שאל את הרב

ספקות באמונה בחירה חופשית

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 28/10/19 14:39 כט בתשרי התשפ

שאלה

שלום הרב.

השנה עליתי לכיתה י"ב, והתחלתי להבין על קצה המזלג את משמעות החיים.. עם זאת אני מבולבלת מאוד בכמה נושאים אשמח שתעזור לי להגיע לתובנה נכונה! תודה מראש.

ראשית אני רוצה להבין האם הבורא נותן לנו באמת בחירה? הרי הוא יודע בדיוק במה נבחר ולאן נלך ,ולעיתים הוא מוביל אותנו כיביכול לדברים שהוא רוצה שנבחר בהם..אז איפה הבחירה?

שאלה שניה: הזרמים בעולמנו מביאים אותי לידי בלבול לא פשוט כלל וכלל.. הוריי אינם "ממתגים" את עצמם אלא מאמינים ודוגלים בלאהוב את ה'.. בעיני בשביל להגיע לתובנות מה מתאים לי ומה לא.. ולדעת לעתיד בעזרת השם איזה חתן ארצה מאיזה זרם? ואיזה כיוון מתאים לי..אצטרך לגבש לי דעה בנושא הזרמים השונים בדת..וכאן אצטרך את עזרתך לקמצוץ

של סדר בין הזרמים השונים בדת..

תודה רבה על ההקשבה והסובלנות!

תשובה

לשואלת שלום,

יישר כח על האומץ והשאלות הנפלאות. אשתדל לענות כמסת הזמן.

1. הקדוש ברוך הוא נותן לנו בחירה חופשית מוחלטת. הוא לא מוביל אותנו לשום מקום, אלא נותן בידינו את הבחירה אם להיות צדיקה או חלילה להפך. זה נכון שלבורא עולם יש גם תכנונים בעולמו, אבל לכל פרט ופרט יש בחירה חופשית מוחלטת וזה אחד מיסודות האמונה היהודית.

2. אני לא מאמין כל כך בזרמים. הם נועדו בעיקר בשביל ליצור הבחנה חברתית, ואין בהם הרבה מהות.

לכן בגדול ההבדלים הם כאלה, כמובן שיש שטחים אפורים ורצף בתוך כל קבוצה:

א. דתיים לאומיים - יהודים המקיימים אורח חיים דתי, שומרים תורה ומצוות ומאמינים בכך שמדינת ישראל היא חלק מתהליך הגאולה. מאמינים ששילוב מדעי החול עם התורה יש בו הפריה.

ב. חרדים - יהודים המקיימים אורח חיים דתי, שומרים תורה ומצוות, אך יחסם אל מדינת ישראל ומוסדותיה מסוייג. יחס לאקדמיה גם הוא לא אוהד.

ג. מסורתיים - יהודים השומרים חלק מן המצוות ומאמינים בה'.

בתוך כל קבוצה, יש כאלה יותר דתיים ויש פחות.

אבל יש דברים חשובים הרבה יותר בבחירת בן הזוג בתחום הדעות: לדוגמא קביעת עיתים לתורה, פתיחות מחשבתית, יחס לעולם הכללי, ועוד.

כמובן כל זה לפני דיבור על מעלות מידות, דרך ארץ וחיבור רגשי.

בהצלחה בדרכך!

כתבות נוספות