שאל את הרב

נשים בצבא - למה מוכנים לסכן רוחנית את הבנים ולא את הבנות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 18/07/19 14:47 טו בתמוז התשעט

שאלה

שלום :)

יש לי שאלה שמעסיקה אותי... אני עכשיו בגיל שצריך להחליט בין שירות צבאי ללאומי. אני נגד שירות של בנות בצבא. השאלה שלי היא למה אם בנות לא הולכות לצבא (לא מדברת בכלל על קרבי) בגלל הסכנה של הדת ובגלל האופי החילוני של הצבא וההימצאות של שני המינים ביחד אז למה לבנים דתיים זה כן בסדר ומי שלא הולך לצבא נראה חריג. הרי הסכנה ל"התחלנות" בצבא היא דומה.. ואולי לבנים היא דווקא יותר חמורה.

למה לסכן את הבנים שלנו זה בסדר אבל אצל הבנות זה לא עובר? (שוב, אני בעד שירות לאומי..)

תודה מראש :)

תשובה

שלום לך.

אני חושב שהשאלה שלך היא שאלה נפלאה שנוגעת באחת הסוגיות הנפיצים בתוך הציבור הדתי לאומי.

לא מדובר רק גיוס נשים כד' אלא בכלל, האתגרים שיש בשירות צבאי. חלק מהאתגרים הזכרת במה שכתבת, כמו האתגר הדתי, האתגר של חיי חברה מעורבים (דתי וחילוני וכן בנים ובנות) ועוד.

האמת, האתגרים האלו נכונים לפעמים גם על תקנים של שירות לאומי, ויותר מכך, גם בחיים שלנו אחרי זה, אם במכללות או באוניברסיטאות, תלוי לאן בדיוק בוחרים ללכת, ולפעמים, בצורה כזו או אחרת, גם בחיים המקצועיים.

לכאורה אפשר לשאול האם יש הבדל שפה אסור ושם מותר, ואם זה אסור בצבא, כמו ששאלת, למה לבנים זה מותר?

האמת, שהאתגרים האלו נכונים, אבל זה לא הסיבה ההלכתית למה בנות לא הולכות לצבא, וכידוע זו סוגיה מורכבת שאפשר למצוא רבנים בציונות הדתית שפסוקים כך ופסוקים אחרת.

מה הכוונה?

בזמנו היתה תקנה של הרבנות נגד גיוס נשים, אך הטעמים לא היו האתגרים שהזכרת, כל כמה שהם היו קיימים, מן הסתם. הטעמים היו נשיאת כלי נשק , אין דרכה של אשה לעשות מלחמה, מרות של גבר ועוד, שלא שייכים לגבי בנים.

אמנם היו רבנים בציונות הדתית שענו על הטעמים נגד שירות נשים וגם דנו האם ההיתר הוא רק עורפי או גם קרבי, אבל לא נרחיב על זה עכשיו כי מתוך מה שהעלית עולה משהו מהותי מאוד שאולי צריך לתת עליו את הדעת במה שהגדרת כסיכון של הבנים.

האמת, כפי שראית, אני אוהב לקרוא לזה אתגר, ופה נזרוק גם טיפ שיכול לעזור גם בזוגיות.

סכנה אומר שאנחנו מתרחקים. נמנעים (ויש פעמים שזה המעשה הנכון).

כשאני קורא לזה אתגר אני מתייחס לזה כמו פס האטה, לומד את המציאות השונה ומתאים את עצמי למציאות הזו כדי לעבור את זה כמו שצריך.

איך זה קשור לזוגיות?

אפשר להתייחס לאי הסכמה שקיימת בין בני זוג כסכנה ולא לדבר על זה. להתרחק אפשר גם להתייחס לזה כאתגר וללמוד יותר לעומד את בן הזוג.

כשמתייחסים לזה כאתגרר אני בעצם אומר שאני לומד להיבנות ולגדול מתוך ההכרה באתגר (סכנה) שיש בפניי.

ב"ה יש מסגרות נפרדות לבנים בצבא, בשונה מהבנות, שבאופן מעשי מגלים הרבה יותר התחשבות לאורח החיים הדתי של החייל. זה לא אומר שהוא סגור מסוגר מפני העולם, אבל זה נותן מקום יותר מבוקר לאתגר ולמינוניו.

עם זאת, יש אחריות רבה על החייל בענין ההקפדה על אורח החיים הדתי, וזה לא רק תפילות או שמירת שבת. יש הרבה מאוד אתגרים בדינים שקשורים לבין אדם לחברו. יש אתגרים מידותיים, ולא רק היזהרות מגזל (כסף, שווה כסף, שינה וכד').

האתגרים האלו נכונים גם לבנות השירות הלאומי בזמן שהן מקדישות ונותנות למדינה, לעם ולארץ.

מתוך כל האתגרים האלו אפשר לצמוח מתוך הכרת הג"ג (גבולות גזרה).

מקווה שהדברים היו לעזר ותודה על הבירור המשותף.

אם יש עוד שאלות בנושא זה או אחר בשמחה רבה.

נתנאל

כתבות נוספות