שאל את הרב

מכירת חמץ - השארנו חמץ בדירה ואנחנו לא יכולות לבוא ולבער אותו

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 01/04/20 13:59 ז בניסן התשפ

שאלה

שלום,

אני גרה בדירת שותפות, ובעקבות המצב אני וכמעט כל השותפות שלי (מלבד אחת) חזרנו לבית ההורים ולא נמצאות בדירה.

הדירה מלאה בחמץ- פתוח וסגור. לא הספקנו להוציא את רוב החמץ, וגם לא ניקינו את הדירה. גם לא הספקנו לסדר את כל החמץ במקום אחד (השותפה היחידה שנשארה לא תוכל לעשות זאת).

האם יש אפשרות למכור את החמץ שמותר למכור, גם אם הוא נמצא ליד חמץ פתוח, וגם אם הוא מפוזר ברחבי הדירה, לא במקום אחד ולא רק בארונות ובמקומות סגורים? (אני לא בטוחה לגמרי איפה, במהלך השנה הוא נמצא במקומות שונים ואין לי דרך לבדוק כרגע)

מובן שאחרי הפסח, כשנחזור לדירה, נזרוק את מה שלא ניתן למכור.

אציין כי אף אחת מאתנו לא תהיה בדירה במהלך החג.

בנוסף, האם מותר למכור חמץ גמור (סגור), בעקבות המצב?

אשמח לתשובתך. תודה רבה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

א. הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לעשות ביטול חמץ בערב פסח. זו הדרך להתגבר על בעיית החמץ מדאורייתא. למעשה זו משנה מפורשת:

משנה מסכת פסחים פרק ג

(ז) הַהוֹלֵךְ לִשְׁחוֹט אֶת פִּסְחוֹ, וְלָמוּל אֶת בְּנוֹ, וְלֶאֱכוֹל סְעוּדַת אֵרוּסִין בְּבֵית חָמִיו וְנִזְכַּר שֶׁיֶּשׁ לוֹ חָמֵץ בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ, אִם יָכוֹל לַחֲזוֹר וּלְבַעֵר וְלַחֲזוֹר לְמִצְוָתוֹ, יַחֲזוֹר וִיבַעֵר. וְאִם לָאו, מְבַטְּלוֹ בְלִבּוֹ. לְהַצִּיל מִן הַנָּכְרִים, וּמִן הַנָּהָר, וּמִן הַלִּסְטִים, וּמִן הַדְּלֵקָה, וּמִן הַמַּפֹּלֶת, יְבַטֵּל בְּלִבּוֹ. וְלִשְׁבּוֹת שְׁבִיתַת הָרְשׁוּת, יַחֲזוֹר מִיָּד:

אמת הדבר שלהלכה בשנים רגילות המשנה הזו פחות רלוונטית (שכן בדרך כלל מדובר בשביתת הרשות), אולם השנה כשלא אפשר לבער את החמץ ממש - צריך ללכת בדרך זו.

בםר, חכמים קבעו כי מעבר לדאורייתא, יש חובת דרבנן לבער את החמץ, ועל כן אין אנו סומכים על הביטול בלבד, אלא על ביעור החמץ בפועל. כשלא ניתן לעשות את זה - מוכרים חמץ.

מכירת חמץ תופסת לגבי כל סוגי החמץ. נהגו ישראל שלא למכור סוגים שונים של חמץ, כמו שציינת בשאלה, אולם בשעת הדחק הדבר מותר, ואכן אתן יכולות למכור חמץ, ועל ידי כך גם לא לעבור על דיני דרבנן.

כל טוב וחג שמח. בשורות טובות

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות