שאל את הרב

ספרו החדש של הרב שטיינזלץ ולגילזיציה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 17/10/18 12:20 ח בחשון התשעט

שאלה

שלום הרב,

לאחרונה יצא סדרת ספרים של הרב שטיינזלץ ''יהדות בג'ינס'' שבה הוא מנגיש את ערכי היהדות לציבור הרחב. אחד מן הספרים הוא על מחשבה ובו הוא מתמצת ומהיר את עיקרי שיטות ההוגים והרבנים בנוגע לנושאים שונים. אני לומד בישיבת הסדר בשיעור ב, להתפתח דיון האם נכון ללמוד מהספר, כספר המחשבה והאמונה המרכזי (כלומר ללמוד מחשבה כמעט אך ורק ממנו) לבחור בישיבת הסדר בשיעור ב.

רצינו לשמוע את דעת הרב, בנוגע לכך.

לשאלה נוספת שרצינו לשאול את הרב היא על הלגליזיציה, התפתח דיון ציבורי רחב בנוגע לשאלת המדינה ביחס לסמים קלים. ונשמתי לשמוע מה הרב חושב שצריך לנהוג ואיך המדינה צריכה להתייחס לללגיזציה ולמשמשים קלים (בהנחה שהציגה תתיר איך ההלכה אמורה להתייחס אליהם, ולא החוק).

תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

כדאי מאוד לפתוח את ספר אורות הקודש א, בפרק חמשת דרכי הלימוד, ולראות שם את דבריו המחכימים של הרב. כדאי גם לשים לב לפיסקה האחרונה, שמשמע ממנה שהרב איננו סובר רק שזה אמצעי מתודי טוב, אלא שמדובר בדרכי לימוד מהותיים.

בשל כך, לא ניתן עוד לדבר על דרך לימוד אחת בלבד. בכל אחת מדרכי הלימוד יש יתרונות וחסרונות, וטוב להשתמש בה כשהיא טובה ולהימנע כשהיא מזיקה. כך אני טוען גם לגבי הפלטפורמות השונות השו"תים, למן שו"ת במסרונים (שאני נמנע ממנו), דרך דברים הכתובים באתר זה, ועד ספרי השו"ת הגדולים והמחכימים – לכל זמן, ועת לכל חפץ תחת השמיים.

מה היתרונות בלימוד ספרו של הרב שטיינזלץ הי"ו ? קבלת סריקה מהירה של הדעות והסוגיות ביחס לסוגיות שונות. מה החסרונות בלימוד ספרו של הרב שטיינזלץ ? קבלת רק סריקה מהירה של הדעות והסוגיות, ולא זו בלבד, אלא שהדברים גם נלמדים בעיניים של הרב שטיינזלץ, לאמור – הם כבר עם מסנן. מעבר לכך, עמל התורה הוא גם חלק בלתי נפרד מהטמעת התורה בנו.

על כן, נראה לי לא פורה ומעצים להפוך את זה לספר הלימוד, וכן פורה ומעצים לקרוא סיכום ראשוני ובסיסי של הסוגיות העיקריות, וכך להתייחס לספר.

שאלת הסמים הקלים היא שאלה מסובכת ביותר, גם מצד עצמה, וגם מצד ההשוואה בינה ובין שתיית יין שהיא מצווה, והאלכוהוליזם שהוא אסון. השאלה היא גם שאלה מדעית (רמות התמכרות, נזקים וכדו'), וכמובן גם שאלה ערכית. נראה לי שבמדינה יהודית – אם תימצא הדרך להגן על הנזקים העלולים להתפרץ מהסמים הקלים, למן סכנות ההתמכרות וההתדרדרות, ועד סכנות הניצול והכספים – יהיה קשה לאסור סמים קלים בחברה שמקדשת את שתיית היין בהקשרים שונים.

כל טוב

כתבות נוספות