שאל את הרב

איך לנצל את הזמן כדי להתגדל בתורה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/10/20 20:22 יז בתשרי התשפא

שאלה

שלום!

ראשית, אקדים ואברך אתכם על עשייתכם המבורכת. תודה רבה לכם ויישר כוח גדול!!

אני בן 13.5 ויש לי חלום - להיות תלמיד חכם. כמו מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל.

מה ניתן לעשות ע"מ לממש החלום? אשמח לטיפים לניצול הזמן ללימוד התורה וקיום המצוות, וכן טיפים להיות תלמיד חכם.

מה צריך לעשות? כיצד ניתן להפוך את החלום הנחמד - למציאות מדהימה? כיצד ניתן לנצל הזמן בצורה המיטבית ביותר?

לגבי בי"ס חילוני - האמת שטוב לי בבי"ס ויש לי ציונים מדהימים. חבריי אומרים לי שאני הכי חכם בכיתה. אני כמובן משתמט מזה ואומר 'מה פתאום' וכו'. אני מרגיש שאם אאשר זאת, ארגיש גאווה. ואני שונא גאווה. האמת שלפעמים אני מרגיש שחלק מהשיעורים הם בזבוז זמן והיה עדיף ללמוד תורה באותו רגע. לעתים אף המורות לבושות לא צנוע ואף מקרינות תכנים לא צנועים.

בקיצור, אבקש עצות וטיפים להתחזק בעבודת ה' ולהתקרב לקב"ה; טיפים לניצול הזמן וכדו'.

תשובה

אוראל יקר.

וואו, כמה התרגשתי לקרא את שאלתך, שהיא בראש ובראשונה מאד כנה, עדינה ומלאת שאיפות גבוהות שהן מיוחדות כל כך בעיקר למול הרקע והגיל עליו כתבת, תודה לך!

ניגש ישר לשאלתך, איך נהיים "גדולים בתורה", איך אפשר להגיע ליעד הזה, עם כל המכשלות והאתגרים בדרך?

ננסה לגעת במספר נקודות, שחלקן הגדול העלית בעצמך:

שלב אחר שלב

בכל תהליך בחיים, אנחנו תמיד מעוניינים להגיע ליעד, אנחנו רוצים להיות כבר שם. הדבר יכול לגרום מצד אחד סיפוק אדיר לזמן מה אך מנגד, נסיעה על מהירות מופרזת יכולה גם לגרום לתאונה. לכן, חשוב שנהיה מאד מאד קשובים לעצמנו, לכך שאנחנו לא משנים הכל בהינף יד, אלא עושים צעד, שוהים בו מעט ומתקדמים הלאה. ולכן חשוב להציב יעדים ריאלים, שאנחנו גם נוכל לחוות את ההצלחה, וליהנות מהדרך. למשל, תיארת כי אתה לומד בבית ספר וטוב לך, אך יש אתגרים הקשב למילותיך הכנות.. אמת, יש אתגרים, אך זה מה שהופך אותנו לגדולים.

לא קושי,אתגר!

וזה באמת מוביל לנקודה הבאה, שתלויה בנקודת ההסתכלות שלנו על החיים. לא פעם אנחנו חווים קשיים, מקומות בחיים שמאיימים להפיל אותנו. אם אנחנו מתייחסים לכך כ"קושי" כבר נפלנו בפח. אך אם אנו נסתכל על זה כאתגר, כמרחב שמאפשר לי לגדול, כי ללא אתגרים – אנחנו לא יכולים להתקדם. יתירה על כך, כשאנו מתייחסים לכך כאתגר אנחנו גם מאפשרים לעצמנו מרחב להחליט, האם אני מתמודד כעת עם האתגר הזה או ממתין איתו? הצלחתי לו? ואם לא – אולי אנסה בדרך אחרת? ההתבוננות על הקשיים כאתגרים נותנת לנו כח להתמודד. כמובן עלינו לקבל שלעתים אנחנו מצליחים גם חלק ממנו וזה גם מעולה.

ככל שביכלתי

נקודה נוספת, וחשובה היא ההבנה שאני עושה כמיטב יכולתי, באם אני יודע שיש לי איזשהו יעד ולא הגעתי אליו, אבל עשיתי ככל שביכלתי, הרי עליי להיות גאה בעצמי! סוף סוף השתמשתי בכל הכוחות שהקב"ה נטע בי. יותר מכך – מה יקרה אם השתמשתי בחלק מיכלתי? זה כלום? ודאי שלא, וגם על כך על האדם לשמוח. כמובן אם לא עשה, עליו לחשוב – מדוע, וכיצד לתקן.

העלייה היא שלי

כמובן אנשים רבים מקיפים אותנו בחיינו והיינו מאד רוצים שהם יהיו כפי שאנחנו, או יצטרפו למסע שלנו. אך עלינו לזכור כי לכל אדם המרחב שלו, הנתיב שלו, ומסלול החיים שלו. ככל שאנחנו נהיה שלימים עם עצמנו, נוכל לראות את נקודות הטוב בסביבה שלנו וגם ללמוד ממנה. כך, גם אם נראה אנשים שאינם שומרים תורה ומצוות, אך יכול להיות שהם שומרים למשל על איכות הסביבה – האין זה דבר יפה, ומצווה לשמור על העולם שהקב"ה ברא? ולכן במקביל לגדילה האישית, שווה שננסה להתבונן על טוב האנשים שסביבנו ללא קשר למסלול שלהם הדתי/הלאומי/האישי, זה מגדל גם אותנו!

לוח זמנים

ברמה הפרקטית, שווה לנסות לסדר לעצמנו לוח זמנים, הוא לא חייב להיות צפוף, והוא חייב להיות מותאם לנו. אך לוח הזמנים שכולל מה אני עושה בכל יום, עושה לנו סדר, אפילו אם נעמוד ברובו או בחלקו. ולכן אולי שווה לבנות לוח זמנים שיסייע בניצול הזמן.

מחוייבות

כמו כן, אולי שווה לייצר מחוייבות עם חבר או אדם שקרוב אלינו שנלמד איתו יחד. כשדברים תלויים באדם נוסף, זה מייצר מבחינתנו מחוייבות והדבר יכול לסייע בהתקדמות רציפה.

וזהו צדיק,

יש כאן גם דרכים ברמה המעשית וגם ברעיונית, מקווה שהדברים יהיו לתועלת.

כל הטוב ובהצלחה!

חנן

כתבות נוספות