שאל את הרב

מה זה אומר "להתחבר לעצמי"? איך עושים את זה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 13/12/19 00:14 טו בכסלו התשפ

שאלה

שלום!

יש לי שאלה קצת מורכבת. כשאומרים "להתחבר לעצמי", "מציאת העצמי הפנימי" - למה מתכוונים? ואיך עושים את זה?

תודה רבה

תשובה

שלום יהונתן.

אני לא יודע מי אמר לך להתחבר לעצמך ולמה הוא התכוון, אבל אשתדל לענות ממה שאני מכיר.

באופן כללי, אדם שמחובר לעצמו (תכף ננסה להסביר מה זה) חי בזרימה ובתחושה טובה יותר. הוא יודע איך לנהל את היום יום שלו, הוא יודע מתי הוא עצוב ומה לעשות כדי להיות שמח, הוא יודע באיזה מקומות ועם איזה אנשים הוא פורח. הכי חשוב (וגם לזה נגיע בהמשך): הוא יודע מה השאיפות והחלומות שלו.

התשובה לשאלה מי אני מתחלקת לכמה מישורים מהחיצוני יותר לפנימי יותר. במישור החיצוני: גובה, צבע עיניים, צבע עור, מבנה גוף וכו'. יותר פנימה: מה אני אוהב לאכול? איזו מוזיקה אני אוהב לשמוע? איזה בגדים אני בוחר ללבוש? עוד יותר פנימה: מה השם שלי? מה משמח אותי? מה מעציב אותי? מה החלומות שלי?

בפסיכולוגיה נהוג להגדיר אישיות כסך התכונות, הנטיות והרגשות שמאפיינים את האדם.

בדרך כלל אומרים לנו את המשפט "תתחבר לעצמך, לאני הפנימי שלך" כשאנחנו עומדים לפני החלטות גדולות, באיזה מגמה לבחור? איפה לעשות שירות? לאיזה ישיבה/מכינה ללכת? עם מי להתחתן? באיזה מקצוע? מה ללמוד באוניברסיטה (אם בכלל)?. ההנחה היא שאם תהיה מחובר לעצמך ותדע מה אתה באמת רוצה אז תבחר באמת בבחירה הכי טובה בשבילך.

משהו חשוב שלמדתי לאחרונה לגבי הבירורים האלה הוא שזה לא נכון ש"כל התשובות נמצאות בתוכך". גם אם תעשה שנה של התבודדות והסתכלו פנימית עם המון מדיטציות ויומן חלומות, יכול להיות שתבחר מגמה שבסוף לא תתאים לך. התשובות לשאלות האלה נמצאות במתח שבין הפנים לחוץ. כלומר, אם יש שאלה שמטרידה אותך, שב עם עצמך ותבין לאן לבך נוטה ואז תצא לשטח, למציאות החיים ותבדוק אם צדקת. בדרך כלל תגלה שהמציאות היא לא בדיוק בדיוק מה שדמיינת ותמצא את עצמך מחדד את התשובה שמצאת בלבך ומתאים אותה למציאות. את התהליך הזה ניתן ומומלץ לבצע שוב ושוב מדי פעם ולוודא שאנחנו בכיוון שאנחנו רוצים.

יש עוד שאלה חשובה מאוד בעיניי כשמנסים להכיר את עצמינו והיא: האם אני מסתכל אחורה או קדימה? כלומר האם האישיות שלי והעצמיות שלי היא דבר שקיים ומוכתב כמו שהוא ואני יכול רק לחקור ולגלות את מה שכבר נקבע לי מראש, או שאני בעצמי קובע מי אני אהיה? האמת מן הסתם באמצע אבל חשוב מאוד לזכור שיש לך את היכולת לבחור מי אתה רוצה להיות ולפעול בהתאם.

לסיכום, תרגיל קטן שיכול לעזור לך להתחבר לעצמך. פנה לעצמך זמן שיוקדש רק לתרגיל, לפחות 30 דק', במקום שקט ונעים. תתמקם בתנוחה רגועה בישיבה או שכיבה (לא להירדם!) ועצום את העיניים. תתחיל לשאוף ולנשוף אוויר בנשימות איטיות וארוכות. אחרי כמה נשימות כאלה תתחיל לרכז את תשומת הלב בגוף שלך, כל פעם באיבר אחר. תתמקד בתחושות, בתנוחה ו"תסרוק" כך את כל הגוף. אחרי השלב הזה שאמור לקחת 10 דקות בערך, שב עם דף ועט וכמה שאלות למחשבה:

- איך אני מרגיש היום?

- חוויה טובה שקרתה לי היום.

- נושא שמטריד אותי בזמן האחרון

- מה יכול להיות הפיתרון? עם מי אני יכול להתייעץ על זה?

מוזמן להיכנס לקישור למאמר של הרב זאב קרוב שמצא חן בעיני בנושא ואולי יעניין אותך.

https://www.yeshiva.org.il/midrash/18995

בהצלחה!

אלי

כתבות נוספות