שאל את הרב

נפילה בלימוד התורה

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 31/05/20 18:25 ח בסיון התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב

אני מתחזק כ 10 חודשים ובזמן האחרון הרגשתי דבקות בשם ועלייה מבחינה רוחנית כל הזמן רציתי ללמוד תורה ופתאום אני מרגיש שאני מתחיל ליפול מבחינה רוחנית ולא מצליח ללמוד ואני רוצה ללמוד אבל קשה לי פתאום מה אני יכול לעשות כדי סוג של להצית מחדש את ההתלהבות שהיתה לי בלימוד תורה קשה לי שאני לא מצליח לחזור לעצמי.

והאם זה נכון שכשאדם נופל זה על מנת לעלות מישהו אחר מבחינה רוחנית.

בתודה מראש.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך.

אשריך שאתה מתחזק ומתעלה בתורה ואשריך שאתה לומד תורה בשקידה ובדבקות וזוכה ללמוד כפי שהאור החיים הקדוש כתב שאין טוב אלא התורה ואילו בני אדם היו מרגישין נעימות וטוב התורה היו משתגעים ומתלהטים אחריה .

וצריך אתה לדעת שכך היא דרכה של תורה שכל הגדול מחבירו יצרו גדול יותר וככל שאתה מתעלה ושוקד על דלתות התורה הרי גם היצר הרע גדל לעומתך וממילא גם הוא רוצה את חלקו ולכן מפיל תרדמת לפעמים בלימוד או לימוד רגיל.

וכבר דוד המלך עליו השלום התפלל שילמדו ויקראו תהילים כנגעים ואהלות כמובא במדרש מדרש תהלים מזמור א : "אלא יהיו קורין בהם והוגין בהם, ונוטלין עליהן שכר כנגעים ואהלות ".

ואמרו בעלי המוסר שביקש שיקראו את תהילים בערגה כמו את המשניות וזכה ואכן התהילים נאמרים בהתרגשות.

אלא שהנפילה לכאורה אינה נפילה הרי אינך מצפה שכאשר אתה לומד סוגיית הלכה שתרגיש מלאכים מעופפים מעל ראשך והלימוד כולל לימוד בהתלהבות ולימוד רגיל לפי האדם.

אלא שכדי להתחזק ראוי לתת יראת שמים שהיא אוצרו כדברי הגמרא והיא התבלין של האוצר של התורה לכן ראוי שתלמד גם עניני מוסר אמונה חסידות ומפעם לפעם תקרא סיפורי הליכות והנהגות גדולי ישראל הצדיקים שמעוררים את הלב להתחזקות בעבודת השם.

ומפעם לפעם תקרא בזוהר הקדוש שזה מועיל מאוד לאהבת השם.

לגבי מה ששמעת שנפילת האחד כדי שהשני יעלה איני חושב שזה נכון שהרי אין אדם נוגע במוכן לחבירו וכל אחד עוסק בחלקו בתורה וצדיקים ילכו מחיל אל חיל הגם שכל אחד למד ונכוה מחופתו של חבירו כדי להתחזק בבחינת קנאת סופרים תרבה חכמה..

ואין אדם חוטא כדי שיזכה חבירו ולמה ועל מה צריך שכדי שיהודי יתעלה במצוות צריך שמישהו אחר ירד כנגדו חס ושלום.

לכן זכור שלפום צערא אגרא ואל תחלש דעתך ואל ירך לבבך בעבודת השם ואז תתחזק ותתרפא והיתה לך שמחת עולם.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות