שאל את הרב

מעשר כספים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 13/01/19 11:41 ז בשבט התשעט

שאלה

שלום וברכה. אנו בעלי עסק פרטי, משלמים מיסים למדינה. בנוסף לכך,בביתי מתגוררים שני זוגות צעירים. בנותיי ובעליהן עם ארבעה תינוקות, ב"ה מצבנו הכלכלי מאפשר לנו לסייע להם בתחילת דרכם בחיי הנישואין,כך אנו חוסכים להם משכנתא, שכירות, תשלומי מים, חשמל, גז וארנונה עד שיתבססו ויצליחו לקנות דירה. איך אני מחשבת מעשר כספים? האם העזרה הכלכלית לבנותיי נחשבת כמעשר כי "עניי עירך קודמים"?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

השאלה מצוינת, אולם היא מחייבת תשובה ארוכה ומפורטת, ולכן אכתוב רק כמה ראשי פרקים.

במצב כזה, יהיה נכון ללכת לאור הקולות הבאות:

א. רבים טוענים כי העובדה שכחברה החלטנו שחלק מהצדקה שלנו לא תינתן באופן ישיר, אלא דרך הביטוח הלאומי ומערכת המיסים של המדינה - מתירה לנו לראות בחלק מהתשלומים לגופים האלה נתינת מעשר כספים. הבעיה היא שקשה מאוד לקבוע איזה אחוז, שכן בביטוח הלאומי יש גם רמה מסוימת של ביטוח אישי (ולא רק מעשה צדקה), וכן קשה להגדיר איזה אחוז של תקציב המדינה הולך לתחומים, שהם למעשה מעשר כספים. אני נוטה לעמדה שכ 7% מההכנסה ברוטו לפני מס יכולים להיחשב כמעשר כספים. קשת העמדות בתחום זה היא גדולה מאוד.

ב. עזרה לילדינו שהם זוגות צעירים וללא הכנסות - תלויה בהגדרה שלהם כ״עניים״. אם הם מתפרנסים יפה, ורק זוכים לעזרה יפה מצדכם (כל הכבוד לכם) - קשה לראות בזה מעשר כספים; אם הם סטודנטים או ללא הכנסות - הדבר מותר. אף על פי כן, אני מציע להותיר חלק ממעשר הכספים לנתינה החוצה.

כל טוב ויישר כוח

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות