שאל את הרב

סידור תפילות

חדשות כיפה הרב דוד לוי 15/11/19 10:45 יז בחשון התשפ

שאלה

יש לי כמה שאלות:

א. אצלנו בני העדה הקווקזית נהגו להתפלל בנוסח האריזל, הרשש, זה אומר שבסידור יש כמה שינוים כמו חותמים "שובר אויבים ומכניע מינים" או לא מזכירים ציפינו ב "כי לישועתך קיויני (וציפינו) כל היום. האם לנהוג ככה בימינו אין בעיה בזה? למרות מה שכתב הרב עובדיה זצל.

ב. בשחרית נוהגים לתת 3 פרוטות כנגד 3 דמעות של עשיו ב"ויברך דוד", מה הטעם שדוקא שם? ואם אפשר מקור.

ג. בסוף תפילת שמונה עשרה יש הרבה סידורים שלפני "אלקי נצור לשוני.." כותבים שיש עניין להגיד "שיר למעלות" אפשר מקור לדבר זה? ולמה העניין דוקא מזמור זה במקום הזה.

ד. רוב הספרים נוהגים "לדבר" בזמן חזרת השצ', דוגמא התוספות של (עליהם השלום באבות, לברכה במוריד הטל/משיב הרוח, ברוך חי העולמים מודים) הרב שלי אמר לא נהגנו להגיד ולשנות מהסידור, מה הטעם שאומרים את זה, מאיפה זה הגיע, והאם נכון לנהוג ככה או לא?

ה. בברכת כוהנים יש נוהגים להגיד ברוך הוא ברוך שמו ב(יברכך השםוישמרך), ויש נוהגים רק אמן (ב וישמרךשם., איך נוהגים הספרדים? ואם אפשר מקור לדבר.

תודה ושבת מבורכת

תשובה

שלום לך

א. תתפלל במנהג אבותיך וזה בסדר גמור.

יש בעם ישראל הרבה מנהגים וכולם יבואו על הברכה, כל אחד לפי עבודת השם שלו.

ב. המקור בהנהגות האר"י.

ג. זה מזמור מתאים לבקש עזרה ממרום. - אל תעשה דברים באופן קבוע אלא תוסיף מידי פעם וכל פעם בכוונה אחרת בליבך, ולפעמים אתה רשאי שלא להוסיף.

ד. אני חושב שזה עוזר להקשיב ולכוון. לשון השולחן ערוך היא שצריך להקשיב ולכוון בכל מילה של שליח הציבור . פעמים רבות אנו 'מנתקים מגע'.

ה. יש ספרדים שנוהגים כך ויש אחרת. אם יש זמן וזה לא מונע אותך מלשמוע את ההמשך - יבורך, שהרי כך צריך לומר כאשר שומעים את שם ה'.

גם אלו שאינם עונים בתוך ברכות בהם הם מתכוונים לצאת ידי חובה - יכולים לענות כאן.

בהצלחה

דוד לוי

098987548

* אם אכתוב מקורות אז לא אוכל לענות לשאלות רבות אחרות, אתך הסליחה, חפש בעצמך

כתבות נוספות