שאל את הרב

מותר לי לשחק משחקי מחשב

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 30/06/20 11:40 ח בתמוז התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב

אני ילד בן 14 וכל יום אני קורא ספר תורה, תהילים, הלכות, ועוד, ברוך השם.

בזמני אני אוהב לשחק במשחקי מחשב, אני יודע שזה לא הדבר הכי טוב לעשות אבל אני ממש אוהב את זה, אך כמובן שאני לא מפסיק ללמוד תורה לגמרי בגלל משחקי המחשב חס וחלילה, אלא אני לוקח את זה בתור תחביב.

אני מתאמץ כל יום לקרוא ספר תורה ותהילים, אחר כך לשחק, ולאחר מכן להמשיך בדברי תורה, כמו הלכות או עוד ספר תורה או הקשבה לדרשות מפי רבנים או כולם, ואם אני משחק שוב בערב אז אני קורא הלכות או קורא כמה עמודים מספר פירושים של פרקי אבות, או שומע דרשה.

אני מתאמץ שזה יהיה כך אך אני לא בטוח שאני תמיד עושה כך לצערי, אך כך אני מתאמץ לעשות.

עכשיו, יש לי שלוש שאלות מאוד חשובות.

1. ישנו משחק שאני משחק בו ועלתה בדעתי המחשבה האם זה בסדר לשחק בו.

זהו משחק יריות אך ללא דם. יש בו גם דמויות נשים לא צנועות לצערי, אבל אני בעזרת השם בלי נדר לא רוצה לשחק עם דמויות נשים במשחק בכלל, ולשחק רק עם דמויות של גברים.

(אומרים שזה גורם לדברים לא טובים, אך אני משחק במשחק מעל לשנתיים ואני לא מרגיש שחל בי שינוי לרעה חס וחלילה, להפך, במהלך השנתיים האלו אני מאוד התחזקתי ברוך השם, ואני הוספתי ללימוד שלי עוד דברים)

האם אני יכול לשחק במשחק הזה?

2.ישנו גם משחק אסטרטגייה בפלאפון שאני משחק, שבו אתה מנהל כפר.

ראשית, במשחק יש שיפורים, ככל שאתה ברמה יותר גבוהה כך השיפורים לוקחים יותר זמן, וזה הגיע למצב שהמון פעמים אני שיפרתי דברים ותהליך השיפור ארך גם ביום שבת.

שנית, במשחק אתה יכול לתקוף כפרים של שחקנים אחרים בכדי לקבל חלק מהמשאבים שלהם, כך אתה תוקף אחרים ואחרים תוקפים אותך, זוהי הדרך של המשחק.

האם אני יכול לשחק במשחק כזה?

3. הכינוי שלי במשחקי המחשב הוא helll (גיהנום באנגלית בתוספת האות l)

האם אני יכול להשתמש בשם הזה או שעליי לשנות אותו?

אני מאוד מודה לך כבוד הרב על כך שענית לי שאלתי, ואני מצטער שהשאלה ארוכה.

יישר כוח

תשובה

שלום רב .

מאוד מרגש לראות סדר יום תורני של ילד בן ארבע עשרה שיודע מה ערכה של תורה ולימוד תורה עם שילוב של משחקים כי סוף סוף מדובר בנער בן ארבע עשרה.

אפתח בעמדתי העקרונית לגבי משחקי המחשב והטלפון ,

רציתי לספר לך אולי אינך יודע שפעם לא היה מחשב ולא היה טלפון סלולרי אבל ילדים היו תמיד ומשחקים היו תמיד. אלא שפעם היו משחקים בין הילדים עצמם חבורות חבורות של ילדים והיו משחקים משחקי חצר ורחוב כובשים אדמה או בונים מגדלי עץ או משחקים בחמש אבנים או בנות בחבל או למתקדמים דמקא או שחמט והיו משחקים שונים חבורות חבורות ילדים.

אבל היום הרבה משחקים הם של הילד עם עצמו במחשב או בטלפון

ויש בזה הרבה טעם לפגם שאתה משחק מפסיד או מנצח בינך לבין עצמך.

הענין השני הוא שאתה מבזבז שעות על גבי שעות ושאלתי כמה ילדים אמרו לי שלפעמים חמש שש שעות מול משחק אחד וזה לא מפתח את השכל ומקדם אותו אלא מטמטם אותו.

והנה אפילו אתה משלת על כפר ונכנסת עם המשחק לשבת עצמה.

זה ממכר ומטמטם לדעתי.

לכן ככלל עצתי אליך שאת זמן החברה והמשחק אל תבזבז מול מחשב וטלפון אלא שחקו אתם כמה חברים טובים משחקים אנושיים ולא רובוטיים.

לגבי המשחקים אלימות אינה בריאה בוודאי לא אלימות ופריצות אתה הרי יודע כמה ילדים שלפו אולר או סכין ואתה שואל מי לימד אותם כל זאת לכן לא ראוי בכלל לראות משחקי יריות.

זה שאינך חש בהשחתת המדות שלך ברוך שם שכך הדבר אבל םעמים הרבה יש השחתה פנימית שאינה ניכרת לעין.

לנהל כפר למה לא אבל אם אתה גזלן במשחק הזה וזה מלמד אותך לגנוב זה לא טוב כי מדבר שקר תרחק.

לגבי השם של הגיהנום קרא לעצמך עדן או eden זה עדין זה עדן כי מהגיהנום יש להתרחק כמלוא מטחוי קשת ולא יועיל להוסיף לו אות אחת.

המשך ללמוד ולשחק במידה הראויה ובדרכים הנכונות.

כתבות נוספות