובע מכך שיש בך אהבה לספרים וגם רגישות ותשומת לב. העלינו מספר נקודות - הכרה בחשיבות ובחוויה הטובה שהספרות נותנת לנו, חלוקה של סוגי ספרים על פי הצניעות וההתאמה לנער דתי, עבודה פנימית מתחילה בהכרה במשיכה ובקבלתה ופתיחת אפשרויות חדשות ויצירת זמינות של ספרים מתאימים וצנועים שמושכים אותך – יכולים לעזור בהתמודדות.

לסיום, כדאי למצוא מישהו שקרוב אליך ואתה מרגיש בנוח להתייעץ איתו, כדי שילווה אותך בהתמודדות הזו.

המון בהצלחה!

דן

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות