שאל את הרב

מתן תורה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 17/02/20 11:59 כב בשבט התשפ

שאלה

שלום לרב,

יש שאלה שמאוד מטרידה אותי, ומערערת לי את האמונה. כידוע, התורה ניתנה במעמד הר סיני. אך בתורה כתוב גם סיפורים שקרו אחרי מתן תורה, כמו קורח ועדתו למשל ומשה והסלע. משהו פה לא מובן לי. אם משה ידע כשקיבל את התורה שהוא הולך להכות בסלע ולחטוא מדוע לא פעל אחרת? מדוע קורח התנגד למשה למרות שידע שהוא הולך להיבלע באדמה בגלל חטאיו?

תודה רבה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

טוב שאתה קורא היטב את התורה, ואת שם לב לכך.

ניתן להוסיף לדבריך עוד הרבה מאוד מרכיבים: למשל, ראה את ספר ויקרא פרק א פסוק א, בו כתוב במפורש שהדברים שנאמרים באים מהמשכן; ראה את הפתיחה לספר דברים, בה נאמר במפורש כי הדברים נאמרו בשנה הארבעים, ערב הכניסה לארץ, בערבות מואב, ולא בהר סיני.

מה הדבר מלמד ?

הדבר מלמד כי בהר סיני ניתן ״ספר הברית״, כפי שהתורה קוראת לו במפורש בסוף פרשת משפטים. ספר הברית כלל את עשרת הדיברות, פרשת משפטים וכדו׳, ועל זה נכרתה ברית סיני במעמד הר סיני.

בהיות משה רבנו בשמיים ניתנו פרשיות המשכן.

בשבוע חנוכת המשכן ניתן החלק הראשון של ספר ויקרא, וכן על זה הדרך.

כלומר, כשאנו אומרים שתורה ניתנה בסיני – אנו מתכוונים להתגלות העילאית שאירעה לעיני עם ישראל, ששמע את הדיברות (״בעבור ישמע האם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם״). ובהמשך ניתנו מצוות נוספות, ואירעו סיפורים נוספים כפי שכתבת בשאלתך.

לפי רבי עקיבא, כבר במעמד הר סיני ניתנו למשה רבנו המצוות השונות, אולם הוא חשף אותם רק בהמשך התורה.

כל טוב ויישר כוח על תשומת הלב שלך.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות