שאל את הרב

מעשר כספים מעסקה שנעשתה עם גויים ויהודים וכיבוד אח קטן

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 22/02/18 18:30 ז באדר התשעח

שאלה

כבוד הרב שלום וברכה,

אני נצר למשפחה יהודית מכובדת ממוצא פולני. אני חוקר את תולדות המשפחה שלי כבר מספר שנים והגעתי להישגים נאים, או שמא ניתן להגיד שגיליתי שאבותיי הגיעו להישגים נאים. על מנת לגשת למסמכים הייתי צריך לעבוד עם גויים, נוצרים קתולים, בפולין. קיבלתי את כל מה שאני צריך והרבה ארכיונים פה בארץ ישראל מאוד מעוניינים לקבל חלק מהמסמכים שלי תמורת כסף. אני יודע שצריך להפריש 10% מהכסף לצדקה, השאלה היא - לאן? האם אני יכול לחלק את הכסף לחמישה אחוז לבית כנסת וחמישה אחוז לנזקקים? או להכנסת כלה, כי שמעתי שזה משהו שטוב לזיווג. בגלל שהיו גויים מעורבים, אני לא בטוח שאני יכול לתת את זה, אבל להגנתי אני יכול להגיד שהיו גם יהודים כשרים שמעורבים בזה וגם אני יהודי.

אני עשיתי הכל לבד, אבל פתאום אח שלי הקטן החליט שהוא גם רוצה כסף. מדובר באלפי שקלים שיילכו אליי, ואני מתכוון, כאמור, לתת 10% לצדקה והשאר להשקיע בדברים שאני רוצה לעשות או לקנות. אחי הוא התאום שלי שקטן ממני בחמש דקות ואני לא רוצה לצער אותו, אבל מצד שני אני ארוויח את הכסף הזה ביושר, ואני לא מעוניין שאנשים יקבלו אותו סתם, אבל אני לא קמצן. אחי מזדהה כאתאיסט (חסר דת) והוא לא מעוניין לשמוע על יהדות, מצוות ובטח שבטח נתינת כסף לעניים. אם וכאשר אוכל לשכנע אותו, איך אני צריך לתת מעשר? אם לדוגמה הסכום הכולל של העסקה יהיה 3,000 ש"ח לפני מעשר, אני אתן לו 1,500 ש"ח, האם כל אחד צריך לתת 10% משלו, או שניתן 10% ביחד, כלומר 5% כל אחד מחלקו שלו? אני מודע לכך שיש מצווה שנקראת "כיבוד אח בכור", אבל הוא אחי הקטן ואני רוצה שיהיה לו טוב. איך לנהוג במצב זה?

תודה לכבוד הרב.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

כספי מעשר כספים ניתנים לעניים, ויש מקילים לתת לצרכי רבים.

אין הבדל עם מי וכיצד נעשתה העיסקה, אפילו אם כולה עם גויים יש לתת מעשר כספים לעניים.

לגבי האח ברור שאין לו כל חלק בעבודתך, אולם זה יפה וטוב אם תוכל להתשב בו, אבל את המעשר כספים אתה חייב לתת לפי הסכום שתקבל, העברה ונתינה לאחרים איננה פוטרת את הכסף עצמו ממעשר כספים. כל אדם שמקבל משכורת צריך לתת מעשר כספים ממה שקיבל, אפילו אם הוא יתכן מכספו הרבה מתנות לאחרים.

שבת שלום

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות