שאל את הרב

משחק מונדיאל בתשעת הימים

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 13/07/18 11:34 א באב התשעח

שאלה

שלום כבוד הרב, גמר המונדיאל עתיד להתקיים ביום ראשון הקרוב בעז"ה,

האם מותר לצפות בו מבחינת תשעת הימים והחובה להמעיט בשמחה?

תשובה

לשואל היקר שלום וערב טוב.

ראשית יישר כח על הרגישות לנושא חורבן הבית. עצם השאלה אינה מובנת מאליה. ברוך תהיה!

דין פשוט הוא מימי הגמרא שהחל בראש חודש אב אנחנו ממעטים בשמחה כאות הזדהות וזיכרון עם חורבן בית מקדשנו. החובות הנגזרות ממיעוט בשמחה, חלקן נאמרו בפירוש וחלקן נאמרו באופן כללי. לדוגמא: אין לאכול בשר ולשתות יין, זה דין ברור וחתוך. לעומת זאת מופיע באחרונים איסור לקיים "ריקודים ומחולות", שגדריו לוטים בערפל, וכן טיב החיוב עצמו 'למעט בשמחה' אינו מבורר דיו.

אתן דוגמא אחת להבנת המורכבות למעשה וממנה נדון לשאלתך: הרב נבנצל כותב בעקבות כמה אחרונים שלא להרבות בטיולים ותענוגים בימים אלו, שגם זה בכלל 'ממעטין בשמחה'. מאידך כשהטיול הוא באוירה לימודית ומטרה חינוכית כתב הרב ח.ד הלוי שאפשר להתיר.

לשאלתך. הלכה למעשה: נראה לעניות דעתי שעצם הצפייה במשחק גמר המונדיאל מותרת. כמו שקריאת ספרי חול סתמיים או צפייה במדיה של 'חול' (שאין בה שחוק ומוזיקה) מותרת מצד דין מיעוט בשמחה.

יחד עם זאת, בדומה לדיני אבלות על קרובים, אני חושב שיש להימנע מכל מפגש חברתי משמח במיוחד. מפגש כזה מסיט את הדעת מן האבלות ונוגד את רוח החובה להמעיט בשמחה. לכן, צפייה במשחק מונדיאל בתשעת הימים ב'מניין' חבר'ה עם בירות, אוכל ועל-האש (דגים, כמובן) אסורה לדעתי.

יבוא אדם וישאל: האם שני חברים שיושבים עם קערת פופקורן בינונית מול מסך 20 אינץ' כבר נחשב בילוי חברתי משמח? ואשיב: החכם עיניו בראשו.

שנזכה לקיים ולזכות מה שנאמר: "כל המתאבל על ירושלים, זוכה ורואה בשמחתה". האבלות והעצב, כשהם נובעים מהרגשה אמיתית ועמוקה, נושאים בתוכם את גרעין שמחת הגאולה.

(מקורות: שו"ע סימן תקנא | ביצחק יקרא שם | שו"ת עשה לך רב חלק ב סימן לה | גמרא תענית כו, ב | פניני הלכה זמנים ח)

בהצלחה!

כתבות נוספות