שאל את הרב

מצוות דרבנן

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 07/10/19 15:08 ח בתשרי התשפ

שאלה

שלום הרב אני מתחזק ביהדות יש כמה דברים שעדיין לא הבנתי אבל.

לא הבנתי מדוע יש מצוות חכמים כלומר בנוסף למצוות התורה כלומר שמסתכלים בתורה הכתובה זה שונה לגמרי מההלכה . למשל ברכות ומלא דברים שלכאורה נראים מרחק שמיים מהתורה שבכתב הסבירו לי שיש תורה שבעל פה שזה ביאור לתורה הכתובה וזה מובן לי כי באמת התורה שבכתב לא מובנת בלי שיהיה לה ביאור רק עניין מצוות דרבנן לא הבנתי אמרו לי כיוון שכתוב ועשית ככל אשר יורוך ולא תסור. אבל זה נראה שבנוגע לזה שאם תבוא למשפט אז תעשה מה שהדיינים יאמרו לך לעשות כלומר שהם יכריעו את הדין תקשיב להם ופחות נראה שזה לגבי זה שחכמים יתקנו תקנות או מצוות דבר שני רציתי לדעת מה זה גמרא. אני שואל כל זאת על מנת להתחזק ולהגיע לחקר האמת בתודה..

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום.

עניתי לך כבר על שאלה זאת. אולי לא קיבלת את התשובה.

כותב שוב:

אספר לך סיפור:

לפני כמה שנים הייתי באימון בצבא. במהלך האימון עלתה בין החבר'ה שאלה דומה למה שאתה שואל - איך הגענו מהאיסור בתורה של 'לא תבשל גדיל בחלב אמו' להרחקה של 6 שעות בין אכילת בשר וחלב.

יומיים לאחר מכן, היה לנו אימון בתוך מבנה, ובשביל לדמות קרב אמיתי, השתמשנו בח"קים, שזה אומר כדורים חסרי קליע. כלומר, אתה יורה עם הנשק אחד מול השני, ויש קולות של ירי אמיתי, אבל בפועל לא יוצא קליע מהקנה של הנשק, ולכן אין סכנה.

אבל לפני שהתחיל האימון, הגיעו כללי הבטיחות - קודם כל היינו צריכים להרחיק את כל התחמושת הרגילה מהאזור, כדי שחס וחלילה אף אחד לא יכניס בטעות כדור רגיל לנשק. לאחר מכן שמנו על הנשק משהו שלא מאפשר בכלל להכניס מחסנית רגילה לתוך הנשק, אלא רק מחסנית של ח"קים. לאחר מכן, נתבקשנו למלא את המחסניות המיוחדות בזוגות, כלומר, אחד מחזיק בידו את חבילת הכדורים, מוציא כדור כדור, מסתכל עליו שאכן זה לא כדור רגיל, מושיט לשני, והוא מכניס אותו למחסנית המיוחדת. אם באמצע מילוי המחסנית נופל כדור, אמרו לנו לא להרים אותו מהריצפה, מחשש שמישהו ירים בטעות כדור רגיל ולא ישים לב, ואז ישים אותו במחסנית המיוחדת (שהוא בכלל לא מתאים לה), ואולי בטעות הוא שכח לשים על הנשק את מה שמגביל את כניסת המחסנית, ואולי חלילה בסוף מישהו יירה כדור אמיתי ומישהו ייפגע.

זה היה כמו תשובה משמים לדיון שהיה יומיים קודם.

הצבא לקח טווח בטיחות מאוד גדול, כדי להמעיט עד כמה שניתן את הסיכוי שחס וחלילה מישהו ייפגע.

זה מובן, נכון? כי עוסקים בחיי אדם.

רוב האנשים מקפידים על חגורת בטיחות, למרות שהיו מעט מאוד מקרים שהיא הצילה אותם, אבל בגלל שזה קשור לחיי אדם, מבינים למה החוק מחייב את זה.

אם היינו מבינים שהמצוות מהתורה הן ממש חיי אדם, הן חיי הנפש שלנו, היה לנו מאוד מובן למה חז"ל שמו את כל הסייגים והגדרות הללו כדי שלא נתקרב לאזור הסכנה.

גם כשמגדרים שדה מוקשים, לא שמים את הגדר צמוד למוקש הקרוב, אלא מרחיקים אותה.

התורה מצווה אותנו - 'ושמרתם את משמרתי', ופירשו זאת חז"ל - עשו משמרת למשמרתי, כלומר, זה תפקידם של חכמים לתקן תקנות ולגדור גדרים, כדי להרחיק את האדם מן העבירה, וכדי לדאוג לכך שהתורה תישמר. כל התקנות והסייגים והמצוות מדברי חכמים נועדו בעצם לשמר את קיום התורה בישראל, על פי עומק חכמתם של חז"ל.

ועל גבי האמור לעיל עוד דבר על פי הרב קוק - כשאדם לא שם חגורה בטיחות, הבעיה היא לא רק שאולי הוא ייפגע, ואם הוא לא נפגע אז לא קרה כלום. הבעיה היא גם שזה פוגם ביחס הנפשי שלו לקדושת חיי אדם, כי הוא זילזל בזהירות הנדרשת.

כך גם ביחס למצוות דרבנן - אם אדם עבר על איסור שחז"ל קבעו כדי להרחיק את האדם מהעבירה, הבעיה היא לא רק שאולי הוא יגיע לאיסור מהתורה, אלא שעצם העבירה על דברי חכמים היא גם זילזול בדברי חכמים וגם זילזול וחוסר זהירות במה שהתורה אסרה עליו.

לשאלתך על הגמרא - הגמרא היא סיכום של הדיונים והמשא ומתן של החכמים בתקופת האמוראים על דברי חכמי המשנה, ובעצם היא שיקוף של דרך לימוד התורה שבעל פה. הגמרא על מסקנותיה, התקבל על כל בית ישראל, ואין חולקים עליה, וכל הדורות שלאחר מכן עסקו בלימודה ובפסיקת ההלכה למעשה על פי דבריה. לימוד הגמרא הוא החלק העיקרי של לימוד תורה שבעל פה.

כל טוב. חזק ואמץ על התקדמותך ובע"ה תזכה לכל הבשורות הטובות ולהידבק בתורה ובמצוותיה.

בהצלחה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות