שאל את הרב

נזק כתוצאה מפגיעה באמצעי בטיחות - גרמא או בור?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 12/04/19 14:14 ז בניסן התשעט

שאלה

שלום רב,

אני מנסה להבהיר לעצמי את ההבדלים בין הלכות בור והלכות גרמא בנזיקין.

נניח שראובן מזיק לאמצעי בטיחות המותקן ברשות הרבים. למחרת (או אחרי תקופה ארוכה יותר) בא שמעון וניזוק כתוצאה מכך שאמצעי הבטיחות אינו תקין. אני מניח שבכל מקרה ניתן לדרוש מראובן פיצוי על הנזק לאמצעי הבטיחות. אך האם ניתן לחייבו לפצות את שמעון (כמו בדין בור) או שמה הנזק לשמעון נחשב גרמא?

דוגמא: נניח שילדים "משחקים" עם מחסום של הרכבת ומקלקלים אותו, כך שהמחסום נשאר למעלה ("פתוח") כל הזמן. אחרי תקופה מגיע נהג, הוא מניח שאין רכבת (שכן המחסום פתוח), בא לחצות וברגע האחרון מבחין ברכבת ומבצע סטייה לצד. נניח שכתוצאה מכך יש נזק ניכר למכונית.

האם הנהג יכול לתבוע את הילדים על הנזק שנגרם לו בטענה שהם חפרו לו "בור"? או שמה כל הנזק שניתן לתבוע מהילדים זה עלות תיקון המחסום, וכל נזק אחר שיגרם כתוצאה מאי תקינותו של המחסום נופל לקטגוריה של גרמא?

תודה,

יוני

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על השאלה המעניינת.

אני לא נמצא כעת בסוגיה, ומה שאני כותב הוא על בסיס ידע כללי והטמעת התורה, אך לא תשובה מוסמכת.

אי אפשר לחייב אותו מצד בור. העובדה שהוא הסיר את סימני ההתרעה לא הפכה אותו למייצר מזיק. בור הוא אחד מארבע אבות נזיקין, ולא ניתן לחייב מטעם בור במצב בו לא מדובר על נזק שנגרם כתוצאה מהבור.

אני גם בספק האם זה אפילו גרמא בנזיקין (שכידוע לא מחייבים אליו ביסוד הדין, אם כי בתי דין נוהגים לחייב בגרמא בנזיקין כיום). מדובר אמנם בפשע חמור, שדומה יותר לבניית גג ללא מעקה, והוא שם דמים ואפשר שעובר על ״ולא תשים דמים בביתך״ (על אף שזה לא ביתו, מכוח החובה להסיר את כל הנזקים), אבל כלל לא בטוח שיש חיוב של גרמא בנזיקין על כך.

האם אפשר שכן ? הרבה תלוי בשאלה כיצד לומדים את פרק ג במסכת בבא קמא - האם דווקא מדובר בבור, או שאלו תקנות רשות הרבים (ראה רשב״ג בבא קמא ג, ג; בני אמר לי שבחוק הרומאי הקדום דינים שכאלה אינם חלק מנזיקין אלא חלק מתקנות רשות הרבים, ואפשר שגם חז״ל סברו כך - זה עולה גם מסדר המשניות), אולם הראשונים לא למדו כך כנראה.

כל טוב ושוב יישר כוח

כתבות נוספות