שאל את הרב

מניעת הריון

חדשות כיפה הרב דוד לוי 04/12/19 20:28 ו בכסלו התשפ

שאלה

שלום הרב,

אני נשואה כבר 4 שנים ב"ה והאמת שעד לא מזמן משיטוטי באתר, לא ידעתי שיש צורך באישור רב כדי למנוע הריון בין לידות.. אז קודם כל, האם זה נכון שחובה להתייעץ עם רב לפני לקיחת גלולות? לגבי זמן הריווח? אם כן, למה? לא מספיק שאני יודעת שאני לא מסוגלת לחשוב על זה אפילו בשנתיים הקרובות?... (בשבילך מה רב דווקא צריך לשמוע ולומר לי "כן זה בסדר או לא- זה לא בסדר"... אני אישה עצמאית, הרחם שייך לי ואני לא חושבת שזה עניינו של אדם אחר כי בסוף זה אני שחיה עם ילד נוסף כל החיים, ואם זה נגד רצוני זאת מחשבה קשה ביותר!).

בנוסף, יש לי בת ובן ב"ה מתוקים מאוד אך עם זאת, באמת שאני לא רוצה בשום אופן עוד ילדים (אולי מקסימום עוד אחד) פשוט *לא רוצה*! מספיק לי וכיף לי ככה ואני לא רואה את עצמי מצליחה ונהנית עם יותר ילדים (ואני באה ממשפחה של 11 ילדים, אני יודעת איך זה עם הרבה:) ) ואישי מאוד רוצה לפחות 7 ילדים וזה קצת יוצר בינינו אי נעימויות ומתחים. קודם כל, מה דעת ההלכה , דעתך על חוסר הרצון שלי ועל מה שזה יוצר ביני לבין אישי?

ושאלה אחרונה, כשאני שואלת את הנ"ל, זה מציף בי שאלה הלכתית- אמונית: איך ייתכן שאנו הנשים פטורות ממצוות הבאת חיים לעולם ומצד שני כאילו "נכפות" לעשות זאת בעקיפין? מצד אחד אומרים לנו: אתן לא מחוייבות להביא ילדים כי זה מסכן אתכן אבל מצד שני, אתן מצוות להתחתן, אסור לכן למנוע לתמיד הריון ואסור לכן להימנע מאישות?? (בקיצור- כן, אתן מאולצות להביא ילדים!!! ועוד בלי שכר הולם של גדול המצווה ועושה). העניין הזה נורא מציק וקשה לי אמונית ואשמח להסבר אם יש...

תודה ענקית, יונית

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך,

השאלה מה התכלית שלנו בחיים ? האם אני במרכז (כמו דעת רוב העולם הלא יהודי שסביבנו) ותכלית החיים היא שאני אהנה ואספק את צרכי ואת רצונותי, או שתכלית חיי היא לעבוד את את ה'.

הקב"ה ברא את האדם (הראשון) שם אותו בגן עדן וציווה עליו "לעבדה ולשומרה", - תכלית חיי האדם בעולם היא להיות עובד ה'.

עם ישראל, בנוסף לכך, קיבל ציווי לקרוא בשם השם. מכאן החשיבות הגדולה לשמירת השבת. בשמרנו את השבת אנו מעידים שיש בורא לעולם ושהוא מצווה אותנו מה לעשות. אין השבת יום מנוחה לעובד, ולראיה שאסור לגויים לשמור שבת.

לאחר שבררנו שתכלית חיינו היא להיות עובד ה', עלינו לברר כיצד לעשות זאת.

בתא המשפחתי, האיש והאשה הם יחידת הבסיס של בנין העולם, כפי שנאמר "זכר ונקבה ברא אותם". הם ביחד בונים את הלבינה שבונה את העם.

אנו מתחתנים כדי לעבוד את ה', ולפי זה כל מעשינו הם חלק מכך, ובלשון ההלכה – מצוות.

מיום החתונה אנו פועלים ביחד, האיש והאשה. גופנו מחולקים אבל זה רק לצורך עבודה פוריה של השלמה אחד של השני. באמת אי אפשר לאחד בלי השני (עד כדי כך שהגמרא אומרת על מי שאינו נשוי, שאינו נקרא 'אדם').

במסגרת חיינו המשותפים אנו פועלים לפי ההלכה ומביאים ילדים לעולם. אין הילדים צורך לסיפוק אישי, שאם אני רוצה או לא רוצה, אלא זוהי חובה שאיננה שונה מחובת הנחת תפילין, קידוש של שבת וכד',.

לכן כמו שאדם שקשה לו לשמור שבת – אינו מפסיק, כך גם האדם אינו מפסיק לקיים מצוות פריה ורביה (ובהמשך מצוות 'לשבת יצרה').

כאשר אדם נתקל בקשיים והוא רוצה להבין מה ה' רוצה ממנו – הוא מברר ומתייעץ – לפעמים עם עצמו ובמקרים רבים, בעיקר כאשר הוא 'נוגע בדבר' – הוא פונה לסמכות תורנית ומתייעץ איתה.

כמו שכתבנו, החיים, וגם התוכניות, הם של שני בני הזוג, ולכן הדרך הנכונה היא שהם יפנו ביחד ויסבירו את הקושי שלהם, ומתוך פניה משותפת הם גם יוכלו לקבל הדרכה והכוונה להחלטה משותפת שאנו מקוים שהיא תואמת את רצון ה'.

לשאלתך השניה

האחריות על ביצוע מצוות ה'עשה' שבתורה מוטלת על האיש. האשה פטורה מהאחריות לביצוע מרבית מצוות ה'עשה'. היא שייכת להם, אך אחריות העשיה היא עליו. יש מצוות בהם חלקה פחות בולט, כמו תפילין, ויש מצוות בהם השותפות יותר בולטת כמו פריה ורביה.

הקב"ה ציוה על האדם לקיים פריה ורביה וזאת צריכה להיות מטרתו העיקרית בנישואין (כפי שהסברתי לעיל, אין מטרתו לספק את רצונותיו או יצריו וכד'). לאשה אין חובה מוחלטת להתחתן או להביא ילדים לעולם. היא עזר כנגדו לקיים ביחד מצוות אלו.

{היא, כמו לכל בני האדם, חייבת ב'לשבת יצרה', דהיינו ליישב את העולם ולעסוק בבנינו החומרי והרוחני}.

בתוך המערכת המשפחתית הוא האחראי לכך שתהיה אפשרות לקנות אוכל וצרכי מצוות כמו חלות ונרות לשבת וכד'. כך עליו מוטלת החובה להתחתן ולהביא ילדים לעולם ולגדלם כראוי. הוא צריך לשמח את אשתו כדי שתסכים לסייע בעדו במצוה זו. {יש מי שאומר שהקב"ה פטר את האשה מחובת הבאת ילדים לעולם בגלל הצער והקושי שבהריון ובלידה – ונראים לי יותר הדברים שכתבתי, בפרט שהם נכונים גם לפני שהגיע לעולם 'בעצב תלדי בנים'}.

בברכה ובהצלחה דוד לוי

לבירור נוסף ניתן להתקשר אלי הביתה 098987548

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות