שאל את הרב

מותר להתפרנס מלימוד תורה?

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 06/10/19 10:47 ז בתשרי התשפ

שאלה

לימוד תורה הינו מצווה גדולה-שאלה זו נוגעת בלימוד תורה כמלאכה במצב כיום.

קראתי רבות גם באתר זה וגם במקורות נוספים, ואינני מבין מדוע "הוראת השעה" של עשיית לימוד התורה כמלאכה,בידי 100 אלף אברכים מותר.

הנה מספר ציטוטים ממקורות כמו התורה והמשנה אשר קובעים שלימוד תורה יתכן רק עם מלאכה:

"בזיעת אפיך תאכל לחם"

"ששת ימים תעבוד"

"רבי צדוק אומר: אל תעשם (את דברי התורה) עטרה להתגדל בהם, ולא קרדום לחפור בהם, וכך היה הלל אומר: ודישתמש בתגא חלף (מי שישתמש בכתר של תורה - ימות ויחלוף מן העולם), הא למדת, כל הנהנה מדברי תורה - נוטל חייו מן העולם"

"כל תורה שאין עמה מלאכה, סופה בטלה וגוררת עון."

אני אשמח להבין,מאיזה מקור ההיתר של לימוד התורה בידי 100 אלף אברכים.

קראתי בשולחן ערוך רמ"ו סעיף כ"א למשל,וגם בבהיתר של המקילים ביותר שהוא מציין(אגב לא מצאתי מקור קדום יותר גם ל"מקילים" שהוא מציין אבל זו סוגיה אחרת), הוא מזכיר שיקחו מה"נותנים" ובפירוש "ובפרט אם נמצאו אנשים שרוצים להספיק לו צרכיו כדי שיעסוק בתורה בוודאי לא שייך זה , ויששכר וזבולון יוכיח". המצב כיום הוא שהכספים נלקחים מכספי ציבור,כאשר הציבור בחלקו לא מעוניין לתמוך בתורה ללא מלאכה ורואה בדבר חטא: למשל אני.

האם יתכן שפירוש לדבר אגדה שפורסם לאחר המשנה והגמרא (שאוסרים בפירוש על לימוד תורה כמלאכה בידי רבים),יכול להוות היתר לעבור על דברי משנה מפורשים? בדבר האגדה על יששכר וזבולון דובר על אדם ש1)לא יכל ללמוד 2)רצה לתמוך בלומד התורה.

שני התנאים אינם מתקיימים עבורי למשל (אני יכול ללמוד תורה,ולא רוצה לתמוך בלימוד ללא מלאכה).

האם יתכן שציבור שלם של מאמינים לא מקיים את דברי אבותינו? מנין לאחרונים היתר והקלה כל כך כוללים? על סמך אילו מקורות?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לשואל שלום,

שאלה חשובה שאלת. ודורשת בירור עמוק. אענה כאן במספר נקודות שהן כמו עקרונות עליהן להתרחב:

א. באופן בסיסי, הגדר ההלכתי הוא שאין להרוויח כסף מלימוד תורה לאחרים. "מה אני (א-להים) בחינם, אף אתם בחינם". אדם שלומד תורה, אין פסול שיקבל כסף.

ב. לימוד תורה בשכר הוא דבר נהוג מדורי דורות בעם ישראל. חפש ברשת מידע ומקורות על: הסכם יששכר וזבולון.

ג. מבחינה מציאותית, רוב הכסף שמקבלים לומדי התורה מגיע מתרומות אישיות.

ד. מבחינת הציטוטים שהבאת: 'להשתמש בכתר תורה' הכוונה להתפרנס מהתורה. אברך שיושב ללמוד לא מתפרנס מהתורה אלא מתורמים. 'כל תורה שאין עמה מלאכה' נכון מאוד. ולכן רוב ככל האברכים עוסקים במלאכה (מנקים חדרי מדרגות בלילה, מחלקים עיתונים מוקדם בבוקר, שיעורים פרטיים, קריאה בתורה, סת"ם וכו'), שהרי אי אפשר לקיים משפחה ב 2500 שקל מלגה (במקומות הגבוהים).

ה. החלק של כספי ציבור (900 שקלים בחודש) – זה הסכמים של מדינה דמוקרטית, ולא קשורים כלל להלכות תלמוד תורה. זה הסכמי ממון, כמו כל קבוצת אנשים שמתקשרים אחד לשני בחוזה. אתה לא חייב להאמין בלימוד תורה, כמו שאני לא מאמין בסרטי זימה, ובכל זאת מממן אותם. כי כך דמוקרטיה פועלת, הסכמים, על פי אמונה של כל מגזר כדי שנוכל לחיות יחד.

יישר כח על שאלתך! ה' יברך אותך וייתן לך שנה טובה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות